Bobacken

Alla inlägg under juli 2016

Av Yvonne - 30 juli 2016 12:42

Igår fick jag följa med Mikael ut på en fisketur. Det har jag verkligen längtat efter, och jag hoppas verkligen att det blir någon mer tur i sommar, helst fler för det är så roligt. Men så är det där med vädrets makter, som styr och bestämmer. Igår kväll så var vädret mulet och det kom lite strilande regn emellanåt, men det gick snabbt över. Det blåste knappt något och vattnet kokande av jagande abborrar längst ut. Som vanligt så svirvlade vu utmed Hindens rev och och längst ut över revet. På några timmar fick vi ihop 34 abborrar plus några som fick gå tillbaka. Mikael fick 3 slemgrisar och jag en, men dom fick också gå tillbaka. Jag tog med mig 6 stora abborrar hem, som jag trodde var sju. Dom var så stora och jag var dålig på att räkna, jag var lite trött. Dom såg fler ut i påsen när jag tittade   När jag kom hem vid midnatt så satte jag igång att filéa dom, och jag är totalt nybörjare på det så det tog 1 timme att filéa 6 abborrar, och det är inte garanterat benfritt. Strax före 3 så gick jag och lade mig till slut, så det blev en ordentlig sovmorgon, till halv 12. 

 

Förra lördagen så var jag och Mikael och lyssnade på Eileen på Hörvikens marina. Jag filmade lite så jag fick ihop en filmsnutt med låtar som jag satte ihop. När det blev mörkare ute så spelade Eileen riktigt bra låtar att dansa till. Då blev det fart på bena och man tog en sväng om så svetten lackade.

Eventuellt, förhoppningsvis så blir det en tur ut till Spiken också, för att äta något gott och tjöta lite.

 

Hoppas ni gillar Eileen. Dom spelar Irländsk folkmusik, men gruppen är från Lidköping trakten.

 


 

Och här kommer filmen och bilderna från fisketuren.

 


 

                             

Av Yvonne - 8 juli 2016 12:54

Igår var det den andra av 6 träffar på torget i Lidköping, och jag tog en tur fram efter att jag varit i Vänersborg och Snäjk. Snäjk är en ren fisk och jakt affär. Om dom har vapen har jag dock inte tittat efter, men filé knivar, det har dom nu massaor av. Dom har tagit hem ett stort parti med knivar som dom säljer för 49:- Jag har länge letat efter en bra nybörjar filé kniv som är mjuk och böjlig, och det har jag nog fått tag i nu. Ska visa upp den för Mikael Larsson och se om han godkänner den. Dom reade ut en hel del i affären, så ni som är ute efter bra och billigt fiske utrustning, ska ta och bege sig dit.

 

Nu till bilarna. Här kommer en drös av gamla, nya och konstiga fordon av alla de slag. Obs! Om ni tittar noga så kan ni se min gamla röda Sierra bakom en jänkare.

 

                                                                     

 

 

Jag filmade från trappan till Rådhuset också, så ni får en överblick över hur mycket bilar det var.

 

 


 

Om ni undrar över den röda byggnaden som ser ut som en kyrka eller ett slott mitt på torget. så är det Lidköpings gamla rådhus, som en gång varit Magnus Gabriel Delagardies jakt slott. Det är dock uppbyggt igen efter en brand 10 februrari 1960. Här kommer några filmer från youtube med lite info om Lidköpings rådhus.

 

 












Mer info kan ni hitta om ni klickar på dom här 3 länkarna.

 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lidk%C3%B6pings_r%C3%A5dhus

 

http://www.vastsverige.com/lackokinnekulle/b/52161/Gamla-Radhuset-Lidkoping

 

http://www.torehartung.se/content/1960-1969



Av Yvonne - 1 juli 2016 11:56

Det har ordnats torsdags träffar på torget i Lidköping i sommar, 6 gånger med jänkare och andrar veteranbilar och fordon av alla de slag. Folk och åker dit och ställer sin fina bil eller motorcykel eller vad dom nu har för beskådning. Alla med intresse för fina gamla fordon får komma dit och träffa andra, prata av sig och ta en fika. Igår var det den första av 6 träffar på torget i sommar, och man får väl säga att träffen började med torrt väder, och slutade med ruggigt vått väder. Om det varit strålande fint väder, så hade nog många mer dykt upp. Min egen lilla bil, Forden fick stå i ett eget litet hörn, bland lite nyare bilar. Men om ca ett och halvt år, så är den också en veteran.

 

Hoppas ni gillar bilderna. Min bil är den röda Sierran.

 

Obs! Klicka på bilderna så blir dom större.

 

                                                                                                                                   

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards