Bobacken

Alla inlägg under maj 2014

Av Yvonne - 23 maj 2014 23:01

Högsommar väder har det varit i ett par dagar nu, och jag har slitit med bilen. Jag stod och vaxade den i onsdags i hela 9 timmar allt som allt. Först tvättades den, sedan polerade jag den och sedan blev den vaxad, och dagen efter så hade den blivit gul av pollen. Kul! Igår så bytte min fordvän höger spindel led på den också. Allt som allt så har den setts över 3 gånger nu, inom en kort tid, och på måndag så ska den besiktigas. Hoppas att det blir rejält med regn imorgon så allt pollen spolas bort. Jag vill ju gärna att bilen ska blända besiktnings mannen   

 

Idag så stötte jag på en annan fin bil, på parkeringen ute vid Bobacken. En gammal cadillack.

(Klicka på bilderna så blir dom större).

   

 

 

Jag trodde inte att jag skulle komma dit ut idag, för väster om Lidköping så tornade det upp sig stora mörka moln och det började dundra dovt. Jag tog och satte på datorn lite snabbt och gick in på klart.se för att se hur väder prognosen för kvällen skulle se vid Svalnäs. 

 

Jag hade tur. Molnen med åskan skulle försvinna norrut och det skulle klarna upp så sakteliga.

 

Jag for iväg vid halv 7 tiden och med mig hade jag kameran. Hoppas ni inte har tröttnat på mina solnedgångs bilder från Bobacken.

 

                     

 

Ni får uräkta mig om jag itne skriver så mycket i bloggen nu för tiden. Har tappat lusten lite att blogga. Så fort jag kommer på något att skriva om och jag blir inspirerad så dyker jag upp igen.

 

 


Av Yvonne - 11 maj 2014 11:49

Jag vill få upp ögonen på er Svenskar som tror att vi är säkra från invasion från Öst. Hörde på nyheterna i morse att grannländerna säger att vi är ett säkerhets hål och att vi borde gå med i Nato. Men tydligen så tycker ung. hälften av oss att vi inte ska det.

 

Gotland som ligger mitt i östersjön är ett stort säkerhets hål och vad många kanske inte vet är att ryssarna har byggt upp en hamn där som blivit större och större så stora fartyg lätt kan ta sig in där. Jag har en facebook vän som bor på Gotland och det var hon som berättade det för mig. Nu har jag tagit reda på lite mer fakta och hittat mer information om den där hamnen. Gå in på dessa länkar och läs:

 

http://www.corren.se/asikter/debatt/invasion-av-gotland-har-inletts-6151647-artikel.aspx


http://www.varldenidag.se/nyhet/2011/04/05/Slite-hamn-underlattar-for-en-rysk-invasion/


http://www.nt.se/arkiv/2009/01/17/Tidningsdebatt/4721999/Slite-hamn-perfekt-f%F6r-Ryssland.aspx


Vem av er såg på Eurovision song contest finalen igår? Jag gjorde det, med ett halft öga. Österikes skäggiga dam vann storslaget och Sverige kom på en hedrande 3:e plats. Conshitas uppträdande hade försökts stoppats från Putins håll och från några andra länder som är emot transar och bögar, men vem vill inte leva i en fri värld där alla kan vara som man är. Det var vad texten handlade om och därför vann hon/han säkert. Ni kan läsa om det mer här:

 

http://www.svt.se/kultur/musik/vinner-eurovision-2014


Vet ni också att Ryssland inte vill ha Astrid Lindgrens Karlsson på taket i bokhyllorna längre, plus några andra länders barnböcker. Karlsson får ryssarnas ungar att bli oupfostrade tydligen. Jag har en länk till en sida som handlar om det också: 

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18815287.ab


Vad är det som håller på att ske därborta i Ryssland? Det blir bara mer och mer infekterat i europa. När jag växxte upp så fick jag hör av min fostermamma ofta att Ryssarna, dom skulle man akta sig för. Väck inte den ryska björnen som sover.

Under flera årtionden så har Sveriges kuster blivit kränkta från både öst och väst. men ryssarna har varit mer fräcka. Ändå så har den svenska regeringen sagt att det är lugnt. Visst! Vi svenskar har blivit förda bakom ljuset och jag vill bara säga, vakna upp. Man kan inte lita på en ryss. Vi måste lära oss av historien så det inte upp repas igen. Vi har inte haft krig här på flera århundranden och därför har vi nog blivit lite förslappade.

 

Det är dags att vakna upp för ryssarna är mer och mer på alerten. 

Jag har ingen aning vad som rör sig i huvudet på Putin. Storhets vansinne kanske, eller så retar han sig på vår livstil och vill kanske tillbaka den stora ryska stormakts tiden. Ryssland har sakta medn säkert rustat upp sin vapen arsenal medans övriga länder har trappat ner och blivit blåögda.

 

Det som händer i Ukraina är bara början på något större. Nu kanske ni tycker jag är väldigt negativ, men... för att vi ska kunna leva i ett fritt land och kunna säga sin åsikt och inte bli styrd, så måste vi vara beredda att kunna försvara det. Putin har infiltrerat Ukraina och startat ett inre krig där. Han står bredvid och säger att han är oskyldig till det men efter allt man hört, så pratar han med kluven tunga, som indianerna brukar säga att dom vita, som invaderade deras land gjorde.

 

Tänk om vi en dag vaknar upp och vi hör på tv att Gotland eller någon annan del av Sverige blivit invaderad. Det kanske inte sker, men tänk om. Jag vill att Sverige ska kunna försvara sig om så skulle ske, och om vi gick med i Nato, då skulle vi bli ännu mer starkare cör vi skulle få hjälp av andra länder. Om vi inte går med, då kan vi inte räkna med att få så mycket hjälp. Så är det bara.

 

Hoppas informationen fick er att vakna upp lite. Visst är Sverige värd att försvara. Man måste på något sätt kunna balansera ekonomin bättre. Har hört att Finnarna har ett mycket bättre försvar men ändå klarar dom sig med mycket mindre budget.

 

Nu till något annat. Idag ska jag göra iordning en maräng och mango tårta, och en glass tårta som jag skapat själv av laktos fri glass. Imorgon måndag så fyller jag år. Vädret lär dock bli trist så det blir väl till att vara inomhus. Hade annars tänkt åka ut till Bobacken och sätta mig där en stund på kvällen och njuta lite, men inte om det är regnigt och kallt.

 

Ha nu en skön söndag på er. Hopas jag inte fick er ur stämning. Jag ville bara få er att bli mer på vakt.

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards