Direktlänk till inlägg 1 maj 2011
Jag bytte ventilkåpspackning för ca 1 1/2 månad sedan. Igår efter att jag varit ute vid fyren och var hemma igen, så tog spolarvätskan slut. Ja hade inget hemma men det är ju nästan sommar nu så jag tog lite vatten och fyllde på så länge. Då såg jag att det var vått nedanför ventilkåpan, här och där, runt omkring. Jag vet att vi torkade av motorn och kåpan så att det skulle se rent och snyggt ut, men nu såg det åter slabbigt ut. Nu hade jag varit ute och åkt lite så det är svårt att se hur mycket olja det är på oljestickan då, men jag kollade efter en liten stund för lite olja borde det ju ändå va. Det var knappt något alls. Jag letade fram min lilla verktygslåda och började känna på skruvarna. Himmel! Första skruven kunde jag dra runt nästan 2 varv. Dom andra ca 1/2 - 1 varv. Han sa inget om att jag skulle efter dra skruvarna. Ska ringa lite senare idag och kolla med han som hjälpte mig, så det inte är något annat som kan dra olja. Men jag anar att det är pg. av packningen. Jag brukar kolla oljan med jämna mellanrum, men den här bilen är ovanligt fräsh och drar knappt något för att vara en 88:a. Oljan är fortfarande ljus och fin trots att det var i september jag servade den. Har inte heller fyllt på olja sedan dess, men nu får jag nog allt göra det. Tar nog cyckeln till macken senare, för säkerhetsskull.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | |||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
9 | 10 | 11 | 12 |
13 |
14 | 15 | |||
16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | |||
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | |||
30 | 31 | ||||||||
|