Bobacken

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2016

Nu har jag startat upp ett nano räk akvarium

Av Yvonne - 18 augusti 2016 21:40

Hejsan! 

 

För flera flera år sedan så tänkte jag skaffa eremit kräftor, och jag köpte ett litet akvarium som använts som terrarium. Det är på ca 20 liter, men med grus och växter så får det plats rutn 18 liter vatten. Man vill ju inte breddfylla akvariet. Det blev inget av att skaffa eremit kräftor, så akvariet ställdes undan, men nu för några veckor sedan så tog jag fram det igen. Jag testade om det var vattenträtt i några dagar. Dom förra ägarna hade börjat använda det som terrarium för att det var risk för läckage. Nu läckte inte akvariumet så jag blev sugen på att skaffa lite fisk. Men akvariumet är väldigt litet. Sökte på nätet efter olika små fisk sorter i små akvarier, och fann att det var väldigt poppulärt med nanoakvarier med räkor i. Akvariet fortsatte att vara tätt och jag åkte iväg till en djur affär här istan för att kolla in dom där räkorna. Djur affären nere vid Framnäs i stan, hade flera olika räksorter, men dom tåligaste för just nybörjare var Sakura räkor. Dom hade egen uppfödning på dom, och kunde då sälja dom mycket billigare. Man behöver ingen pumo till dom, om man har mycket växter och byter lite vatten lite oftare. Men om jag ska små fisk så måste jag ha pump och filter. Jag ska skaffa pump och filter ändå lite senare, så jag ska slippa byta vatten så ofta.

 

Nu har jag införskaffat mig några små baby räkor, sk. Sakura räkor. Dom blir som fullvuxna mellan 2-3 cm stora, och dom blir mellan 1 -2 år gamla. Närdom blir könsmogna så kan dom få runt 30 ägg som dom bär på. Jag håller på att lära mig mer om dessa små krabater. Mina Sakura räkor blir rödaktiga, men det finns flera olika färger på dom. Det finns andra sorters akvarie räkor som tex körsbärs räkor mm. Klicka på länken här så kan ni läsa mer om vilka räkarter det finns:  http://akvarierakor.ifokus.se/articles/5470d9face12c464c600750d-rakarter 

 

Jag tog och försökte filma några av dom i förrgår. Dom är så himla små så min digital kamera på 12 pixel fick lite svårt att fokusera på som små liven, men jag lyckades så småning att få skärpa på dom.

 

 

 


Här kommer mer filmer på akvarie räkor.

 

 








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:24


Här kommer något för er som gillar jänkare.   Jag besökte Power Big Meet ute på Hovby i Lidköping på torsdagen den 6:e Juli. Bil utställningen var mellan 6 - 8 Juli och brukar annars vara i Västerås. Hovby flygfält är mycket större så i år när Po...

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:14


Hej!   Posthorns snäckorna i nano akvariet frodas vilt och jag har fått åka lämna en hel drös till olika Zoo affärer. Jag har fläckiga, bruna, rosa och rödaktiga. Om någon är intreserad så får ni gärna komma och hämta. Jag kan även skicka mot por...

Av Yvonne - 26 juni 2017 21:00


Hejsan!   Kommer inte ihåg när jag senast skrev inlägg här i bloggen. Jag skaffade mig en fiol i slutet av februari. En Stentor student 2 som jag skickade efter från Thomann i Tyskland. Sedan dess har jag övat och övat och knappt rört datorn, och...

Av Yvonne - 12 mars 2017 18:11


Hejsan! Jag har börjat lära mig spela fiol, eller försöker i alla fall. Jag får ont i högra armen och handleden när jag vrider den runt stränghållaren, men vad kan man vänta sig när man är 50 år och har fibro. Har aldrig hållit i en fiol förut men ha...

Av Yvonne - 5 december 2016 12:51

Hejsan!   Snön den lyser med sin frånvaro, häromkring där jag bor i alla fall. Tur man har Gimp att tillgå så man kan göra fina Juliga animationer att dela ut.   Höger klicka bara på animationerna eller bilderna och spara ner bild som. Eller ...

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards