Bobacken

Alla inlägg under december 2013

Av Yvonne - 30 december 2013 18:29

Hoppas det nya året kommer med positiva energier, inga olyckor, inga allvarliga sjukdomar bara lycka, lugn och ro och så lite katastrofer och krig som det möjligt går världen över.

 

 

Nu kommer nyårsraketerna smälla ordentligt i bloggen, för jag har laddat hem fyrverkeri penslar till Gimp och har övat på att göra fyrverkeri animationer.

 

 

Tänk om det vore sommar så man kunde sitta och njuta av en fin solnedgång medan nyårsraketerna exploderade vid 12:00 slaget. Dom där nere på södra sidan av jordklotet har en varm Jul och nyårs firande. Här uppe i norden brukar det ju vara snö annars, men jag hörde att ung. 4 av 10 jular så brukar det ligga snö på marken,  i alla fall i övre delen av Sverige. Nu är det snöfattigt i hela Sverige den här Julen och nyåret. Skönt tycker jag för då blir inte vintern så lång.

Ta det nu lugnt med nyårsfirandet så ses vi nästa år igen. Jag har bjudit hem en granne på lite fika imorgon kväll. Lite äpplekaka ochj vanilj sås och så alkoholfritt vitt mouserande vin att skåla med när klockan blir tolv.

 

 

Var rädda om er nu.

 


 

Av Yvonne - 26 december 2013 20:56

Men först ska jag göra reklam för den senaste boken jag läst ut, av Elly Griffith. Det är den försa boken i en serie som handlar om Ruth Galloway och polisen Harry Nelson.

 

   

 

Som ni vet så läste jag den senaste av dom för ett tag sedan, och jag tyckte den var jättebra. Men den här första är ett snäpp bättre för här får man läsa hur och Harry träffades, och om andra personer som i dom senare böckerna följer med i intrigerna.

Har ni någon gång tidigare sett en film eller tv serie eller läst böcker där ni redan från början känner igen historien och tänker, har jag sett eller läst det här förut?

Det händer för mig många ggr. och det började kännas så för mig i den förra boken om före den föredetta polisen Rebus. När jag läst en liten bit i den här boken, flickan under jorden så såg jag fortsättningen på historien och jag visste hur det slutade. Jag har inte läst slutet i förväg för det förstör spänningen. Istället har jag sträckläst ut boken och den här gången stämde minnesbilderna precis. Likadant är det när jag ser på Hem till gården. Rätt som det är så får jag bilder framför mig när jag ser ett avsnitt som jag tycker jag känner igen.  Det är som om jag sett det förut, men det är inga repriser jag ser på. Jag brukar sitta och slå vad med mig själv om jag "minns" rätt. Jag har tidigare för länge sedan drömt saker som långt senare har slagit in till en viss del, men ibland har det varit fullträff. Problemet är att jag inte vet om det är sanndrömmar eller fantasi när jag drömt dom och därför har jag inte skrivit ner drömmarna. Jag har ingen aning om när drömmarna slår in. Det kan gå väldigt långt tid från det jag drömt dom.

 

Hoppas ni inte tycker jag är aldelles tossig nu, men dom här böckerna jag lånat nu har jag nog drömt om för länge sedan att jag ska läsa. Det var väldigt länge sedan som jag lånade romaner och deckare på biblioteket. Har tidigare lånat böcker om akvarell och andra målar böcker bara.

 

Hoppas ni haft en fin Jul nu, med nära och kära. Jag har firat Jul med mina missar, men Julklappen jag köpte till dom var inte alls intressant att leka med. Dom brydde sig inte när jag försökte få dom intreserade av katt laserpekaren.

Jag kom ihåg att jag en gång i trädslöjden gjorde små leksaks snurror. Jag har för mig att jag fortfarande hade en snurra kvar så jag gick ner i källaren och började rota bland mina gamla saker, och vilken nostalgi tripp det blev. Jag hittade inte leksaks snurran, tyvärr, men jag hittade den här gamla hippie tunikan som jag som barn sprang omkring i, någon gång i mitten på 70 talet.

 

 

När jag ser på tunikan så ser jag hippies med blommor i håret och som protesterar mot kriget i vietnam. Det var en flowerpower tid, och jag minns också att det bodde ett par stökiga ungdomar i samma hus som min mormor, och som klädde sig ung. likadant.

Min riktiga mamma hade köpt den till mig under en semester. Jag vet inte var någonstans hon fick tag i den, men tunikan är gjord i Pakistan.

 

Jag hittade också dessa byxor som jag skaffade mig när jag var i 20 års åldern.

 

   

 

Vad smal jag var då. Jag hade nog storlek 38 dam, eller ännu mindre. Jag hade dom bara när jag var på rock konsärer, eller som här när jag spexar med elgitarren.

 

 

 

Jag var både smalare och hade mer hår på huvudet då. Man kan nästan tro att jag blivit gubbig på senare år   

 

Det kändes som om jag flyttades tillbaka i tiden när jag rotade bland gamla kläder och saker. Jag har mycket skräp nere i källaren, såsom tomma stora kartonger , tv apparater och annat som jag borde åka till soptippen och slänga, men en och annan sak som jag inte vill göra mig av med också, så som min western sadel som jag har många fina minnen av Mallen med. Jag kände mig som en kosack när jag satt i den sadeln. Mallen och jag vi hade mycket kul tillsammans och jag satt så skönt och säkert på honom i den. En bit av Mallen finns i sadeln och när jag lägger handen på den så ser och känner jag Mallen. Min älskade goa lilla häst. En massa päls från Mallen sitter i padden till sadeln, och jag kommer så länge jag lever och så länge jag inte hamnar i en svår ekonomisk kris, behålla sadeln. Det är mitt val.

 

 

 

Alla har vi saker som betyder lite extra för oss. Saker vi fått från nära och kära, barndomen eller något som vi gjort själva. Dom behöver inte vara dyra eller vara fina. Det sitter en massa underbara fina minnen som vi varit med om i dessa saker. Sedan finns det också saker som det sitter dåliga minnen i också, och dom ska man rensa bort illa kvickt så dom inte hänger med genom livet och får en att fortsätta må dåligt.

Det är bra att göra en rensning då och då, men se upp så ni inte rensar bort något som får en att må bra och bli glad.

 

Dessa Smurfar samlade jag på som barn, och dom får hänga kvar ett tag till. Dom får mig att bli glad och minnas saker som förgyllde min tid som barn när jag hade en svår uppväxt i ett forterhem.

 

 

 

Ha nu en fortsatt fin Julhelg. Tiden går fort och snart är det nyår och sedan så hoppas jag att vintern ska försvinna lika fort så det blir vår och sommar igen, så jag kan sitta ute på Bobacken på kvällarna och se solen gå ner över Vänern i väst. Hoppas bara tiden saktar in lite när det är sommartid så man hinner njuta av den korta tid den varar.

 

 

 

 

 

 

 

 


Av Yvonne - 23 december 2013 21:43

Imorgon är det Julafton och vi här i Sverige har en tradition att fira och öppna Julklapparna på Julfton. Vet inte om dom gör det i övriga europa men i Usa där öppnar dom Julklapparna på Juldagens morgon. Någon som vet varför vi firar så olika?

 

Idag har jag rotat fram min gamla tomte som jag en gång för 30-35 år sedan fick i Julklapp. Jag har inte använt den så mycket, därför är den fortfarande väldigt fräsh.

 

   

 

 

Jag tittar in för att säga God Jul på er nu. Ta det lugtn i trafiken och ät inte för mycket. Hoppas jag får till min lutfisk i morgon, så man kan äta den. Hoppas såsen blir bra också, för jag har varken gjort vitsås eller gjort iordning lutfisk förut.

 

God Jul nu på er, ho ho hooo...

 

 


Av Yvonne - 21 december 2013 15:35

Tittar in lite snabbt för att visa vad jag kokat ihop. Snarare knådat och rört ihop.

 

   

Jag tittade i kokboken för att se hur man gjorde teater konfektyr. Men man skulle ha mjöl i och citronolja. Jag måste ta reda på först hur mycket potatismjöl man ska i stället för mjöl först, så det blir rätt. Istället tog jag marsipan korven och delade upp den. Blandade i lite röd karamell färg i en del och chocklad pulver i en annan del och lät en del vara naturell. Jag skulle ha i lite andra smaker kanske också så inte allt smakar marsipan. Det är bara chocklad delen som smakar chocklad, men det får jag tänka på nästa gång, det här var bara ett test.

 

Jag gjorde igår chocklad bollar med marsipan kärna i också.

 

 

Ser ut som vanliga chocklad bollar.

 

Just nu så sänts det hoppning direkt på svt play. Svenskarna ligger väldigt bra till så jag ska ta och ta och titta på det nu.

 

Ha en riktigt skön lördag nu på er.

 

 

 

Av Yvonne - 20 december 2013 21:19

ut boken en annan mans grav. Jag var bara tvungen för det var så spännande. Den föredetta polisen Rebus kan verkligen röra om i grytan så både poliser, bovar och vanliga människor blir uppretade, men... han har en gillar hans gamla metoder. Rebus och kommisarie Frost liknar varandra en hel del. Boken är väldigt bra skriven och när man läser så är det som att se en engelsk deckar film framför sig. Skjönt att den boken är utläst nu. Nu kan jag ta det lite lugnare med dom andra som det itne är 14 dagars lån på.

 

 

Ian Rankin har skrivit 12 - 13 böcker innan den här boken som är den senaste. Vet inte om alla handlar om Rebus. Det får jag kolla upp med tiden för den här boken var väldigt bra. Rebus är en vågad och en envis figur som kör sin stil och det kunde har slutat illa. Mer om boken kan ni läsa i ett tidigare inlägg, om ni scrollar lite nedåt i bloggen.

 

I morse vid 9 tiden när jag steg upp, så såg det ut som om himlen brann när solen steg upp.

 

     

Himlen var klar ett tag men sedan mulnade det på igen och det blev åter en grå dag. Det ska blåsa upp till helgen ordentligt säger dom och till Julafton så kommer det bli riktigt varmt för årstiden. Jag fick ett infall att göra lite Julgodis idag som jag frös in, för säkerhets skull. Jag kan inte ha godis hemma, för det äts upp lika fort. Jag hade köpt en marsipan "korv" på Willys och jag tänkte jag skulle prova p att testa hur marsipan och chocklad boll smakade ihop. Marsipanen var söt, len och mjuk. Den smälte i munnen som marsipan ska göra. Jag gjorde en stats chocklad bolls smet och gjorde 15 bollar med en kärna marsipan i. Det blev väldigt gott, men man ska nog inte äta för mycket. Jag stoppade in dom i fryset och jag tar inte fram dom förrän på Julafton. 

 

Den här gången ska jag ta det lungt med all godis tror jag. Jag ska koka lite vanlig Jasmin ris som jag redan har hemma och sedan blanda det med lite hårt vispad laktos fri grädde. Sedan tänkte jag röra i apelsin bitar eller någon annan saftig frukt och sedan strö över med hackad chocklad. Det blir nog mumsigt att ha som efterrätt. Hoppas bara att jag nu får till lutfisken så den blir bra. Har alldrig tidigare tillrett lutfisk, men jag kunde ju få till Julskinkan rätt bra förr i tiden, och då hade jag ju bara läst mig till hur jag skulle göra. Ingen hade visat mig hur man gjorde.

Ja ja, jag får ju äta lutfisken själv, hoppas jag får till såsen också, för det är den som är godast tycker jag. Lutfisken smakar inget vidare utan den vita såsen. Det blir kokt broccoli och lite ris och andra grönsaker till lutfisken. Ingen kokt potatis. Stärkelsen får min mage att inte må så bra. Jag är tvungen ändå att använda lite potatismjöl i såsen, för glutenfritt mjöl får inte såsen att tjockna.

 

Obs! Såg ni på sista avsnittet av Dallas igår kväll? Jag vet en av er som gjorde det i alla fall. Jag missade någon minut i slutet för min inspelningsbara box hade inte fått med det. Jag har haft fullt upp på torsdagarna att spela in program. Jag har följt flera serier som sänts precis samtidigt. Igår kväll så var det också hästtävlingar  från London på Eurosport, och så sändes dubbla avsnitt av Under the dome, som hade säsongs avslutning igår kväll också. Hoppas Barbara blev räddad i slutet så han slapp bli oskyldigt hängd.

 

Det får räcka för denna gång och jag säger ta det lugnt så ses vi snart igen.

 

 

 


 

 

 

Av Yvonne - 18 december 2013 20:51

Den smögs sig fram idag på förmiddagen och med sig hade den några Julklappar   på släp.

 

 

 

Hoppas nu att Smillan kan hålla sina tassar i styr. För säkerhets skull så har jag sprejat paketen och granen med lite stark sommar blom doft och ställt flaskan vid tomten.

 

Solen sken på förmiddagen och det var så skönt att ha öppet ut till balkongen. På eftermiddagen så mulnade det dock på igen och så kom regnet åter igen.

Nu på lördag den 21/12 klockan 18:11 så är det vintersolstånd. Årets kortaste dag är det då. Sedan sakta men säkert så vänder ljuset tillbaka igen, och vi kommer  i mitten och slutet på Januari märka att det vänt. Varde ljus säger jag. Jag längtar till vår och sommar.

 

Ta det lugnt så ses vi snart igen.

 

 

 

 


Av Yvonne - 17 december 2013 20:13

Jag tänkte om lite, för jag hade ju tänkt fota mig i slutet på veckan, då jag tänkt att jag skulle ha läst ut boken jag läser nu. Men så kollade jag när jag skulle lämna tillbaks boken och jag kände att jag ville inte stress läsa den. Dagen före nyårsafton ska den vara återlämnad och jag tvättade ju håret igår så jag tänkte att det var lika bra att ta det där körkortsfotot medan jag var fräsh i håret, men jag lyckades ändå se tilltuffsad ut, och varför ser man alltid ut som en bov på bilderna man tar till körkortet? 

 

Jag gillar inte att ta foto på mig rakt framifrån, jag har ett så brett ansikte, men tydligen så skulle fotot tas framifrån den här gången.

 

Jag ser ju förskräckt ut tycker jag och varför tänkte jag inte på att dra ner dragkedjan lite i halsen. Det ser ju jättedumt ut när ena kragen står upp och den andra ligger ner. Hm! Det är alltid nå´t man ska reta sig på. Strax innan hade jag varit på apoteket och inhandlat ett täckstift, för jag hade 2 stora finnar som blommat upp igår. Men så kom jag på att fotot blir ju svart vitt på körkortet. Jag  brukar inte sminka mig nu för tiden för jag har salva i ögonen och skulle se ut som Alice Cooper eller Jack Sparrow runt ögonen när mascaran och kajalen smetats och runnit ut. Hm! Men tänk om jag skulle sminka mig riktigt hårt någon gång och blev stoppad av polisen och fick visa körkortet. Då finge jag nog tvätta av mig sminket om dom skulle känna igen mig kanske hi hi.

Jag har roat mig lite igen med att förvandla mig som ni ser.

 

Man får ju bjuda lite på sig själv ibland   .

Idag har jag handlat det jag tänkt äta till Julafton, och jag har laddat upp med varor så jag ska slippa ränna mer i affärer på ett bra tag, men... jag får ta en sväng till, till helgen fast då håller jag mig till min sida av staden. Det blir bara mer och mer folk som stressar runt i affärerna och kör som galningar på gatorna. En grannes bil som står på samma parkering som jag har min bil på, har råkat ut för en krock baktill. Kofångaren är borta och den har fått plåtskador på koffert och ramen nedtill. Såg att hon också fått punka på ett framdäck också, fast där är bilen inte krockad. Jag är livrädd att jag ska krocka själv med min bil, så jag håller korpgluggarna öppna och inte stressar. Det är bara ljus, frukt, grönsaker och lite julgodis och chocklad som jag ska köpa, och så torr foder till missarna, det får jag inte glömma. Funderar på att köpa nya laddningsbara batterier också, Jag har så många elektriska grejer nu som går på batterier och dom gamla batterierna börjar bli lite dåliga. Nä sedan blir det till att snåla så pensions lönen ska räcka. 

Ta det lugnt nu så ses vi snart igen.

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards