Bobacken

Alla inlägg under april 2015

Av Yvonne - 30 april 2015 19:38

Om ni eldar så se till att titta efter så inga kottar ligger och sover under riset.

 

 

 

Massor med igelkottar stryker med på våren när folk eldar upp gammalt ris, speciellt vid Valborg då man under hösten samlat upp en massa ris som sedan legat hela vintern. En perfekt plats för små kottar att gå i ide under, och även för andra djur. Något tips dom visade på tv, var att flytta på högen till ett annat ställe innan man tänder på. Kottarna lever ett farligt liv och det är många som blir överkörda på vägarna varje sommar också. 

 

Skälv har jag aldrig firat Valborg med att sjunga in våren på svenskt tradionellt vis. Jag ska sitta framför tv:n som vanligt, men ikväll så ska jag ha räkfrossa, jag och missarna.

 

Nu längtar jag efter värme och sol så jag kan börja pyssla om bilen, så jag slipper tänka på det mer. Varje vår byggs en indre stress upp då jag bara längtar efter att göra bilen fin igen, och ta hand om ev. rost som uppkommit. Igår så var jag och köpte bromsslangar och det nya vaxet från sonax. Jag har även skaffat mig en ny mobil med 3Pott för 99:- månaden. Mitt gamla abonnemang med telenor, för 99:- som jag får ringa upp, har gått ut och behövde förnyas, men dom har slutat med just det abonnemanget. Då såg jag i Elgigantens reklam blad att 3 hade ett liknande abonnemang på en Sony xperia E4. Problemet var att Elgiganten hade inte mobilerna hemma. Jag skulle få vänta i en vecka. Va! Jag tycker att när man går ut med sådan här reklam så ska man ha det man gör reklam för hemma.

 

Nu hade Phone house samma erbjudande, så jag ringde dit och kollade om dom hade mobilerna... och dom hade en, på lagret. Jag åkte dit på studs.

 

Min gamla mobil är en med knappar och 2 pixlars kamera som jag haft i ca 6 år, och jag har alldrig haft en med pekskärm förut. Jag får ringa upp och surfa för 99:- utan att behöva betala mer, om jag inte överskrider beloppet. Den nya mobilen har en 5 tums skärm och är nästan som iphone. Jag får skaffa mig en skyddsfodral till den, för att inte göra sönder den, det första jag gör. Min gamla mobil passar precis i handen, men den nya är dubbelt så stor och är klumpig att hålla i. Men det ska bli skoj att använda den. På tisdag ska jag till Phone house igen och få hjälp med att installera mina gamla adresser från den gamla mobilen till den nya. Jag ska få lite undervisning också hur man använder den. Jag har hittat en massa info på nätet om mobilen och om mitt abonnemang, och jag har förstått att med det abonnemanget jag har så blir det dyrt att surfa med den, men jag kommer ta en massa bilder med den och filma, så ett minneskort får jag nog också inhandla.

 

Jag använder knappt min mobil annars, utan har den och använder den mest vid tillfällen då man behöver hjälp. Det känns tryggt att ha en mobil med sig när man är ute och far med bilen.

 

 

 

Än så länge har bilen tuffat och gått, utom då när batteriet kortslöt sig och jag fick skaffa ett nytt.

 

Ha nu en trevlig afton på er och ta det lugnt med festandet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Av Yvonne - 26 april 2015 20:40

Den länken till livestreamen jag lade ut igår, funkar inte. Jo den funkar men racet skulle gå inatt svensk tid, och då såg jag lite på det, men dom ställde in racet. Idag funkar inte den länken längre, dom sänder annat just nu där, men jag har hittat en annan länk som dom nu sänder racet live på. Dom har kört ca 180 varv av 400 varv just nu, i skrivandets stund, så ni som läser det här, passa på att gå in på länken för det är halva loppet kvar. Jag lägger ut 2 länkar. Ett till den första sidan, där ni kan välja mellan 2 kanaler/länkar. Eller så väljer ni den länken jag ser på. Mycket nöje.


http://www.vipleague.me/league/nascar.html


http://www.vipleague.me/motorsports/300360/1/nascar-sprint-cup-series:-the-toyota-owners-400-live-stream-online.html

Av Yvonne - 26 april 2015 16:34

Tittar in lite snabbt medans diskvattnet blir lite svalare. Har precis snabbt ätit några plättar och lagt disken i blöt. Innan så hade jag varit och lämnat tillbaka en fleece tröja på Netto som jag inte var nöjd med, och så tog jag snabbis ut till Spiken så bilen fick rulla lite, men fy, idag var vinden kallare.

 

 

 

På senare tid har jag tagit bilder med mobil kameran, och det är inte så många pixlar i den. Jag funderar att försöka få tag på en begagnad bättre mobil, en som tar tydligare och bättre bilder, men just nu så får jag prioritera. ska byta bromsslangar fram på bilen och gå igenom den inför besiktningen i slutet av Maj.  Den ska också vaxas och så måste jag måla och kitta om dörren mm, men det beror på hur vädret är. Bara bilen är ok för att besiktigas. Jag är sjukpensionär och min inkomst är inte stor, så jag måste hålla i slantarna. Det är bilen som är viktigast för mig så jag kan komma någonstans. Den dagen jag inte har någon bil, vill jag inte ens tänka på. Tanken gör mig hyperstressad, för en skönare bil att åka i för min rygg, finns inte.

 

Och... jag vet vad jag har men inte vad jag får.

 

Tänk om man slapp leva utan bkymmer, bara vara och slippa ha ont. I dag har jag en brännande värk igen, i delar av ryggmusklerna. Hm! Jag skulle ha stängt till helt ut till balkongen, och kanske låtit bli smågodiset. Ökat socker intag är inte bra om man är känslig för inflammationer. Jag är känslig för väderomslag och fuktig rå väderlek och då känns det som om jag bränt musklerna på bränn nässlor. Jag kan få ont överallt i kroppen. Torr kyla eller värme är bäst, men helst ska det vara varmt och torrt, så jag bara längtar efter en härlig lång varm sommar utan monsun regn tack.

 

Förra sommaren så drog det över ett riktigt åskoväder, ett av flera men det här var värst. Och jag hade turen att få ovädret med på film. Jag satt på min inglasade balkong och både rös och myste av ovädret. Men ett tag så trodde jag verkligen att nu var helvetet löst.

 

Senare fick jag höra av någon som sett filmen att det var en liten tromb jag filmat. Det var väl den tromben som bildades ute på Majåker och som drog vidare sedan till Källby. Det kom så mycket vatten så jag tog och sprang ut efter att ovädret lugnat sig lite, för att kolla så bilen stod kvar på parkeringen. Jodå den stod kvar, men det hade bildats jättestora vattensamlingar överallt ute på parkeringen. Det hade runnit ner vatten i källaren på huset jag bor i också, och jag och en granne fick sopa ut det värsta och sedan kontakta slamsug. Brunnen utanför var full med skräp så den kunde inte svälja allt vatten.

 

 


Ha nu en fortsatt fin söndags eftermiddag på er.

Av Yvonne - 26 april 2015 11:50

På grund av regn så ställdes Nascar racet in i natt, men körs svensk tid klockan 19:00 idag, bara nu det inte regnar igen.

 

Förra helgen fick dom samma problem. Dom kom igång med loppet och körde ca 30 varv då dom var tvungna att avbryta för häftigt ihållande regn. Efter 4 timmar så kom dom igång med loppet igen.

 

Alltså klockan 19:00 så kan ni hålla koll på tv:n eller så kan ni klicka på länken i förra inlägget och se Nascar Livestream.

 

Ha nu en fin söndag på er, och ta det lugnt.

 

 

Av Yvonne - 25 april 2015 19:36

 

 

Ni som har Viasat motor eller Fox sport kan se Nascar racet i direkt sändning från RICHMOND INTERNATIONAL RACEWAY arenan.

 

Ni kan om ni vill se racet streamat på den här sidan. Klicka inte på något annat och ladda hem något program på sidan. Klicka bara bort reklamen på sidan genom att klicka på dom mindre kryssen längst upp i hörnen på reklam rutorna. Här kommer adressen:

 

http://www.vipleague.me/motorsports/175778/1/nascar-racehub--live-stream-online.html 


Kanske bra att tala om när racet går också. 00,30 lördag natt, om 4 1/2 timme ung. från det att jag skriver det här inlägget. Får se om jag orkar se något utav det direkt.

 

Förra helgen så gick det ett race som Nascar inte lagt upp än på youtube, men Raing channel har lagt upp racet på youtube. Här kommer det   

 

 

 

 

Av Yvonne - 25 april 2015 19:31

Mer blöt djur håller på att ta sig upp på land, och här är beviset.

 

 


Bläck fisken är ju inte så stor, men tänk om dom större får förmågan att kravla sig upp på land.

 

Hoppas dom inte får smak för människor bara, eller våra husdjur.

Av Yvonne - 24 april 2015 18:57

 

 

Ni som bor i Lidköping vet nog vilken järnvägs övergång jag menar. Jag gjorde en bild över järnvägsövergången med hjälp av Gimp och Google map för att visa hur den ser ut. Där jag ritat ett kryss blev jag ståendes idag, med 3 bilar framför mig. Vid punkterna finns järnvägs bomamrna. Jag skulle svänga vänster ut på Rörstrandsvägen och det var mycket bilar i farten idag. Jag blev ståendes med järnvägs spåret framför mig. Från början så hamnade precis över spåret med nosen i baken på bilen framför, men av någon anledning så rullade jag bakåt lika snabbt som jag stannat så jag fick spåret framför mig. Strax efter jag stannat så tänkte jag för mig själv: tänk om det börjar blinka och ett tåg är på väg. Jag hann  inte tänka tanken för än det började blinka och klinka högt. Jag stod inte på spåret men jag stod mellan bommarna. Jag tittade snabbt i backspegeln och såg på håll att det kom fler bilar, men dom var så långt bort så jag slängde in backen och backade så jag hamnade framför bakersta bommen. När jag precis stannat så hade det stannat en hel rad med bilar bakom mig och bommen var på väg ner. Allt hände på några sekunder och jag fick faktiskt ingen panik, trotts allt. Höger körfält hade varit nästan tomt så om jag fått bilar bakom mig när detta hände så hade jag kunnat svängat höger, om ingen bakvarande bil ställt sig där.  Nä den här järvägs övergången är lurig för det är så långt mellan bommarna. Det kan bli långa köer där när folk ska ut på Rörstrandsvägen, så risken är stor att en bil eller två hamnar där mellan bommarna när ett tåg kommer.

 

Nu gick det bra som tur var. Trafiken har blivit väldigt hetsig nu för tiden och folk visar varandra väldigt lite respekt. Jag blir stressad av att köra inne i stan så jag kör så lite jag kan där. Om jag ska till Willys så brukar köra utanför stan för att komma dit. Då blir bilen även mer varmkörd och mindre ryckig. Precis som jag gillar den inte stats körning.

 

 Ha nu en fin fredag på er och ha en skön helg.

 

 

Av Yvonne - 22 april 2015 11:32

Har ni tänkt på vad namn betyder? För många år sedan så köpte jag ett kort till mig själv, där det stod vad mitt namn betydde. Med kortet följde ett 24 karat gulddoublé bokmärke, där mitt namn stod ingraverat på. På baksidan stod det: Yvonne betyder "bågskytt med idegransbåge" och är en fransk femininform av namnet Yves, som betyder idegran.

 

Mitt andra namn är Marion. Namnet används både av män och kvinnor. Kommer från ett franskt efternamn. Alternativt kan det vara en variant av Marian. Detta var den amerikanska skådespelaren John Wayne (1907-1979) namn, som var född som Marion Robert Morrison. 
Också medeltida fransk diminutiv form av Maria (alltså "lilla Maria"). Detta är känt pga. legenden av jungfru Marion, Robin Hoods förälskelse. Maria betyder bla. "önskat barn", "rebellisk" och "hav av bitterhet" men den mest ursprungliga betydelsen kommer från ett egyptiskt namn som kommer från orden mr "kärlek" och mry "älskad".
Marion ska också på något ursprung betyda Den sorgsna.

 

Undrar om någon  i min familj visste det om namnens betydelse. Jag vet att min mamma ville at jag skulle heta Victoria, för Vicktoria finns med i namnen på mormors sida. Min pappa ville jag skulle ha namnet Marion som första namn, men det blev ett himla bråk om vad jag skulle heta har jag hört. Vad Yvonne kommer ifrån har jag inte fått reda på.

 

Tänk... jag har ett namn som betyder betyder "bågskytt med idegrans båge" och ett andra namn som har med Robin Hood att göra. Komiskt va!

 

John Wayne som var en av mina hjältar när jag var barn, hette också Marion. När jag var liten och blev dagbarn och sedan fosterbarn ute hos Alice, så hade en man från Socialkontoret hand om mitt ärende. Han kollade upp så jag hade det bra hos min fostermamma. Han dök upp då och då och jag minns att jag alltid blev så blyg när han kom på besök. Han var kusligt lik John Wayne. Jag såg mycket på westernfilmer på tv och John Wayne var en stor hjälte för mig, så när mannen från socialkontoret dök upp, så trodde jag att det var John Wayne. Jag minns inte vad han egentligen hette, men som John Wayne, så dog den här mannen i cancer. Vad ironiskt livet kan va.

 

Nu över till annat. Nya race har körts i helgen, med lite motgångar för Nascar racet i sprint cupen drabbades av 4 timmars åskoväder med hällregn. Loppet kördes igen senare på kvällen. Det här racet kommer läggas ut på facebook nästa måndag.

Jag lade upp länken i förra inlägget till loppet som gick förra helgen. Det finns fler andra Nascar cuper som tex NASCAR XFINITY Serien. Det här racet kördes den 10 april: https://www.youtube.com/watch?v=3irbGc8r-1A 

 

En annan cup är Nascar truck serien. Jag hittade den senaste racet som körde för 2 veckor sedan:

 

Den här gången gick det klistra in länken i bloggen, så titta och njut ni som gillar Nascar race. 

 


Ha nu en fin dag på er.

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards