Bobacken

Alla inlägg under september 2016

Av Yvonne - 8 september 2016 18:56

Och det flera gånger, och kanske det blir en gång till. Jag åker med på dagsturer som besättnings man, då och då när jag kan, och försöker lära mig lite. Pg. av min fibro så får det bara bli dagsturer för mig, men bara att få kunna komma ut lite på sjön, är ett stort plus. i förrgår och idag har jag vart ute med henne. I förrgår så blåste det en del så jag fick huvudvärk igår. Annars hade jag följt med även igår. Idag var det nästan vindstilla, och huvudvärken var som bortblåst, trodde jag. När vi tills sist skulle lägga till kajen, så hjälpte jag till att dra i in Mina, och då flammade huvudvärken upp när jag tog i. Det riktigt började dunka och blixtra i huvudet. Nu har huvudvärken mojnat, men jag kan ana lite värk fortfarande. Jag filmade lite både i förrgår och idag lite, och jag har satt ihop två filmer. Först kommer filmen från i förrgår.

 


 

Idag tog jag mest bilder, men filmade i slutet när vi var på väg mot hamninloppet. Hoppas ni gillar filmen och bilderna.

 


 

Obs! Bilden nedan har inte jag tagit. Det är från ett vykort jag fick ombord på Mina  idag. visst är hon vacker   

 

 

                                 

 

Slottet ni sett på några bilder, är Läckö slott på Kållandsö där vi vände.

 

Nu något annat. Jag tog och filmade mina akvarie räkor i dag också, igen. Växterna i det frodas och växer explosions artat så snart så lär jag inte kunna hitta dom i akvariet, tror jag. Nja! jag får väl ta och ta bort lite kvistar till slut. Några räkynglingar har det inte blivit riktigt än, men snart hoppas jag. Det tar runt 30 dagar från det att dom bildas tills dom kläcks, och jag har inte haft dom så länge, så räkan måste ha blivit befruktad innan jag fick hem dom.

 

Räkorna i filmen är inte befruktade. Jag har 4 räkor. Så fort räkan med rommen kläckt fram ynglingarna, så ska jag försöka  få en bild på dom, eller filma dom.

 


   

Av Yvonne - 3 september 2016 17:04

Jag har knappt haft mina 4 Sakura räkor i en månad, och jag trodde inte dom vuxit färdigt än. Men en av dom 2 större, har plötsligt ägg mellan mellan benen. Jag har väl tyckt att hon haft något konstigt mellan benen ett litet tag, men jag har tänkt att det är nog rester efter skalömsningen. Men nu syns det tydligt att det är ägg som hänger där. Det ska bli skoj å se hur akvariet fylls med små räk babys. Här kommer en film på räkan med äggen.

 


 

 

 

Av Yvonne - 3 september 2016 16:34

Förra helgen den 27 augusti så var det skärgårdsfest ute på Kållandsö. För första gången som jag vet, så äntrade Mina upp vid en av Spikens bryggor. Ett så stort skepp har inte tidigare lagt till vid Spiken förut. Pirat flaggan var hissad och plötsligt gjorde så hoppade en av besättningen av skeppet och gjorde myteri. Han kom tillbaks vid ett tiden och anföll Mina med ett gäng pirater, som till sist övermannade piraterna ombord. Sedan blev det skatt jakt ombord, och tio påsar med guldmynt och annat gott delades ut. Som tur var, var det här bara en lek. Ett gäng ungdomar från en teater i Lidköping, hade klätt ut sig, och sedan ute vid Spiken så hade barn i olika åldrar fått sminka sig och klä ut sig och fått vara med och leka pirater   

 


 

Jag filmade anfallet och satte ihop filmbitarna till en liten film. Hoppas ni gillar den.

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards