Bobacken

Alla inlägg under juli 2011

Av Yvonne - 31 juli 2011 15:47

      

Jag har igentligen inte så mycket att skriva om, för jag gör ju inget annat än står och fiskar vid fyren. Tänkte åka dit och göra det snart igen när jag vilat mig lite efter maten. Som ni ser på sista bilden med fyren, så har dom inte kunnat låtit bli att klottra på fyren. Det är inte dom som är på bilden, för då hade jag sagt till.

Jag tvättade bilen igår och märkte att rost hade krupit fram. Jag har dock köpt något som heter Isitrol, som är ett rostskydds medel. Finns i grund klarlack och sedan i olika färger som täcker rosten. Man kan måla utanpå rosten, bara man tar bort lösa rostflagor först. Medlet hämmar rostbildning väldigt bra, och jag läste på nätet om det och tyckte jag skulle prova det. Jag har köpt grund klarlack först, men jag ska senare även köpa svart Isitrol och måla över rostfläckarna så man slipper se dom. Bilen är boddad och seda målad med svart färg under list, så det är där jag ska måla svart där den redan är svart, hi hi. Många som målar och underhåller båtar, maskiner, plåt tak, järnstaket och mycket annat använder det här. Det är inget silicon i vad jag fått reda på. Det är en sak att tänka på om man tänkt lacka om sin kära bil, att måla inget på bilen före som har silicon i sig. Jag hoppas att den färg som är målad äver boddyn på min bil inte har det i sig, för då kan det bli problem sedan när jag ska lacka om den. Jag vet inte ricktigt varför men om man börjar slipa på något som innehåller silicon så är det något som frigörs och det blir problem sedan när man ska lacka bilen. Det har hänt att lackeringsfirmor har fått sanera sina lokaler efter att ha fått silicon inne i ventilations trummor o dyl.

Jag har varit iväg och målat bilen på förmiddagen med Isitrol så svetten lackade. Jag behöver inte göra så värst mycket för att jag ska bli svett. Det räcker med att sitta framför datorn på förmiddagen då solen ligger på, på min sida.

Sedan har jag ätit middag och sedan tog jag och gjorde en ny header. Solnedgången på bilden överst blev jättefin så jag kunde inte låta bli.

Hoppas ni tycker om den.


Av Yvonne - 28 juli 2011 15:58

                             

Mellan 29 och 30 grader visar min termometer just nu när inte solen ligger på. Men det mulnar och snart kommer det nog regn. Hoppas jag hinner ner till fyren och fiska lite          först. Det har inte varit en riktig sommar för än man har upplevt en värmebölja tycker jag,

       Gårdagens kväll var underbar. Om jag haft kameran med så hade ni fått se hur stilla och spegelblankt Vänerns vatten låg, och sidorna på rännan in till Lidköpingshamn, var fullt med fiskande människor. Men det högg bara en gång på min jigg, och det var lika snålt för dom andra som stod på samma sida. Däremot för dom som stod på östra sidan, där fyren är, där nappade det för fullt. Jag så en gå hem med en rätt stor gädda. Suck!

Av Yvonne - 27 juli 2011 09:36

Jag tog ju en tur ut med Navaren på Kållandsö igår, och sedan åkte jag vidare till Läckö slott. Jag var på upptäckar humör igår. Sist jag gick runt inne i slottet var säkert 25 år sedan, och tyvärr så fick man inte ta bilder där inne ifrån. En del av Svea rikes historiska skatter finns ju därinne. Obs! Tv4 sänder därifrån nu på morgonen och om ni tittat så har ni fått se en del av inredningen. Däremot fick man ta bilder inni ifrån slottet kyrka och på slottsträdgården, så här kommer lite mer bilder från gårdagens upptäcksresa.

                 

                  

    

Däruppe, ovanför ingången satt Greve Delagardie och hans maka under gudstjänsten. Adeln på den tiden var lite mer förmer och blandade sig inte med vanligt folk. Samma sak var det inne i Kungssalen, som är överdådigt med utsmyckningar. När det var fest så spelades det upp kammar musik. Men eftersom musikanterna var av mycket lägre rang så fick dom inte synas, utan sitta bakom några fint målade skärmar.

Jag fick också veta att Delagardie och hans maka fick 11 barn varav bara 3 eller 4 överlevde till vuxen ålder. Livet var mycket hårt även för dom rika, och för att överleva så många tragedier så var dom djupt religösa. När man gick runt i slottet och såg alla små sängar, så tänkte man att människorna på den tiden var inte särskilt stora, men dom låg inte riktigt ner när dom sov utan halvsatt. Det var för att vätskorna i kroppen inte skulle blanda sig kroppen. Det var ju inte allas bra. Det var väldigt tung luft därinne i slottet också och man kunde riktigt tänka sig tillbaka hur det skulle va att bo där för länge sedan. Inte underligt att folk blev sjuka. Greven och hans maka hade slottet som "sommarstuga" och slottet har flera hundra rum att springa omkring i. Tänk att ha ett slott som sommarstuga, ett tag trodde jag att jag inte skulle hitta ut igen.

Här kommer 2 bilder på taket inne ifrån kyrkan. Om man vill så kan man gifta sig i denna kyrka, när det inte är turist säsong.

                                     

  

                                          

                  Det luktade underbart där ute i trädgården. Solen låg på och värmde upp alla örter och det växte så det knakade. Allt var i perfektion, inte ett brunt blad någonstans och utmed kanterna så fanns det smultron man fick plocka. 

Såsom slottet ser ut idag så är det ett rent barock slott, men det mycket äldre än så. Redan i slutet på 1200-talet låg en borg här som höll kontroll på hela Vänerns sjöfart. Därefter förvandladets borgen till en biskopsborg, Borgen brann ner i slutet på 1400-talet, om jag inte minns fel, men det byggdes upp snabbt igen och blev större. Magnus Gabriels far Jacob, byggde det större också, men hans son Magnus var den riktigt stora byggherren som förvandlade slottet till den storlek den har nu.

Om ni tar en sväng förbi Lidköping någongång, glöm då inte att besöka Läckö slott och få en guidad tur. Det är en upplevelse, och slottet har utställningar av historiska skatter i väldigt mycket bling bling.   

Obs! Inne på slottets väggar hänger målningar av fältherrar från världens alla hörn. Medan jag gick där och tittade så bärjade jag tänka på min målning av Jack sparrow och min fantasi började skena vilt, ha ha. Hans porträtt skulle faktiskt passa in bland alla mustash prydda herrar, men jag skulle alldrig kunna jämföra mig med konstnärerna som gjort dessa porträtt.

   

Å så ärju Jack en pirat också och inte en ädel adelsman och en fantasi figur från nutid.   

Jag höll på att glömma att tippsa om att ni ska kolla på tv4 nyheterna imorgon bitti. Då sänder dom även från Spiken på Kållandsö.

Av Yvonne - 26 juli 2011 19:53

Kände att jag måste göra någonting innan jag blev knäpp. Jag kan ju inte bara stå och fiska nere vid fyren hela sommaren. Jag vill ha lite mer fina sommarminnen att se tillbka på. Nästa år så hoppas jag att jag har lite mer pengar att röra mig med.

Idag släppte jag mig i alla fall lös. Åkte ut till Spiken så jag var där ute strax före 12, innan Navaren skulle åka ut på första, korta turen. En timme tar den och det kostar 150 för få åka med. Hade med mig korsetten för att förhindra att jag skulle få ont, eftersom jag inte visste hur man satt i båten.

Jag pratade med han som körde båten och sa som det var, och efter turen så tyckte jag att det gått bra att sitta på bänkarna och han (som körde båten) tyckte att jag skulle följa med på den långa turen på söndag, som var den sista dagen för i år som båten gick. Man kan annars chartra båten om man vill till något speciellt.

Det var i alla fall en härlig tur och jag önskade att det inte gått så fort. Jag får nog ta och göra den här turen nästa år också tror jag.

Här kommer lite bilder från turen, eller kanske rätt många. Obs! Klicka på dom mindre bilderna så blir dom större.

                    

På en av öarna så har dom hingstbete för nordsvenskar. Jag undrar hur dom får dit dom?

                                  

Det här var bara några av bilderna jag tog. Jag besökte Läckö slott också och fick en guidad tur runt på tredje våningen. Men... man fick inte ta bilder inne i slottet, men inne i Läckö slotts kyrka där fick man. Jag var även ute i slottets "köksträdgård" och kikade, men dom bilderna kommer i morgon.  Jag måste bara säga, det finns inget som luktar så gott som sjö vatten en härlig sommar dag. Läckö slotts köks trädgård luktade inte heller illa, men fy va instängt och unket det var inne i slottet. Ingen bra ventilation där inne.


Av Yvonne - 25 juli 2011 11:22

M/S Navaren är en annan båt som har turer ute i Läckö skärgård på sommaren, fast bara under Juli månad. Eftersom M/S Magnus Gabriel har "Körförbud" så tänkte jag att skulle ta en tur med Navaren i stället, bara vädret kunde bli bätre. www.naven.se är adressen dit. Jag har bara denna veckan ut på mig ta en resa med den så jag hoppas på lite sol och värme snart. Det är ju rena hösten ute tycker jag idag. Kolla upp väderprognosen för i morgon och då skulle det bli lite bättre, förhoppningsvis. Ååå va jag längtar ut på böljan den blå.

                                      


                         

Av Yvonne - 23 juli 2011 22:43

                                  


Jag har ingen flaggstång men jag har Gimp där jag kan göra en och sätta en Svensk flagga på halvstång och sätta den inne i min blogg.

Jag tänker på dom alla norrmän som på något vis blivit drabbade. Vem kunde ha anat att något sådant skulle hända häruppe i grannlandet Norge och Oslo. Jag hoppas innerst inne att inte något sådant här ska hända igen. Det får det inte för det berövar vår frihet.

                                     


Frihet att kunna röra sig fritt utan att någon håller koll på vad man gör. Frihet att kunna prata fritt och tycka och tänka på vad man vill utan risk att hamna i fängelse. Att ha ett samhälle där alla trivs oavsett ras och religon.

Om människor har kommit snett i livet eller mår dåligt så måste dom få hjälp så man slipper sådant här. Det angår alla om man vill ha en fridfull värld.

Här kommer några bilder från dagens tur vid fyren. Testade min nya haspelrulle och kastspö idag. Grannen hade på förmiddagen redan stuckit iväg till Vänersborg och Snäjk och bytt ut rullen åt mig. Den hade ju spruckit på ett ställe och det såg jag först dagen efter jag varit på Snäjk. Tur jag hade en snäll granne som själv skulle dit. Den nya rullen gick jättefint, inga hugg mer när jag vevade utan det gick smidigt tyst. Men fiskarna var inte på hugget idag, kanske pg. av vädret. Men... en fin regnbåge fick jag fota av.

           



Av Yvonne - 23 juli 2011 09:49

Det som hände igår i Norge var lite för ofattbart att ta in. Därför blev det att jag inte skrev något om det i bloggen just då.

Vi är inte så vana här uppe i norden att något sådant händer här, och bombens kraft var så enorm stor att det är konstigt att inte några fler dog. Men dom har inte lyckats leta igenom alla byggnaderna än.

Sedan alla som befann sig på lägret som blev ihjälskjutna av en ensam galning som,  verkar visa va den person som också legat bakom bomben i Oslo.

Tack vare sådant här kommer det bli ett mer slutet samhälle med många kameror och mer kontroller. Får många år sedan när jag och en klass kamrat var i London så upptäckte vi direkt på Heathrow att där var mer patrullerande vakter med stora vapen, och på gatorna i London gick det fler poliser än vad man var van vid. Nu har England varit med om sådana här angrepp flera ggr, så jag tror vi kommer bli lika mycket på vakt här till slut.

Jag tänker på dom som varit med om det här och dom anhöriga som mist nära och kära så plötsligt. Ta till vara på den tid man har. Sluta bråka och acceptera att vi alla är olika till sätt och utseénde. Man vet alldrig riktigt när ens tid är ute.

          

Av Yvonne - 23 juli 2011 00:41

Nu har jag suttit och plitat ihop en ny header, mitt i natta. Det är några teckningar och animationer jag gjort som jag fört över så det blivit en ny animation. Det är bra att spara på gamla penslar ibland. Nä nu ska jag gå och lägga mig. Vem vet, åskan kan komma och knacka på och väcka en tidigt inatt eller morgon bitti. Gonatt!

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards