Bobacken

Alla inlägg den 1 maj 2011

Av Yvonne - 1 maj 2011 14:25

Kollade oljenovån på oljestickan på middan och nu hade oljan runnit ner såpass så det var olja några mm. ovanför nedersta strecket. Pratade med Ford killen om skruvarna som varit lite lösa och han sa att packningen som är av kork, kan krympa ihop något, och han uppmanade mig att jag inte skulle skruva för hårt heller. Han skulle hjälpa mig kolla dom i veckan. Imorgon så åker jag till Bil allt och köper samma sorts olja som jag köpt tidigare och fyller på.

Solen skiner idag, men fy va det blåste kyligt. Inget bra väder för mina muskler, för det hugger i dom och jag har fått smörja in dom med inflammationshämmande salva för att förhindra att jag sträcker mig. När det pendlar så här i vädret, då får jag lätt kramp och sträcker mig lätt. Så jag förljer min fostermammas råd jag fick när jag bodde hemma, att man ska svettas in sommaren och frysa in vintern. Många nu för tiden, speciellt unga, klär av sig och springer omkring halvnakna alldeles för tidigt och blir sedan förkylda. När man får några år på nacken och utsatt sig för div. elände. Då blir min lite klokare och visare och vill inte utsätta sig för saker som man vet att man mår dåligt av till sist. Det är inget roligt att bli sjuk och må skit, när man vet att man kunnat undvika det. 

Idag så håller jag mig lugn och tänker inte göra för mycket. Jag tog en tur med bilen för jag tänkte köpa olja. Men efter en pratstund med Fordkillen så väntar jag tills imorgon. Köpte en pizza på hemvägen och parkerade sedan bilen på gatan. Jag har en parkeringsplats nästan en km bort, där jag bor. Men på sistone har den som parkerar bredvid mig slagit in sin dörr i min dörr. Visserligen är det den dörren jag ska laga och lacka om, men det är inte bara dörren det blivit märken i.

Jag står i en byteskö för att få en parkering närmare där jag bor, så jag hoppas innerligt på då, att jag ska få en parkering där jag slipper ha en bil på vardera sida. Jag får väl sätta en lapp i dörrens ruta, som jag gjorde i början när jag precis fått parkeringen. Det är väldigt långa dörrar på min bil och ibland så parkerar folk så jag får krypa in i bilen från passagerar sidan. Irriterande. Så jag satte en lapp i rutan, där jag skrivit. Snälla! Parkera inte för nära. Hittills har det funkat. När dörren är lagad och omlackad så får jag väl skriva. Akta! Dörren är nylackad. Man vill ju få den förstörd på en gång när man kastat ut en massa pengar på att få den lagad.

Här kommer en ny animation jag snabbt trixat ihop. Obs! Bilen åker åt fel håll. Man får bara åka åt höger här, som i en rondell. Tur att det bara är en animation då, hi hi.

  

Det ser ut som om bilen åker på tvären runt. Lite rally på torget kanske. Det fattas bara däcktjut så skulle det bli som på film.

Av Yvonne - 1 maj 2011 09:14

Jag bytte ventilkåpspackning för ca 1  1/2 månad sedan. Igår efter att jag varit ute vid fyren och var hemma igen, så tog spolarvätskan slut. Ja hade inget hemma men det är ju nästan sommar nu så jag tog lite vatten och fyllde på så länge. Då såg jag att det var vått nedanför ventilkåpan, här och där, runt omkring. Jag vet att vi torkade av motorn och kåpan så att det skulle se rent och snyggt ut, men nu såg det åter slabbigt ut. Nu hade jag varit ute och åkt lite så det är svårt att se hur mycket olja det är på oljestickan då, men jag kollade efter en liten stund för lite olja borde det ju ändå va. Det var knappt något alls. Jag letade fram min lilla verktygslåda och började känna på skruvarna. Himmel! Första skruven kunde jag dra runt nästan 2 varv. Dom andra ca 1/2 - 1 varv. Han sa inget om att jag skulle efter dra skruvarna. Ska ringa lite senare idag och kolla med han som hjälpte mig, så det inte är något annat som kan dra olja. Men jag anar att det är pg. av packningen. Jag brukar kolla oljan med jämna mellanrum, men den här bilen är ovanligt fräsh och drar knappt något för att vara en 88:a. Oljan är fortfarande ljus och fin trots att det var i september jag servade den. Har inte heller fyllt på olja sedan dess, men nu får jag nog allt göra det. Tar nog cyckeln till macken senare, för säkerhetsskull.


Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards