Bobacken

Alla inlägg under maj 2011

Av Yvonne - 27 maj 2011 14:56

Nyligen när jag loggade ut mig från bloggplatsen så såg jag att Jack Sparrow fanns på Bloggplatsen. Ni som gillar honom tycker jag ska kika in där.

http://jack-sparrow.bloggplatsen.se/

 

Här kommer mina tolkningar av Jack Sparrow. En Olje målning jag gjorde för några år sedan och sedan 3 animationer.


     

   

Av Yvonne - 26 maj 2011 18:10

Idén fick jag när Vicke gjorde en animation till mig. Jag skulle göra en animerad header till minne av Figgy och Mallen. Figgy eller Figarena som hon hette var mamma till Mallen, som igentligen hette Malajko. Dom passar att vara där ute i skogen. Jag fyllde skogen även med andra djur och lite svamp. Katterna fick också vara med. Tänkte att jag skulle ta med Misse också, min gamla katt som jag hade innan Nossan. Men jag hade ingen bra bild som passade in riktigt tyckte jag. Intill katterna så hejar en vattensork på. Man kan ju undra varför. Katterna slåss inte utan dom leker för fullt, så var inte oroliga över att dom slåss på blodigt allvar. Det är jätteroligt att se dom leka varje morgon och kväll. Om ni undrar varför mitt huvud ser malplacerat ut, så beror det på att jag bytte ut mitt huvud. Jag såg inte klok ut uppe i huvet och ville inte visa upp mitt vindrufs, eller man kan knappt kalla det för ruffs längre, så lite hår som jag har kvar, ha ha. Bilden på mig och Mallen är tagen ute i hagen av min brorsdotter Rebecka vintern 2009 -2010 någon gång. Bilden på Figgy är runt 20 år gammalt.

Jag hoppas alla mina djur har det bra där dom nu är. Och jag hoppas jag får träffa dom igen.   

Av Yvonne - 25 maj 2011 23:00

Här kommer en filmsnutt på Smillan som apporterar. Jag trodde jag hade filmen redan på bloggen, men det var visst en annan film. Jag hade den på Youtube, så jag gick in där och kopierade den därifrån. Det kan ta timmar för mig att ladda upp en film på bloggen annars.


Av Yvonne - 24 maj 2011 18:34

 Vill här göra reklam för en hemsida med underbara foton. Han är fotograf och bor i Lidköping. Kika in på den här adressen och bli inspirerad. http://phfoto.se/

Av Yvonne - 24 maj 2011 18:17

Nu har jag gjort en ny header. Har en till på G. som jag började med först att trixa ihop, men det är lite mer jobb med den. Medans jag letade bland bilderna så såg jag den här bilden på förbivägen. Tänkte att den skulle också bli en fin animation att ha som header. Den var enklare att göra.

 Där ute brukar jag stå och fiska på somrarna. Samtidigt som man har lite roligt, så blir man lite solbränd också.   

Av Yvonne - 24 maj 2011 09:57

Nu har tre av jordgubbarna på på plantan mognat. Jag önskar jag hade fler av dom här plantorna för vad jag minns, så var dom här jättesöta och goa. Jag försökte bevara skotten som växte från plantan, men dom klarade sig inte. Kan någon ge mig ett tipps hur jag ska klara dom över vintern. Jag har en inglasad balkong så dom borde ju kunna klara sig. Det har åter börjat växa skott från plantan så jag ska försöka igen att ta till vara dom.

Idag hade jag och min fordvän tänkt ta ner min bildörr till garaget där den ska fixas till och lackas om. Det är en dörr som jag tagit till vara från min gamla Sierra, som är i bättre skick än den som jag har på den Sierran jag har nu. Jag ska bara ringa och kolla först, om killen som ska fixa dörren är där. Det blåser så in i skam och det kommer små skurar, så vi får väl se hur det går. Vi får annars åka ner med dörren en annan dag.

 


Av Yvonne - 23 maj 2011 20:50

Här kommer en film som visar någon som travar i skänkelvikning runt en hinderbana. Att kunna rida i skänkelvikning har man nytta av i många ridgrenar. Tex. om man ska hoppa en ridbana och man ska gena mellan hindren. Då är det bra att kunna trycka iväg hästen i sidled för att komma åt ett hinder som står trångt. Det är roligt att rida en häst som är mjuk och lätt att vända och styra dit man vill, utan motstånd. Då känns det som om du och hästen var en varelse ihop. En underbar känsla är det. Jag drömmer om nätterna ibland att jag rider. Jag och Mallen, och jag känner inte av någon smärta i ryggen. Däremot när jag vaknar så kan jag ha gräsligt ont om jag har otur.




Sidepass och sideway


Här kommer en filmsnutt med någon som visar hur man rider sidepass och sideway. Han pratar engelska men jag hoppas ni förstår ändå vad han säger. En häst som alldrig gjort så hrä förut, tränar man utmed ett staket. Man ställer hästen med nosen mot staketet, som blir ett stöd för honom och så ställer man hästen som mannen visar på filmen och trycker hästen åt sidan. Obs! Hästen får inte gå bakåt utan låt den istället gå framåt mot staketet. Då blir den tvungen att gå sidledes.






Obs! Jag vill bara tala om att jag har fått en idé till en ny header. Jag tar lite tid på mig. jag ska leta lite i bildarkivet först.


Av Yvonne - 23 maj 2011 11:38

Här har jag lagt ut lite instruktioner till främst Olivia, hur hon kan mjuka upp sin ponny. Jag har kopierat filmer från youtube som visar lite övningar. Det är både engelskt och lite western så hon får en liten inblick i olika ridstilar. Man lär sig mycket bara genom att se hur andra rider och jag har försökt ta med filmer där dom muntligt beskriver hur dom gör. Jag börjar med öppna och sluta i höger varv. Tjejen i filmen travar men jag rekomenderar att Olivia börjar i skritt. Jag kommer lägga ut mer filmer då och då i bloggen till Olivia, så det kanske blir lite mycket häst ett tag.





Filmen längst ner, visar Bob Meyhew upp lite lätta mjukövningar. Resten av filmen finns på Youtube att se, där han talar om hur och varför han gör dessa övningar.


Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards