Bobacken

Alla inlägg under mars 2015

Av Yvonne - 31 mars 2015 18:55

Det lilla felet kanske inte är ett fel i sig utan det är Tivon som inte mäktar med. Tivo grejen är ju alldeles ny grej och precis som när datorerna var nya så finns det barnsjukdomar.

 

Tivon är kopplad till Tv:n och till bredbandet via datorn, så om tv:n pajar så kan jag logga in mig på Tivotogo, så kan jag se mina inspelade filmer genom datorn. I Tivo:n så finns det upp till ! TB att spela in filmer på. Det finns även flera appar varar en app heter Youtube. Om man klickar på den och vill se sina favoriter och filmer man har lagt upp på youtube i tv rutan, så får man en kod via Tivo:n, som man sedan loggar in sig på, via nätet, på en speciell sida. Inte på samma sida där man loggar in sig på mina sidor på Youtube, utan en annan sida. När man väl har gjort det så kan Tivo:n se och spara allt man gör inne i på Youtube i appen Youtube i Tivon. Man måste bara logga in sig på mina sidor på Youtube så man kan klicka på gilla knapparna och spara ner det man gillar i sina favoriter eller filmer på Youtube.

 

Jag har tittat på massor med filmer och på mina favoriter som tex snuttar av olika händelser som Nascar lagt upp. Men så när vill se hela Nascar race, så får jag upp ett felmeddelande, hela tiden. Racen är på mellan 2 1/2 timme - 4 timmar långa. Jag försökte hitta svar på varför det inte gick på Comhems kund support, men hittade inga svar. Jag loggade in mig då på facebook och gick till comhems sida och frågade där. Fick efter några timmar ett svar att det ska inte vara något problem att se alla filmer på youtube bara dom är borttagna. Jag ringde senare då till comhem och pratade med en yngre tjej som tyckte jag skulle försöka stänga av Tivon så den uppdaterades. Jag fick ringa om igen om det inte funkade. 

 

Jo då, det fick jag göra men nu fick jag prata med en manlig support, som jag tor jag någon gång tidigare pratat med. Jag kände igen rösten.

 

Jag fick nu uppdatera Tivon på ett annat sätt, men det gick fortfarande inte se på Nascare racet. Då testade han på deras Tivo där, om det gick att se på racet genom deras Tivo apparat. Det visade sig dock att det var likadant med den Tivon.

 

Skönt att det inta bara var min Tivo som verkade "strula".

Han diskuterade en lång stund med en kollega om varför det var så och sedan sa han till mig att han skule skicka iväg en felanmälan om det här. Det kan vara så at Tivo apparaten ine mäktar med att visa så långa "filmer" via Youtube. Jag kan i alla fall se racen utan problem på datan, men det vore kul att få se dom också i tv rutan.

 

Igår lade Nascar upp racen som gick förra lördagen och söndagen, och jag skrev sist att jag skulle lägga upp dom så fort dom lades upp, så här kommer dom.

 

Obs! Det gick itne att bädda in racet, får funktionen hade inaktiverats, så ni får klicka på länken för att se racet.

https://www.youtube.com/watch?v=rboy41swYy8

 

Länken ovan går till racet i sprintcupen som gick på söndagen.

 

Här kommer länken till racet i Nascar XFINITY serien:

https://www.youtube.com/watch?v=ewlyQFD4hfg

 

Jag har lagt upp en annan kul film som jag hoppas ni ska gilla. En känd och väldigt duktig Nascar förare, Jeff Gordon, gör rekklam för Peppsi samtidigt som han utsätter folk för hisnande spratt.

 

 

 

 


Här kommer en till pranks med Jeff Gordon.

 

 


Jag älskar att titta på sådana här pranks och så gillar jag Jeff Gordon, han är kul. Här kommerr mer reklam med Peppsi och Jeff.

 

 

 


Hoppas ni gillar mina fartfyllda inlägg i bloggen. I verkligheten får jag alldrig uppleva något spännande längre, så jag lever upp när jag tittar på alla härliga Nascar race.

 

Obs! Ni får ursäkta över att jag skriver lite fel här och där, det är inte meningen det bara blir så, för jag sitter i soffan med tangent bordet i knät, och jag och tangent bordet kommer inte alltid överens för underlaget är för mjukt. Jag orkar inte rätta alla fel, men dom fel jag hinner se, när jag skriver i skrivandets stund, dom rättar jag till.

 

Ha det så gött så länge.

 

 

Av Yvonne - 30 mars 2015 11:00

Igår kunde jag inte se Nascar via tv:n. Jag har ju inte Viasat motor längre, men Tivon har ändå spelat in Nascar loppen när det körts. Igår visade Tivon att den spelade in Nascar alls så jag gick in på facebook och tittade efter på Viasat motors sida och där stod det att dom sände Nascar loppet via Viasat sport istället. Jaha tänkte jag nu får jag vänta en vecka på att se loppet på youtube. Men så kom jag kom på att en vän på facebook tippsat mig om Livestream. Jag googlade och hittade en "livestreamsida där Nascar körde loppet. Det är bara en sak som jag ska varna för. Installera inte något från sidan. Jag gjorde det för länge sedan när jag skulle se på film, och då fick jag Malware i datorn som var ett helsike att få bort, men tack vare Avast så löste det sig.

 

På sidan lite längre ner så står det så här:

 

Anmärkning För Besökare: ⇒ Vi ber om ursäkt för de pop ups som du upplever när du klickar på videoklipp. Vi äger inte dessa pop ups. Pop-annonser är inbäddade i videorna och vi inte har makten eller rätten att ta bort den. Vi hoppas att du förstår vår situation eftersom vi inte äger denna video. Vi bara sammanställa dem för dig att njuta.Om du starkt velat ta bort annonserna då vi råd att du ansöker om ett premium medlemskap på videon som du väljer. - Den NWTL Team

I filmrutan så dyker det upp reklam mm. klicka bort det genom att klicka på dom små kryssen i hörnen. Om ni kommer till en ny sida där dom uppmanar en att installera program, klicka bort dom sidorna. Installera inte programmen. På samma Livestream kanal så sänds även en massa andra sporter, som just nu visar dom curling mellan sverige och canade. Dom visar ingen tablå så man vet inte när dom sänder div. sport. Nu visste jag igår tack vare Viasat motor att det var Nascar race.

 

Här kommer länken till Livesstream sidan där ni kan se kan se Nascar mm.

 

http://nowwatchtvlive.me/watch-nascar-online-nascar-live-stream-nascar-races/



Min favorit i bil 88 mosade fronten tyvärr, men kom ut på banan igen efter lite kosmetiskt förvandling, men han var hela 47 varv efter då,

 

 


Nu väntar jag på att Nascar ska lägga upp loppet som gick förra söndagen. Jag ska lägga upp loppet i bloggen så fort det finns på youtube.

 

Ha en fin måndag på er nu.

 

 

Av Yvonne - 29 mars 2015 11:53

Hoppas ni har ställt om tiden till sommartid så ni inte kommer för sent till era jobb imorgon. Nu får man gå och lägga sig lite tidigare eler sova lite mindre, men det är härligt att det blir ljusare och ljusare på kvällarna. Ta vara ljuset för tiden går fort och när midsommar varit så blir det sakta mörkare igen.

 

Igår så tänkte jag att jag skulle ta mig till Sparbankens arena och för en gång skull gå in och se vad som fanns på Power träffen, men som vanligt blev det inte så. Jag åkte runt och motionerade bilen lite och filmade bilarna på håll. Det vimlade av jänkare och andra gamla veteran bilar överallt på stan, och det var trångt med bilar för det var även marknadsdag.

 

När jag tankade så svishade det förbi en bekant med sin gamla Saab. Han körde nog lite för fort tror jag, så när jag klippte ihop filmbitarna sedan så fick jag sakta ner filmsnutten så man han se att han vinkade. Jag måste fråga honom igen när stöter på honom vad det är för årsmodell på Saaben. Men jag har för mig att den är från början av 60 talet. Den har han renoverat helt själv.

 

Ha nu en fin söndag på er. Själv ska jag ta det lugnt för jag har fått lite problem med nageltrång igen. Hoppas vädret blir såpass bra snart så jag kan springa omkring i mina Teva Tirra sandaler igen.

 

 


Det är Nascar sprint cup ikväll också. Undrar om Tivoboxen kan spela in det rejset, fast jag inte kan se på kanalen längre. Det gick ju spela in det förra rejset förra söndagen. Men om inte så så får jag väl se på rejset nästa måndag på youtube. Nascar lägger upp sina rejs där, på måndagen, en vecka efter att rejset gått.

 

Här är en liten glimt från en annan Nascar cup med picupar. Rejset gick igår på samma bana som bilarna i sprint cup serien ska köra idag. På den här banan får man inte upp farten så högt, men det blir desto mer gruff för banan är inte så stor.

 

 


Ha en fin söndag på er nu.

 

 

 

 

Hö! Jag var visst inte färdig än hi hi. Jag lägger in en film till där ni kan se hur fort det kan gå på en stor bana. 

 

 



Jag var nyfiken på hur fort det gick. 175 miles per timme är 281,64 kilometer i timmen i svenska mått. Det ni. Det är bara att googla och sedan låta datorn översätta om ni någon gång vill kolla upp dom amerikanska hastigheterna.

Av Yvonne - 25 mars 2015 12:45

Jag har valt att skriva ett brev, eller ett meddelande snarare till min "mamma". Det här året vill jag ska bli så bra som möjligt och jag vill inte ha med några hjärnspöket att göra som får mig att må dåligt. Förra sommaren kunde man verkligen kalla för sommar, men några personer fick mig att bli låg, och på det sedan fick jag en allvarlig förkylning när vädret var som hetast, och jag var sjuk i flera veckor. Det tog dock 2 månader för rethostan att försvinna.

 

Jag har suttit hela förmiddagen och skrivit på det här. Jag har ått rota i gamla minnen som gjort ont men jag kände att jag bara måste. För ett par veckor sedan så sms:ade min sk. mamma till mig och frågade om jag hade 2 katter och om jag en eller 2 lådor till dom. Hon frågade inte hur jag mådde ellerhade det. det har hon aldrig gjort. Jag har inte pratat med henne sedan förra incidenten då hon höll på att preja min bil av pur ilksa. Vi hade firat Jul hemma hos Fredriks dotter och när vi var på väg ut till våra bilar så hade hon glömt sin väska. Hob beskrev den för mig och jag gick in för att leta. Eva som min mamma heter har lite svårt att gå, efter en propp hon fått i benet. Jag gick in och tittade efter väskan men jag hittade den inte. Jag frågade Fredriks dotter om hon sett den men dom visste inte var den var. Efter ett tag gick jag ut igen och sa att jag inte kunde hitta den. Eva blev tvärilsk. Det blev full fart på henne och hon styltade iväg. Hon kunde försökt beskriva väskan igen för mig men det gjorde hon inte. Ännu en gång så fick jag skit igen. 

 

Jag lever med kronisk värk, iBS mage och är stress känslig och nu fick det vara nog tänkte jag. Jag sa till henne att jag orkar inte umgås med någon med oberäkneligt humör och ville inte ha med henne mer att göra, men tydligen har hon inte förstått det. Ni får läsa mer om varför jag valt det här beslutet i meddelandet nedanför. Jag vill må bra och leva ett så lugnt liv det bara går, resten av mitt liv. Jag är värd det tycker jag. Ingen mer ska få bestämma över mig och vad jag ska göra i mitt liv. Jag löever efter måttot: Behandla andra som du själv vill bli behandlad.

 

Ursäkta för alla skrivfel. Fingrarna slinter över tangentbordet och min koncentrationsförmåga har blivit lite låg efter förmiddagens skrivande.

 

 

Hej!

Hoppas allt är bra. Jag skriver det här för att du verkligen ska förstå varför jag inte vill ha något med dig att göra, för resten av mitt liv. Innerst inne vet du redan varför, men av någon anledning så vill du inte inse varför.

Jag har undrat många många gånger vad du skulle ha mig till, för du har aldrig ens försökt att ta hand om mig. Jag visste redan som liten vilket helvete jag hamnat i. Inte en enda gång när du kom hem till mormor där jag var, så kunde du inte låta bli att börja bråka. En av dom värsta gångerna var när jag vaknade plötsligt av att ni trillade över mig på sängen och skrämde vettet ur mig. Ni skrek som besatta och det sista du gjorde var att dra loss en stor hårtuss från mormor.  Jag var väl knappt mer än 2-3 år gammal. Kommer du ihåg den gången då du tog med mig hem till någon kille och hans familj, där vi skulle fira Jul. Jag hade väl precis lärt mig gå på pottan och du slapp byta blöjor på mig, så då kunde det väl inte vara så svårt ta hand om mig. Jag förmodar att du tänkte så, men varför tog du med mig överhuvudtaget? När vi väl kom du dit så stack du och lämnade mig kvar. Jag fick sitta ensam på ett rum och vänta på dig, hela Julafton. Jag gick ner en gång på kvällen minns jag och frågade när tomten skulle komma, och jag fick till svar av killen att tomten kommer med bussen, sedan fick jag gå tillbaka till rummet igen. Det var första gången i mitt liv som jag kände mig riktigt riktigt övergiven. Jag fick väl lite mat av dom som bodde där, men jag vara där ensam hela Julafton ända tills nästa dag, då du till sist kom. Några julklappar fick jag inte förrän jag kom hem till mormor sedan. Jag hoppas verkligen att du fick skämmas ordentligt.

Jag har sett och hört hur du bråkat med folk som varit nära dig, Kommer du ihåg Florens? Har hört många historier om era bråk. Mormor har berättat mycket om dina bråk. Du har till och med skickat hotbrev till dig själv och visat upp dom sedan för mormor. Du har även skickat vidriga brev till mig, som jag sedan visat för mormor. Du har förstört både Julaftnar och födelsedagar för mig. Du har även ljugit för mig, och du som själv inte gillar när folk ljuger för dig. Du är bara så helt otrolig. Du har sagt till folk att jag är din dotter, men vet du hur det är att ha en dotter egentligen. Du kollade aldrig hur jag hade det ute hos Alica. Du ringde aldrig eller eller åkte dit ut och hälsade på mig. Det kunde gå väldigt långt tid emellanåt då jag inte såg dig. Alice sa jämnt tillmig att jag itne var vatten värd för min släkt inte ville ha mig. Hon var lika dan i sitt beteénde som du var. Gapade och skällde för allt och allting. Man visste aldrig på vilket humör hon var på, på morgonen. Hon gillade att trycka ner mig i skorna när hon mådde dåligt och spydde galla över mig för minsta lilla. Jag fick sitta ensam på mitt rum och vara tyst. Jag fick inte störa henne eller vara ivägen.

När jag började skolan sedan så hade alla en mamma och en pappa. Alla verkade ha någon som älskade och tyckte om dom, och jag blev avundsjuk för jag ville också ha en mamma och en pappa som älskade mig för den jag var. Jag började fantisera om att jag hade en mamma och en pappa som bodde i ett stort hus, och vi hade hästar. Appropå hästar. Om inte mormor visade mig dessa underbara djru och jag hade ett stall att flyt till. Då vete katten om jag överlevt min barndom. Jag började ljuga och sa till klasskompisarna att jag bodde i ett stort hus och hade hästar, men snart blev ju dom lögnerna på komna och jag blev inte så omtyckt i klassen. Jag mådde inte så bra av att ljuga heller. Men jag fantiserade fortfarande om en mamma och en pappa.

I hela mitt liv har jag fått uppleva bråk och svek, och tillls för några år sedan då jag sa till dig på skarpen, efter ditt senaste påhopp då du nästan prejade min bil när du blev rasande, igen. Jag har varit din jäkla slagpåse så fort du inte varit på humör. Kommer du ihåg när vi skulle åka till västkusten. Jag koncentrerade mig på att köra och jag kände att något inte var ok med bilen. Du pratade om att några hade kört fel, pg. av dom stavat fel i GPS:n. Vad arg du blev för att jag inte hörde ordentligt. Jag sa att något var fel ochstannade bilen och gick ut och kände p hjulen fram. Vänstar hjulet var varmt och så började du tjata om att jag behövde ställa in framvagnen. Nej sa jag, jag vet vad det är för fel. Bromsbeläggen låg på för bromsoket kärvade sa jag. Nä sa du, jag behövde ställa in framvagnen. Du hetsade upp dig väldigt och tjatade om framvagnen. Till slut höll jag med för att du skulle lugna dig, och jag förmodar att du förstod det och blev ännu surare för du ville ha igång ett bråk, och det fick du ju. Direkt jag sagt att det var nog framvagnen så kontrade du med att du ville hem. Vi hande knappt hunnit till Grästorp som tur var, men av ren vres sedan, efter att jag lämnat av dig hemma, så körde jag själv till västkusten, vilket var kanske dumt, för jag fick byta både bromsskivor och bromsbelägg. Jag hade ett bromsok från min gamla bil som var i bättre skick som vi satte dit, så nu strular inte det bromsoket mer.

Jag fattar inte ens att du kan kalla dig mamma. Camilla som du pratat en massa skit om, har sagt till mig att det finns folk som kännt dig sedan du var ung, och som inte har en aning om att du har en dotter.

Det finns många ordspråk om folk som tagit emot mycket stryk. Som: bränt barn skyr elden, som man bäddar får man ligga eller om man parkar en hund tillräckligt många ggr. Så biter hunden tillbaka.

Om du fortfarande inte fattar varför jag inte vill ha något med dig, så bör du undersöka hjärnan eller gå till psykolog. Du har ett manodeppresivt beteénde och gör livet till ett helvete för andra så fort du mår dåligt. Det räcker med att man har på sig något som har fel färg så spyr du galla över en. Du har ett oberäkneligt humör och kan hoppa på en för minsta lilla. Jag tänker inte vara din slagpåse mer. Du har slutat att existera för mig. Resten av mitt liv vill jag må bra och jag umgås bara med dom som jag känner mig trygg med. Du har jävlats med mig tillräckligt.

Jag vill inte ha en pinal av dig mer och om du sms:ar mer meddelande till mig så byter jag nr. Skriv inga meddelande heller på mina vänners facebooksidor. Mikael undrar vad du är för människa som kan skriva där och fråga varför jag är sur på dig, men om du glömt varför så vågar du inte fråga mig direkt.  Du vet varför jag är arg, så gör dig itne dummare än vad du är.

Lämna mig nu ifred och låt mig få leva mitt liv utan bråk och stress. Jag har fullt upp med hålla min värk i shack och må så bra som möjligt, så håll dig borta.

MVH YJ.

 

 

Av Yvonne - 25 mars 2015 00:42

Jag kan inte låta bli att dela den här filmen från youtube. Tävlingsföraren Barbosa tar med sin fru på en runda, och han skrämmer totalt skiten ur henne stackar´n.

 

 


Hon får mig att tänka på den gången jag var ute på en av mina första provrundor med min Amazon, som var min första bil. Det var en Amazon 65:a och jag hade med mig en fd. pojkvän i bilen. Rundan gick över Skara och Götene och hem till Lidköping. Mellan Skara och Götene så hamnade vi efter en bil med husvagn som körde runt 70 - 80 km i timmen och det var 90 där. Nu för tiden får man köra 80 men då om jag inte minns fel så fick man bara köra 70. Jag hade bilar efter mig och jag hade bara kört om tidigare med min körskolelärare. Jag visade tydligt att jag skulle köra om och blinkade och ökade farten, men då när jag kom upp jämnsides så ökade bilen med husvagnen farten. Jisses säger jag bara. Jag gasade på jag med för längre fram på vägen så såg jag att jag fick möte och jag ville komma snabbt förbi. Men bilen med husvagnen bara ökade och jag fick pressa upp den gamla Amazonen så det gick i 160 km i timmen för att kunna komma förbi. Det var på håret. Min fd pojkvän var aldeles likblek och jag hann att se att dom i bilen med husvagnen såg skräckslagna ut dom med. Jag kunde ju ha saktat ner och avbrutit omkörningen men jag hade ju bilar efter mig, och jag hade inte så stor vana av sådana här situationer. Jag ska säga att det var i alla fall krut i den gamla Amazonen, men jag hade änskat att jag haft en kick down på den så jag hade kommit fortare förbi. Min fostermamma råkade också ut för en som ökade farten när hon skulle köra förbi. Jag har många gåner undrat varför folk gör så ibland, för det är ju inte på någon racerbana dom kör på.

 

Min fostermammas yngsta son Lars, åkte jag ofta med på bönpallen bak. Han hade en Honda 900 som han trimmat upp 1000 kubik. Första gånen jag åkte med honom var när jag var 14. Han hade kommit hem och frågade om jag ville föjja med och se på Speedway på Axvalla travbana, men jag fick skynda mig på om jag ville följa med, för han var sent ute. Jag ville absolut följa med. Jag hade ju alldrig åkt motorcykel förut eller set på speedway. När vi kom ut på Skaravägen sedan så drog han på så in i attans så jag fick svårt att hålla mig kvar där bak. Jag höll ju i pakethållaren bakom mig. Jag var lite för blyg för att hålla i honom just då. Jag ska säga att Skara vägen som annars är rätt rak, blev väldigt kurvig och jag försökte försiktigt kika över axeln på Lars för att få en skymt av hastighetsmätaren. Till min förskräckelse så såg jag att mätaren stod vi 190 och jag förstod då varför det kändes som om vi flög fram på vägen. Lars befanns sig bakom kåpan så han fick inte så mycket vind på sig. Däremot jag, jag fick hålla i mig för allt vad tygen höll och pressa mig framåt och gömma mig bakom Lars så gott som det nu gick, för jag satt lite högre. Den åkturen var en av alla vådliga åkturer jag haft med Lars när jag var ung. Glömmer alldrig heller när vi åkte till Anderstorp i Småland för att se på banracing. På dom smala smålandsvägarna så gick det i 160 och 140 i genomsnitt. Jag bara satt och väntade på att vi skulle krocka med något djur, och när vi kom hem så var jag jäkligt glad över att vara helskinnad hemma.

 

Nu nöjer jag mig med att se på filmer på youtube. Pulsen går upp i 120 bara av att se på tycker jag.

 

 

Av Yvonne - 21 mars 2015 15:20

Hejsan! Igår var det vårdagsjämning, internationella gladjedagen och solförmörkelse. Mycket på en dag. Här var det mycket moln i vägen när solen gick in bakom månen, men man kunde ana solen bakom molnen lite och vid 11 tiden då blev det plötsligt så mycket mörkare. Nu försvann inte solen helt bakom månen där jag bor, ca 80% någonting, så väldans mörkt blev det ju inte men det märktes.

 

I höstas så skaffade jag mig en Tivobox från comhem. Dom gick runt i kvarteren och knackade på. Comhem hade tidigare samma år lanserat Tivoboxen, men jag vet inte om dom fick så bra respons så dom körde med en rajd i höstas. Dom skulle ändå höja avgifterna på alla abbonemang vid årsskiftet och sluta med det lägsta bredbandshastigheten. Nu surfar jag på nätet för samma pris jag betalat tidigare, men med betydligt högre hastighet.

 

Jag har både tv, bredband och telefoni hos comhem, och jag betalar bara för 2. Dom drar av telefonavgiften varje månad, den som jag betalar minst för.

 

Nu har jag haft min Tivo box sedan september, och dom första 3 månaderna fick jag se på alla kanaler fritt, tills jag valde Tivo plus. Det finns visa kanaler som jag skulle vilja ha nu som jag kunde se på när jag hade alla kanalerna, och det är Viasat motor. Där sänder dom Nascar cupen. Även Xtreme sport hade varit kul at ha, för där sänder dom Monster Jam. Dessa motorsporter älskar jag. Förr då visade dom Nascar på någon kanal som jag slapp betala för, men det var länge sedan.

 

På youtube dock, så finns det uppladdade rejs, som Nascar laddar upp i efterhand.

https://www.youtube.com/channel/UCuN9hYw2RpoAW8rZ3VK3isA

Alla tävlingar kanske dock inte laddas upp, men får vara glad för det man kan se. 

 

Nylen så gick Viasat ut med ett erbjudande på Viasat motor och sport och dom sände gratis i 2 veckor, så jag passade på att spela in 3 Nascar tävlingar. Nascar cirkusen drog igång i slutet på februari och man kan se dom på youtube. Utom den sista tävlingen som gick för en vecka sedan. Den är inte uppladdad än på Youtube, i alla fall är den inte det när jag sitter och skriver det här.

 

Jag tog lite bilder på ett av rejsen när den sändes på tv. Min favorit bil är den med nr. 88. Det är Dale Ernheardt Jr som kör den. Förr var det Dale Jarett som hade bilen med nr. 88. Han har gått i pension nu. Jag gillar nr. 88 kanske för att min bil är en 88, och kommer ni ihåg glassen 88:an? Den gillar jag också.

 

     

 

Dom här killarna som kör dessa bilar måste vara lite smått galna. Dom kör runt på ovalbanor i flera hundra varv och på rakstäckorna så kommer dom i upp i 300 km i timmen. Dom kan ligga upp till 3 - 4 bilar i bredd ibland och köra så dom ligger med nosen i häcken på varandra, och krasher det är inget ovanligt. Dom krashar i varje tävling nästan och det många ggr. Om dom kan tejpa ihop bilen någotsånär så den hänger ihop, så kör dom. Och dom har power under motorhuvarna. Nascar har dock ändrat lite på reglerna och nu får dom inte ha mer än 725 "hästar" i motorn. Jag har 100 i min gamla bil, men jag har åkt motorcykel, Jag fick ofta vara spätta när jag åkte med Lars som tonåring. Han hade trimmat sin Honda så den hade 1000 "hästar". En gång när vi var sena till en speedway tävling på Axvalla travbana. Då gasade han på så jag fick hålla mig i för livet. När jag försiktigt kikade över axeln på honom, så såg jag att det gick i 190. Jisses! Då var Skaravägen krokig och guppig, och fy vilken muskelvärk jag fick i axlarna dagen efter. Jag fick all blåst på mig, medan Lars, han hade ju kåpan som skyddade honom. Tänk att köra i 300 km i timmen på motorcykel. Då skulle man inte kunna sitta upp. Då skulle man ju blåsa av.

 

Här kommer några av krasherna som hänt redan i år. Obs! Erneardt Jr pappa dog i en krash. En Nascar bil är byggd så den ska skydda föraren till max. Sedan sitter dom i en speciell stol och dom använder nackskydd.

 

 

 


Nu åter till Tivoboxen. Jag kan se på filmer som är upplagda på Youtube genom Tivon så dom dyker upp på tv skärmen. Dock kan Tivon låsa sig ibland, så jag tror det är lite barnsjukdomar på den. Man klickar på appen som finns i programmet. Se bilden nedan.

 

 

Om man vill logga in sig på Youtube och kunna se filmer där, så får man en kod och loggar in sig med koden på youtube på nätet. Då söker Tivon upp dom senaste filmerna man sett på, på Youtube, och favoritet. Jag har även sett på filmer som jag lagt upp, i tv rutan. Så närNascar lägger upp det senaste rejset så kan jag se det på tv:n, men jag har en bra dataskärm också, som duger bra.

 

Jag kan logga in mig på Tivotogo och beställa filmer jag vill spela in och även se filmer där istället för på Tv:n. Bra i fall Tv:n skulle paja. här kommer lite bilder från Tivotogo.

 

           

 

Jag kan säga att i vinter har jag inte läst så mycket böcker, utan jag har vilat ögonen på tv rutan mest. Ha det nu så gott så ses vi någon gång i framtiden.



 

 

 

Av Yvonne - 19 mars 2015 18:15

Jag bytte till sommardäck igår och bilen fick 2 nya däck fram och nya hjulsidor, men... jag vet inte vad jag ska tycka om hjulsidorna, som jag köpt på Biltema. Däcken ser så stora ut med dom, och det kommer nog ta ett tag innan jag vänjer mig vid dom. Bilen ser ju farlig ut. Mina gamla hjulsidor sitter inte så bra längre på sommarhjulen, dom skramlar runt och jag tappar dom, så jag får ha dom på vinterdäcken vars fälgar är tjockare så dom sitter fast bättre.

 

       

 

Om niu scrollar nedåt till det förra inlägget så ser ni dom gamla hjulsidorna.

 

Imorgon ska det bli nederbörd, i form av regn eller snö, så det blir ju bra då jag satt på sommardäcken    Men den snön blir nog inte långvarig.

 

Jag längtar efte att få pyssla om min gamla bil och görta den somamrfin, men just nu är det för dammigt på vägarna. Det var inte länge sedan jag tvättade bilen och det syns ju knappt.

 

 

 

Det är fullt pysslande hela tiden med den gamle så rosten håller sig borta, men Isoguard Pansar och Isotrolen som jag målar bilen med håller rosten i shack, så länge man inte får några stenskott då förståss.

 

 

Så fort det blir riktigt tork väder och gatorna är renare så ska jag måla för stenskotten jag fått vid hjulhuset. I övriga hjulhus har det hållit bra och även på dörren där ajg målat över några lager på både utsidan och insidan. Tänk om jag målat bilens dörr på insidan redan när jag hittat Isotrol och Isoguard Pansar. Då hade det inte hunnit att rosta så mycket på dörren, men jag hoppas jag stoppat upp det nu, ingen mer rost har det i alla fall blivit och bubblorna har inte svält och blivit större.

 

 

 

Hoppas att våren och vårstädningen av gatorna och pollensäsongen snabbt går över så jag kan göra bilen sommarfin igen. Det är kul att hålla bilen fin. Bara vädret är torrt och varmt så jag inte får mer värk i musklerna. Det går i vågor med vädret.Fuktigt rått väder är inget väder för mig.

 

Hoppas år 2015 kommer bli en fin sommar och att bilen ska hålla och ta mig ut till min favorit plats Bobacken. I år ska jag ta hand om mig själv ordentligt och hålla mig borta från elaka energitjuvar. Dom får hålla sig för sig själva.

 

Här kommer lite bilder från Bobacken, från årets 1:a tur.

 

                     

 

På den sista bilden tror jag att jag fått med en trana, eller?

 

 

 

Det var i alla fall ingen svan, det såg jag. Det såg mer ut som en stork men så kom jag på att vi inte har några storkar så här långt upp i sverige vid den här årstiden i alla fall. Synd att jag inte hade en bättre kamera så jag kunde zooma bättre, men man kan inte få allt.

 

Ha nu en fin fortsättning på våren så kanske vi ses snart igen.

 

 

 

 

Av Yvonne - 12 mars 2015 17:26

Jag är så himla glad att jag har Sten-Inge som vill hjälpa mig med bilen ocgh kollar igenom den inför besiktningen, men jag gör lite jag med. Idag har jag varit på Biltema, den första långa turen sedan i höstas. Sedan jag bytte till vinterdäck så har bilen rullat ca 75 mil. Jag kör inte på våta salta landsvägar vintertid. Bara till affärerna och på vägar som inte hastigheten är så hög på. Tack vare den tidiga våren så blir jag så sugen på att göra bilen fräsh igen, men... jag får itne ha för bråttom. Pollen säsongen är pg. och så får dom allt sopa bort allt grus på gatorna först.

 

Så här såg Forden ut efter nyvaxningen i september förra året.

 

 

 


Jag använde Sonax Xtreme deep gloss polish med vax, och så strök jag över med ett medel jag glömt namnet på, men det är också ett medel från Sonax som får vaxet att sitta kvar lite längre, men i år så ska jag inhandla ett vaxfritt medel från Sonax som man stryker på efter polering, som är som vax men ändå inte, och man stryket på medlet med en svamp, och torkar sedan av efter 2 minuter. Det ska hålla upp till 12 månader.

 Ni kan läsa om det här:

 

http://www.sonax.se/Produkter/Xtreme-Serien/%28search%29/1/%28so%29/7/%28node%29/21028/222100-XTREME-Protect-Shine

 

På Biltema idag så köpte jag två 4 liters dunkar med motorolja (Lowsmoke), 2 sprayflaskor rostskyddsmassa, hjulsidor och 1 L bromsolja. Tyvärr så var det tomt i facket för bromsslangarna jag skulle ha. I datorn stod det att dom hade 2 slangar, just till min bil, men där dom skulle ligga  var det tomt, så jag får inhandla slangar på Bilallt. Jag ska ändå köpa 2 nya sommardäck där snart. Det är torrsprickor i dom gamla och Torstensson ska byta dom inför besiktningen. Vi brukar gå igenom bilen innan och piffa upp den. Sedan under sommaren om det behövs så burkar jag få låna en väns bil lyft och spraya underredet med rostskyddsmassa. Är väldigt tacksam för det. innerdörrarna och under list har jag målat med Isoguard pansar och grundmålat med Isotrol. Ni kan läsa mer om produkterna här: 

http://www.gardsservice.se/product.html/isoguard-pansar

 

Jag vill inte kladda ner dörrsidorna med tektyl ifall att jag någon gång ska klä om dörrsidorna med nytt tyg. Det här rost skydds färgen är det bästa på marknaden.

 

Min bil är värd det bästa, för jag är beroende av den, i allra högsta grad. Jag kan inte klara mig utan den, och jag kommer inte kunna köpa någon mer bil. Jag vill vara oberoende och vara fri, och leva utan för mycket smärta. När min bil är borta, då kommer jag få ett helvete, det vill jag lova. Jag är också en människa som vill ha kontroll över mitt liv, speciellt över vad som händer med min bil.

 

 

 

Jag får vara väldigt försiktigt med vad den utsätts för, för det finns mindre och mindre delar till den. Bil modellen är en Ford Sierra 88 sedan. Den registrerades 11 Januari 88 och fick sin första ägare den 22 Janurari 88. Nu är det 3 år kvar sedan är den en veteran bil. Den har original lacken kvar, utom på förardörren som har suttit på min förra Sierra som var vinröd. Vänstra framskärmen har suttit på en annan modell och är omlackad den också, men det måste ha skett för minst 10 femton år sedan. lacken på den skärmen tål inget regn om solen steker på den. Då blir det ljusa prickar efter regndropparna. Dom mörknar dom under vintern, men om man ser skärmen i en viss vinkel och solen ligger på , så ser man att skärmen är prickig.

 

Jag har gått 2 årig fordons teknisk linje för mer än ett halvt liv sedan, har dock inte jobbat som mekaniker, men har umgåtts mycket med människor som mekar med bilar. Önskar att jag kunde göra lite mer själv på bilen, men pg. av kroniska inflammationer som kommer och går i musklerna, så kan jag inte och orkar inte göra ansträngande och tunga jobb, för då gör jag mig illa. Jag har annars många gånger tänkt, att tänk om jag hade råd med ett eget garage, så man slapp stå ute i det fria och pyssla med bilen. Hemma hos min vän Sten-Inge, så står vi ute i hans trädgård, och när jag vaxar bilen eller målar, så står jag någonstans ute på landet, på en skuggig plats, och gör det. 

 

Det var lite om min kära gamla bil. Just nu är den inte så skinande blank som på bilderna. Den försöker skina mellan allt grus damm som hamnat på den, men... snart när våren och sommaren är här, då ska jag göra den blank och fin och fri från synlig rost som uppkommit under vinterns påfrestelser.

 

 

 

 

 




 


 

 

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards