Bobacken

Alla inlägg under september 2011

Av Yvonne - 22 september 2011 18:24

  

Men jag tror att jag ätit gädda någon gång som barn, fast jag kanske inte minns det. Min mormor och min låtsas morfar Isac åt väldigt mycket fisk, och Icak lade ut nät när han hade sin platteka. Det blev två stora fileér av gäddan och jag delade en filé till 2 bitar som jag stekte, men jag insåg att en halv filé räckte till en middag. Får ta andra halvan som smörgås pålägg lite senare. Jag har fryst den andra stora filé biten som nu räcker till 2 middagar. Hoppas ni hängde med. 2 stora fileér blir fyra midagar, hi hi. När jag fångade gäddan igår så kände jag riktigt på mig att Icak var med mig på andra sidan. Icak sitter längst fram i båten på bilden ovanför, som jag tog när jag var 15 år och vi hade varit ute och fiskat mitt ute på Vänern nästan en hel dag. 63 aborrar fick vi tillsammans. Det var en dag jag aldrig kommer att glömma. Min granne som fileade gäddan åt mig, sa att det finns även Lax vid Ullersundsbron. Dom brukar hoppa och plaska sa han. Jag har undrar hela tiden om det var en gädda jag fick på kroken förra gången men som jag tappa. Det plaskade hela tiden riktigt ordentligt i vassen intill, och när jag trodde att jag fått ett botten napp, så hoppade det upp en stor blänkande och silvrig kropp som jag så bredsidan av, samtidigt så lossnade draget, och när jag tittade på hullingarna så satt det fjäll därpå. Jag undrade då om det verkligen var en gädda. Den var lite för silvrig i färgen tyckte jag. Men sedan tänkte jag att det måste ha varit en gädda, för Braxar brukar inte riktigt bete så. Vem vet, det kanske var en Lax. Jag får nog åka dit mer och kasta. Grannen borden ju veta vad han talar om. Hans svåger har ju en båt strax intill, och dom fiskar mycket där omkring.

Av Yvonne - 21 september 2011 21:11

Jag åkte ut till Kållandsö och till Milles och hans kompis på efter middagen då regnet äntligen upphört. Jag hade som vanligt glömt ta med kameran så mobilen fick duga. Tog några bilder på dom båda.

                         

                       

                                  

Jag borstade av dom lite och kliade upp dom ordentligt. Dom ville verkligen bli uppkliade och det var väl förståeligt. Mygg fanns det gott om. Milles kom fram på en gång till mig medan Kinda var mer på sin vakt, i alla fall i början. Jag borstade av Milles först och han var verkligen som en klängranka, hi hi. Han visade mig var han ville bli borstad och uppkliad och jag knådade även bogmusklerna lite. Sedan hade Kinda verkat fatta galoppen och när det var hennes tur så stod hon bara och njöt och visade mig också på vilka ställen hon ville jag skulle klia och borsta henne på. När jag sedan gick därifrån, så stod dom bägge och titta efter mig som om dom ville ha mer.

På tillbaka vägen så stannade jag till vid Ullersundsbron, för jag tänkte att den där gäddan jag tappade förra gången. Den skulle jag verkligen vilja få på kroken. Jag stod där ett bra tag och mörkare och mörkare blev det. Jag satte mig ner och vilade ryggen lite och jag tänkte att jag nog skulle dra mig hemåt. Myggorna var en aning ettriga och jag såg att vänervattnet hade stigit en bra bit sedan förra gången jag var där. När jag ställde mig upp igen så tänkte jag, jag kastar nog några gånger till. Jag kastade och började veva. Plötsligt så tog det imot och tungt blev det. Va för skit har fastnat i nu då tänkte jag och började veva sakta. Det tunga i andra änden började plötsligt leva ordentligt och dra iväg, och så såg jag gäddan. Hå en gädda äntligen. Den for hit och dit och jag lät den tampas, samtidigt försökte jag nå håven. Den försökte simma under en båt och sedan bryggan jag stod på innan jag fick den i håven, äntligen. Tyvärr har jag ingen bild. Kameran låg hemma och det var för mörkt för att ta bild med mobilen. När jag väl var hemma så sprang jag in till en grannen, som jag brukar prata fiske med. Jag ville bara be om råd om hur jag skulle tillreda gäddan. Innan jag visste ordet så hade han tagit fram filé knivarna och skärbrädan. Jag har alldrig ätit gädda sa jag när han frågade hur jag ville ha gäddan. Men jag brukar steka mina fiskar sa jag. Då fileade han den åt mig. Så imorgon ska jag äta stekt gädda. Undrar hur den kommer smaka. Grannen trodde den vägde runt 2 kg när jag frågade vad han trodde den vägde. Obs! Jag får ta och laga håven nu. Draget lossnade när gäddan låg i håven så det trasslade in sig i nätet så jag fick klippa loss det, så det blev ett litet hål. Men jag fick en gädda. Skam den som ger sig.

Av Yvonne - 21 september 2011 09:45

Jag hade tänkt åka ut till Kållandsö, men jag vaknade av att det hällregnar ute. Milles och hans kompis har nog täcken på sig och att hålla på att ta av och på täcken utomhus när det regnar är väl inte så bra. Jag får avvakta med åkturen dit ut. Jag får också skaffa ett nytt paraply. Hade glömt kvar det uppfällt ute på balkongen där jag ställt det för att det skulle torka. Imorse låg det demolerat med en massa andra grejor på sig, och jag förmodar att det är Smillan som har varit i farten. Kissat utanför kattlådan hade hon också gjort, så nu har jag insett att jag får inhandla en kattlåda till längre fram. Har inte råd just nu, för jag har precis inhandlat burken bak på avgasröret. Jag funderar på en låda med huv, var jag nu ska ställa den någonstans. Det blir nog någonstans i mitt lilla kök, och då är det bra om det är en huv på. Bara nu missarna vill gå in där sedan. Sent igår kväll så satt jag ocjh lekte i Gimp, och nu vet jag hur man för över en redan animation till en annan bakgrund. Tog en animation på en galopperande häst som jag sparat ner från Vickes hemsida en gång. Förde över den till en fin bakgrund som jag scannat av från ett brevpapper. Animationen blev lite för stor, men nu i morse kom jag på hur jag skulle göra för att få den mindre utan att behöva göra om den. Så här blev den.

  

Ups! Den var fortfarande förstor för att den skulle funka i bloggen. Jag får ta och förminska den ännu mer. Hoppas den ska funka nästa gång.

  


   

Nu gick det. Jag fick skala animation flera ggr. för att få den att funka i bloggen. Om jag gjort den till en header, så hade det inte varit något problem.  Jag tyckte hästen passade bra till den bakgrunden och jag kommer nog hitta på fler animationer till den. Jag ska testa att göra en animation med min egna tecknade häst lite senare, men jag får nog ta och ge mig ut och skaffa mig ett nytt paraply under dagen först. För det lär väl regna en hel del denna höst. 

  

Nu har jag gjort en animation med eget material. Jag hade gjort en animation tidigare med denna häst och försökte flytta över den till den här bakgrunden. Men... det gick inte så bra, så jag fick använda penslarna, som jag hade sparat som tur är. Vet inte varför det inte gick. Det kanske beror på att den inte har någon färg. Ska fråga Vicke någon gång. Hoppas ni hinner se något av hästen när den rusar förbi i fyrsprång.


Av Yvonne - 20 september 2011 18:55

                                 

Jag skulle igentligen måla eller rita lite, men jag har inte riktigt fått den inspiration till det. Jag är så himla trött på regnet, och jag blir så trött av mörkret som regnet för med sig, och värre lär det väl bli. Jag tog en sväng till Lidens i Lidköping och gick omkring där och njöt av alla blommor och växter. Jag tänkte inte köpa något, men det första jag gjorde var att plocka upp en blomma som jag bar runt på ett tag. Ångrade mig sedan och fick tag en liten flaska gödningsmedel till mina orchideér som jag sedan köpte. Dom har inte blommat på länge och det beror nog på mitt slarv med att göda dom ordentligt. Vet inte senast jag gjorde det.

Det var så skönt att bara gå runt där och lukta och titta på alla fina blommor och växter. Just nu har dom gjort iordning så himla fina "blomarrangemang" i otroligt färsprakande höst färger. Stora korgar och krukor som var konstnärligt arrangerade. Jag hade inte kameran med mig, men när jag kom hem så scannade jag ett gammal bild på blommor i en stor kruka och gjorde en glitteranimation av den. Lite längre fram på hösten ska jag pynta ute på min inglasade balkong tänkte jag. På ena väggen har jag indian krasse som växt på en hemmagjord klätteranordning. Nu blir krassen mer och mer risig och brun, men jag brukar låta den hänga kvar och sätta en ljusslinga i den som sedan lyser upp det bruna riset rätt fint. Jag brukar också skaffa en pumpa till alla helgona helgen, men det är långt kvar dit.  Får se om jag kan hitta på något mer att pynta upp balkongen med. Lite vass kanske så Missarna får lite kul att busa med   Idag precis så är det ett år sedan jag tog bort Mallen, och jag tänker lite extra på honom. 

    

                                                  
                                    Imorgon tänkte jag åka ut till Milles och borsta upp honom. Enligt väderprognosen så kommer solen att titta fram då, och då tänkte jag på hemvägen stanna till vid Ullersundsbron och försöka fånga den är gäddan som jag tappade förra gången.

                                         

                   

Av Yvonne - 19 september 2011 16:59

Lena Ranehag var det jag såg. Om ni någon gång sett på det Okända på Tv4+ någon gång. Lena Ranehag är ett av "mediumen" där. Vet inte om jag stavade rätt nu men ni fattar nog ändå. Hon såg att jag kände igen henne och jag försökte att inte glo ögonen ur mig, ha ha. Vi stötte på varann flera gånger inne i affären och en gång såg jag att hon inte kunde låta bli att små le. Jag vet att hon bor i Skara och har ett företag där som kallas för Wäxthuset, där hon tillsammans med en annan håller kurser och mycket mera. http://www.faithcure.com/Reading---Boka-tid.html Om ni är nyfikna, gå in på den här länken och kolla.

Idag är det i alla fall uppehåll, men det ska visst bli mer regn säger dom. Vi får nog snart bygga en ark tror jag.

                   

Den här animationen har jag snott från Vicke, bara så ni vet.   

Av Yvonne - 18 september 2011 17:21

                    

Ännu en regnig dag. En av alla regniga dagar detta år. Jag tänker på alla stackars bönder som inte får in sin skörd eller på hur ont om halm det kommer bli i år. Dåligt hö kvalité kommer det nog också bli, och jag tänker på Mallen, vilket problem jag hade när höet möglade och jag fick dränka det i vatten innan jag utfodrade. Han kände av minsta lilla mögel i höet och fick ordentlig hosta då. Jag fick ge honom medicin ett tag när det var riktigt illa. Det lät som om han fick riktiga astma anfall och det var jobbigt att höra. Nu på tisdag den 20:e är det 1 år sedan jag tog bort honom. Inte pg. av hans problem med mögel utan pg. av att jag inte hade råd att ha kvar honom och det gick inte rida hur som helst på honom. Då fick han mer ont i sin gamla skada. Annars hade jag försökt ha honom som medryttar häst, men gamla skador blir inte bättre med åldern. Man måste vara lyhörd och känna av hur ens djur mår, för dom kan inte komunicera som vi. Mallen mådde annars rätt bra om han fick springa omkring i hagen och leka med sina hästkompisar. Men det är dyrt att ha häst, särskilt om man har blivit sjukpensionär. Man måste ju kunna ta hand om sina djur och ge dom den vård dom förtjänar, så dom mår bra och inte blir misskötta. Tänk om jag ändå hade haft en bättre inkomst, för jag saknar honom så himla mycket. Jag drömde i natt att jag borstade upp honom.

Av Yvonne - 17 september 2011 20:22

 

Jag passade på att åka ut till Ullersundsbron i dag för att fiska lite. Imorgon ska det ju komma mer regn och som ni ser så har jag bytt ut bloggens header till en regnanimation, som passar väldigt bra till vädret som är nu. Det regnade som tur var inte idag, men det känns att hösten är på väg med stormsteg. Jag stötte ihop med Milles ägare, Mallens gamla stall och betes kompis. Hon och hennes mamma hade precis köpt glass i kiosken vid Ullersunds bron. Vi pratade lite och i veckan ska jag ta en sväng ut till Milles och hans kompis och borsta, och pyssla om dom lite. 

När dom hade åkt vidare så stannade jag kvar och började kasta. Jag fick bottennapp och blev av med lite lina och jiggen. Fick sätta på en ny kast taffs men istället för jigg gick jag över till skeddrag. Inget hände, men en massa små fisk hoppade och jag fick upp en rostig stålanordnig som såg ut att vara till att ställa en engångsgrill på. Jag bytte till ett annat drag, som jag vet namnet på, men som plötsligt försvann ur minnet på mig. Det är ett sådant där drag som pinglar och har sig. Jag håller på att bli gammal tror jag hi hi. Åter igen fick jag några botten napp men jag kom loss. Under tiden plaskade det grovt inne i vassen till vänster. Ni kan se vassen på bilden. Det plaskade väldigt mycket där, även förra gången när jag var där, och jag anande att det är en gädda som håller till där. Gäddor är ett revirtänkande fisk, och dom har sina favorit ställen. Jag började kasta så nära jag kunde och jag fastnade några ggr. men som tur var kom jag åter loss. Plötsligt så fastnade jag igen. Bottennapp igen tänkte jag, men så plaskade det till ordentligt och bredsidan av en rätt stor gädda kom upp till ytan. Draget lossnade samtidigt och där stod jag som ett fån. Åter igen hade en gädda lyckats rymma. Jag tittade efter på Spinnaren, (se där kom minnet tillbaka, ha ha) och där såg jag på krokarna, lite fiskfjällaktigt sitta. Attans! Det är väl meningen att jag inte ska få upp någon gädda. Sedan därefter hände ingenting. Den där gäddan hade nog lärt sig en läxa, och tyckte nog det var bäst att låta bli att hugga.

Av Yvonne - 16 september 2011 21:56

 

  

Jag har varit ute i Skalunda igen, eller bobacken som den lilla udden där ute heter. Jag tog lite nya bilder från en anna vy, intill en liten badplats. En massa sädes ärlor fanns också där, som fångade insekter ovanför vattenbrynet. Jag undrar hur länge till, dom kommer stanna här, innan dom flyger till varmare breddgrader. Vädret var riktigt vackert och skönt idag, men om solen inte värmt upp luften, så hade det nog varit riktigt kallt. Jag hittade något inristat i stenhällen där jag stod och fiskade. Jag undrar om det kan vara hällristningar. Vad tror ni?

  

Det syns inte så bra på bilden, men någon eller några har ristat in en massa streck i stenen, någon gång för länge sedan. Det växte mossa i några av ristningarna. Man får passa på att njuta av det fina vädret, för nästa vecka ska det åter komma in mer regn, rusk och oväder. Här kommer lite mer bilder.

              Klicka på bilderna så blir dom större.

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards