Bobacken

Alla inlägg under oktober 2014

Av Yvonne - 24 oktober 2014 10:40

Här kommer lite nostalgi för er som följde häst serien Follyffot som gick på tv i början av 70 talet. I förra inlägget skrev jag om häst serien Black beauty och nu har jag varit inne på youtube igen och hittat Follyfoot också.

 

Här kommer 1:a avsnittet. Jag vill varna för lite otäcka saker i avsnittet, men tack och lov så är det bara på film den här gången.

 

 

Om ni vill se fler avsnitt så är det bara att gå in på Youtube och söka på Follyfoot. Det är rätt kul att se gamla filmer från den tiden då man liten. Tänk vilken hår och  klädstil man hade på den tiden. På bilden nedan var jag ca 5 år gammal och bilden är tagen på en semester med mormor och Co i början på 70 talet.

 

 


Ha nu en fin fredag på trots ruskigt väder.

 

 

Av Yvonne - 22 oktober 2014 10:59

 

 

   Jag har comhem och alldeles nyligen så uppgreaderade jag mitt abbonemang hos dom, jag skaffade mig en Tivo box. Dom första 3 månaderna så kan jag se på varenda kanal dom har men från den 8:e december så övergår jag till Tivo plus.

 

I Tivo plus så ingår en kanal som heter Horse & Coyntry där det sänds olika dokumenterärer, repriser på häst tävlingar och häst serier. Kommer ni ihåg när The new adventure of Black Beauty sändes? I den första serien så handlade det om en flicka som kallades för Vicky som flyttade till Australien och träffade Black Beauty. Sedan fortsätter serien med en annan flicka som kallas för Bella som rymmer från ett barnhem och tappar minnet genom en olycka men som blir räddad av Black Beauty. Varje dag sänds det avsnitt om Black Beauty i Horse & Coyntry, och jag tittar på ett nytt avsnitt varje morgon när jag äter min frukost. 

 

Alla häst tokiga människor borde se serien för den är underbart bra. Personligen tycker jag att den senare delan som handlar om Bella är mer spännande för där försöker Bella komma ihåg var hon kommer ifrån och samtidigt lösa gåtan om skeppet som hon fanns på och som förliste. På skeppet fanns tjuvgods och Bella får både bovar och en elak föreståndare från barnhemmet efter sig. Några barn hittar henne medvetslös och tar henne med sig hem tillsammans med Black Beauty. Man kan inte låta bli att gråta en skvätt varje gång man ser ett avsnitt för det är mycket känslor involverade. Se och njut ni som kan.

 

 


Jag kunde inte låta bli att lägga upp ett riktigt gammalt avsnitt från Black Beauty från 70 talet. Jag minns när den gick då också och jag tyckte den var så spännande. Flickan som rider Black Beauty här finns även med i The New Adventure of Black Beauty på i Australien. I 1:a avsnittet i The new adventure så börjar serien i England där den gamla Black Beauty finns. När Vicky med sin styvmamma, som är flickan från den gamla seren flyttar till Australien så möter hon den nya Black Beauty där. Den gamla Black Beauty dör lugnt och stilla hemma i England av ålder dom efter några avsnitt.

 

 


Se och njut   

Av Yvonne - 21 oktober 2014 18:46

Idag så tog jag en promenix till minneslunden. Det ärju snart Allahelgona afton och det är Oktober och kyrkogården ser väldigt spoky ut, men fint. Det ser väldigt fint ut på bilderna men jag hade önskat att man slapp höra trafiken från landsvägen utanför. Det förstör stämningen en aning när man går där. 

 

Min mormor och hennes sambo Isak har sin aska utspridd där och jag brukar gå dit då och tå och titta, fast egentligen är det fiskarna i dammen jag tittar efter. Isak gillar dom säkert för han och jag brukade fiska ihop när jag var barn.

 

När jag kom till vattenfallet så såg jag en konstig fågel som jag inte kommer ihåg att jag sett förr, men så konstig var den inte såg jag när jag slog upp Lands lilla uppslagsbok som jag hade med mig.

 

 Det är en Strömstare och han satt på ett perfekt ställe, förstod jag när jag läste infot om denna fågel.

 

                 

 

Jag ska Allahelgona helgen gå dit med ljus när det är mörkt. Kyrkogården lyser upp så fint då och det är massor med folk som besöker sina nära och käras gravar.

 

Hoppas nu att bara vintern inte blir så extrem i sitt väder som sommaren blev i sitt. Kyla och snö det gillar jag inte i mängder och inte heller när det kommer för mycket regn så det blir översvämningar. Sådant har vi fått nog av tycker jag nu. Hoppas dom också får tag i dom där inkräktarna som dykt upp i Stockholms skärgård, men då vete katten hur det kommer gå med freden.

 

Ha det så gott så länge så får vi se när jag dyker upp i bloggen igen.

 

 

Av Yvonne - 12 oktober 2014 12:40

Hej på er, nu var det ett tag sedan. Jag har inte orkat skriva så mycket i sommar i bloggen. Jag har fått fokusera på annat. Jag vill inte skriva så mycket som handlar om mitt privat liv i bloggen, mitt privat liv angår bara mig själv. 

 

Ursäkta om jag verkar lite otrevlig nu men det är inte min mening att vara det. Jag har brutit med några av mina "släktingar" för så länge jag har haft med dom att göra så har dom ställt till med bråk. Nu vill jag gå vidare och fokusera på människor som jag mår bra av att umgås med. Jag har skrivit i bloggen tidigare om mycket jag har varit med om när jag växt upp. Jag försöker varje dag bearbeta minnena och se framåt, och är i fortsättningen väldigt noga med vilka vänner jag har. 

 

Behandla andra som du själv vill bli behandlad och var så ärlig som du bara kan. Folk som står och ljuger en rakt upp i ansiktet utan som helst skam eller som är oärliga och elaka på andra sätt, dom håller jag mig så långt borta i från, för resten av mitt liv.

 

Man kallar sådana personer för energi tjuvar, för dom tar energi från andra för att dom själva ska må bra.

 

Behåll dom vänner som du verkligen håller dig kär, och var ärlig i allt vad du gör, både mot dig själv och mot andra. Om du inte kan vara ärlig mot dig själv, då blir det svårt att vara ärlig mot andra.

 

Om du inte mår bra, tala då om det för din vän och var snäll istället för elak. Det drabbar bara dig själv till slut när ingen vill vara vän med dig.

 

Ha en skön söndag på er.

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards