Bobacken

Direktlänk till inlägg 19 oktober 2016

2 nya "räkfilmer" kommer här

Av Yvonne - 19 oktober 2016 16:05

Men det har tillkommit några nya invånare   

 

3 st Mosquito Rasbora och 3 Boraras Merah fiskar. köpte dom i lördags och dom verkar trivas bra bland räkorna. Det är väldigt svårt att låta bli att mata dom, för dom jagar efter mat hela tiden. Räkorna hjälper till också med matningen. Fiskarna simmar närgånget runt omkring räkorna när dom äter, och så fort det lossnar en liten bit mat, så är fiskarna där och snappar upp biten

 

Jag har fått något konstigt i akvariet, som nästan skrämde skiten ur mig härom dagen. Vet inte om det är en missbildad räka, eller en räka som inte lyckats ömsa skal. Förra veckan så såg jag en konstig räka som såg ut att ömsa skinn. Den såg konstig ut i formen och skalet såg ut att vara på väg att lossna. Den låg tryckt mot en av stenarna som bildar en grotta. Räkan försvann sedan, och jag tänkte inte mer på den, förrän igår. 

 

Något svart och avlångt låg plötsligt där på gruset. Jag tog på mig mina läs glasögon för att se efter om det var ett dött blad som lagt sig där. När jag glodde närmare så var saken som låg där inget blad. Den var sotsvart och efter några sekunder så såg jag smala spretor till ben sticka ut på sidorna, och dom rörde på sig. Huvudet hann jag inte se, för jag tänkte att jag måste hämta kameran.

 

När jag kom tillbaka med kameran i högsta hugg, hade saken försvunnit in mellan stenen och bakre regionen av karet. Det såg ut som något skräp som kröp sakta iväg och kravlade sig mellan rötterna på växterna. Jag kände igen dem konstiga formen på stjärten på räkan som såg ut att ömsa skinn, och när saken vände lite på sig, så såg att huvudet var avtrubbat och där ögonen skulle sitta. så lyste det ett par gula prickar. Huuaa vad har jag fått för något i karet tänkte jag, och jag kände en obehaglig känsla spred sig i kroppen. Någon som läser det och som kan något om räkor och som kan tala om vad den stackars räkan råkat ut för. Såg en skymt av den idag med, bakom grottan av sten. När jag byter vatten på fredag så ska jag slamsuga lite där bak. Vågar inte gå för alltför hårt fram med slamsugen just nu, för jag har fullt med små söta räkor överallt. Varje gång nu så följer det med små räkor som jag sedan får fånga upp och släppa tillbaka i karet igen.

 

Här kommer i alla fall filmerna på dom små liven, men utan någon konstig räka.

 

 


 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:24


Här kommer något för er som gillar jänkare.   Jag besökte Power Big Meet ute på Hovby i Lidköping på torsdagen den 6:e Juli. Bil utställningen var mellan 6 - 8 Juli och brukar annars vara i Västerås. Hovby flygfält är mycket större så i år när Po...

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:14


Hej!   Posthorns snäckorna i nano akvariet frodas vilt och jag har fått åka lämna en hel drös till olika Zoo affärer. Jag har fläckiga, bruna, rosa och rödaktiga. Om någon är intreserad så får ni gärna komma och hämta. Jag kan även skicka mot por...

Av Yvonne - 26 juni 2017 21:00


Hejsan!   Kommer inte ihåg när jag senast skrev inlägg här i bloggen. Jag skaffade mig en fiol i slutet av februari. En Stentor student 2 som jag skickade efter från Thomann i Tyskland. Sedan dess har jag övat och övat och knappt rört datorn, och...

Av Yvonne - 12 mars 2017 18:11


Hejsan! Jag har börjat lära mig spela fiol, eller försöker i alla fall. Jag får ont i högra armen och handleden när jag vrider den runt stränghållaren, men vad kan man vänta sig när man är 50 år och har fibro. Har aldrig hållit i en fiol förut men ha...

Av Yvonne - 5 december 2016 12:51

Hejsan!   Snön den lyser med sin frånvaro, häromkring där jag bor i alla fall. Tur man har Gimp att tillgå så man kan göra fina Juliga animationer att dela ut.   Höger klicka bara på animationerna eller bilderna och spara ner bild som. Eller ...

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Skapa flashcards