Bobacken

Alla inlägg under augusti 2011

Av Yvonne - 14 augusti 2011 12:20

När jag bakar så brukar jag ställa fram allt jag ska ha, och sedan när jag använt det så ställer jag tillbaks det, så det blir mer jobbytor. Jag har ett litet för litet kök igentligen för att baka i, tycker jag.

Jag hade inte tänkt att ha i kanel, men jag tänkte att det skulle nog va gott ändå att ha i, så jag öppnade skåpet där kryddorna fanns och fattade tag i en kryddburk som jag tyckte såg ut som den med kanel i. Ha! Efter en skakning så kände jag att det luktade kryddpeppar och jag tittade förskräkt på burkens etikett. Jomen. Kryddpeppar, va ska jag göra och tittade ner i spat där allt annat förutom mjölet fanns. Jag sniffade och tänkte att det där kan jag ju inte slänga. Fick tag i den den riktiga kanelburken och hällde över lite kanel över pepparen i spat och sniffade. Nä, det va nog inte så farligt ändå tänkte jag.

Degen håller på att jäsa nu på bakbordet så det ska bli spännande sedan att se om brödet kommer smaka något kryddpeppar.

Den här gången har jag inget öl i, men 1 dl mindre grovt rågmjöl och ca 1 - 2 dl mer sikt rågmjöl och lite mer vörtmix.

Jag läste på innehållsförteckningen till vörtmixen. Där fanns ett recept på bröd där man skulle ha med hela påsen med vörtmixen. Ca 90 g vörtmix är det. Även 33cl öl skulle va med och russin. Det är nog ett recept som jag ska prova längre fram, kanske till Jul. Receptet finns på påsen om man köper Santa Marias vörtmix.

Jag tog en bil tur ut till Kållandsö igår. Åkte förbi "Djurholms båthamn". (Är lite osäker om Ude ska va djurholm i namnet). Stannade till där för att köpa en glass, men det var stängt pg. av att ägarna var på bröllopp. Gick istället lite omkring där och den här gången hade jag kameran med mig. Jag tog lite bilder på båtarna och på några som var ute och fiskade, såg det ut som i alla fall.

Va avundsjuk jag blev. Jag undrar om dom fick något napp.

Den här båten startades upp när jag gick omkring där, och jag förstod på vrålet på motorn att det var en riktig fart maskin. När jag tog bilden gick den bara på låga varv, men det var som att höra en dragracing maskin puttra. Jag filmade båten men det tog lite tid innan den äntligen drog på ordentligt, och då hördes den säkert ända bort till Lidköping. Man kunde riktigt i fantasin se hur den slurpade bensin.

Jag satt ner en stund längst ute på en brygga och såg på, näe någon höll på att rengöra sin båt längre bort. Tänk den som hade en båt tänkte jag.

Då skulle jag kanske ha den förtöjd vid den här tomma pålen. Jag gick omkring ett tag och drömde om båtar jag skulle vilja ha. Jag såg flera mindre båtar som jag skulle kunna tänka mig, men då måsta jag ha lite mer pengar. Jag har skaffat mig ett spelkort hos Svenska spel och jag har spelat i 3 veckors tid för 52 kr. Man fick rabatt hos svenska spel första gången man spelade med spelkortet, om man spelade för minst 50 kr eller högst 100 kr, så första gången jag spelade betalade jag ca 26 kr av 52 spelade kronor. Och jag har vunnit lite alla tre gångerna. 1:a gången 19:-. 2:a gången 21:-, och nu igår 40:-. Och så länge jag vinner något så fortsätter jag spela. Om jag inte vinner, då tänker jag hålla upp ett tag.

Man måste få lite spänning i livet och få drömma lite. Jag skulle gärna vilja vinna så jag kunde betala av resten av mitt lån, så jag blev av med det.

Jag hoppas trots dåligt väder att söndagen ändå blir en angenäm dag. Jag får suga på karamellen av en fin dag jag hade igår.

Av Yvonne - 13 augusti 2011 11:19

I början på veckan så åkte jag ut till Naven för att prova om jag hade en fiske lycka där. Jag hade köpt ett flöte som man använder till kastspö och jag ville prova det. Medan jag satt där så kom båten Navaren tuffandes ute på dom stora vågorna. Den dagen blåste det jättemycket och det var stora skummande vågor. Navaren tuffade runt i vågorna och styrde fören mot ön Naven där Navens fyr finns. Jag hade inte kameran med, typiskt så jag plockade fram mobilen och försökte få några bilder med den, men det blir inte så tydliga bilder med den här mobilens kamera. Sedan medans jag såg flötet guppa utan att det hände något så satte jag igång att skicka iväg bilder hem till datorn. Den första bilden lyckades komma iväg men sedan gick det inte. Jag tänkte att det berodde på dålig sändning där ute ifrån, så jag väntade med att fortsätta skicka bilder, när jag kom hem igen, men det gick fortfarande inte. Hela veckan jag försökt och jag har varit inne på telenors hemsida och kollat och försökt ringa till dom. Igår hitta jag en sida hos dom där jag fick lite hjälp på traven. Om jag kunde så skulle jag sätta i sim kortet i en annan telefon för att kolla först så det inte var telefonen det var fel på. Det gjorde jag och det gick fortfarande inte att skicka något. Men ett meddelande verkade i alla fall kommit iväg för det hamnade inte i utkorgen som dom andra. Jag gick också in på en sida hos telenor som visade störningar i nättrafiken och där stod något om att det var någon störning här omkring som skulle vara fixat tills idag. Nu på förmiddagen så kollade jag om det dykt upp något SMS i e-mailen. Japp det hade det gjort, en bild på en stor båt utifrån fyren i Lidköpings hamn. Provade då att skicka iväg en bild till på Smillan, och den kom också fram. Nu är det från den gamla mobilen jag skickar ifrån som är lite defekt. Men än så länge funkar den. Ska prova senare att byta telefon igen för att verkligen kolla så det inte blivit något fel på den, men det kan ha varit telenor som hållit på med något. Det bästa vore att komma ihåg att ta med den riktiga kameran som tar bättre bilder nästa gång jag åker ut på någonting. Här kommer bilden med den stora båten från Lidköpings hamn. Jag gjorde en animation av den.

Här kommer bilden jag fick iväg ute i från Naven på Navaren.

Man ser inte hur stora vågorna är där ute, och man ser knappt att det är en båt där heller. Kameran i min gamla mobil verkar ta bättre bilder än den nya mobilen. Jag satt i lä där det inte blåste så mycket, för jag ville ju inte riskera att mina grejor skulle blåsa bort.

Av Yvonne - 12 augusti 2011 13:03

Igår bakade jag igen och den här gången blev det grovt rågbröd med öl i. Jag hade i ett litet glas lätt öl för se vad för smak det gav brödet och idag ska jag prova att baka bröd utan öl. Lika bra att köra på så man har lite bröd i fryset. Råg brödet blev jätte gott och jag tyckte degen var lättare att jobba med och inte så kletig som vetemjöls deg. Magen verkade också tycka om det bättre. Och det bästa är med hemmabakt bröd är att man vet vad det är för något i.

Här är receptet för den som vill prova på.

3 dl vatten.

1 litet glas lätt öl.

50 gr jäst

1 tsk vörtmix.

2 msk sirap.

Ca 5 dl grovt rågmjöl.

Ca 3 dl havre mjöl. Jag tog 3 dl havre gryn och hällde i matberedaren och "vispade" runt det tills det blev som mjöl.

Ca 4 dl rågsikt.

Jag gjorde precis som med den förra degen och bakade kakorna i 175 grader i ca 20 -25 min.

Obs! Jag fick dra iväg till tandläkaren idag igen. Igår när jag använde tandtråd så lossnade det en liten bit från den lagade tanden. Kanske för att det var så trångt mellan tänderna. Sedan kände jag att det blivit en vass kant. Tänkte att det var bäst att kolla upp lagningen snabbt innan det kanske blev något värre, men det var lungt. Tandläkaren trodde det var lite överbliven lagningsmaterial som gjort det trångt mellan tänderna och att jag när jag använde tandtråden fick det att lossna. Hon slipade bara till tanden lite så att den vassas kanten kom bort, och nu går det mycket bättre att använda tandtråd. Hoppas nu att det ska sluta strula nu. Ska köpa ett nytt batteri nästa vecka och nästa månad så får jag skaffa en ny ljuddämpare bak till bilen. Det är inte ljuddämparen det har gått hål på utan på det lilla röret som går ut där bak.

Av Yvonne - 10 augusti 2011 22:49

Jag skrev i bloggen sist att lagningen på en tand började lossna. En vän tyckte att jag absolut skulle ringa till min tandläkare och kolla, för det ska finnas en garanti på lagningar. Idag ringde jag tidigt på morgonen och fick en akut tid klockan 14:00. Väl där så såg tandläkaren att lagningen kippade och hon satte igång med att byta ut lagningen. Det var inte samma tandläkare som jag hade sist, då jag fick akut laga tanden efter att jag bitit av halva tanden på en seg kola. Den här tandläkaren kollade verkligen så jag kunde använda tandtråd imellan utan problem, och om lagningen åter igen skulle börja och lossna så skulle jag direkt komma upp igen till folktandvården. Och jag slapp och betala, för det var lagningen som inte hade hållit. Om tanden hade strulat pg. av karies, eller om jag bitit i något olämpligt som tex i ett hårt kräft ben så lagningen gått sönder, så hade jag fått betala. Och man har max 2 års garanti på lagningar fick jag reda på. Bra att veta.

Gjorde en animation av 2 glada och dansande tänder som skulle passa till det här inlägget. För jag blev så glad över att slippa betala. Det är dyrt att gå till tandläkaren.

Av Yvonne - 8 augusti 2011 19:11

För nästan exakt ett år sedan så sprack en tand mitt itu för mig som jag fick åka in och laga akut. Idag när jag ätit så kändes det som om jag fått mat imellan den lagade tanden och jag tog en tandtråd och stack imellan. Ups! Då kändes det som om lagningen lossnade. Jag tog ett finger och tryckte på tanden, det klickade då till och lagningen åkte tillbaka till sin plats. Nu vågar jag inte tugga på den sidan och jag tänker absolut inte äta några kolor. Det känns lite i tanden och tandköttet blev lite svullet runt om. Varför hände det just nu när jag måste spara till ett nytt batteri och en ljuddämpare bak?   Det måste ha korsat en svart katt framför mig på vägen som jag inte sett. Jag tror jag ska till tandläkaren igen vid juletid för kontroll, så jag får väl försöka att koncentrera mig på att tugga på andra sidan så länge, och undvika hårda kolor.

Obs! Jag har haft en länk till en sida som heter"safety scanner" något liknande. Där kunde man söka igenom datorn efter fel som programmet sedan rättade till. Det programmet har upphört och jag sökte efter ett liknande program på PC för alla. Hittade ett liknande program men när det hade sökt igenom så hittade det mellan 100-700 register fel, och för att kunna rätta till felen så fick man betala för att få hela paketet. Jag har något som heter CCleaner som Vicke tippsat mig om, så jag körde det programmet. Men sedan testade jag det programmet igen som man måste köpa för att se om det hjälpte. Jag hade fortfarande nästan lika många register fel. Har även varit inne på Google chrome och tagit bort web historia där.

Har sedan sökt på nätet utan att hitta något gratis program så jag gick in på Tradera för att se vad för mjukvara det fanns där att buda på. Hittade då ett företag som hade ute någonting som skulle fixa det mesta på datorn, för 99 kr. Det var fast bud och man kunde köpa det direkt. Firman hade många av den varan och jag funderar på att köpa det när jag får in pengar nästa gång. Det gick inte att kopiera bilden på varan så jag kan inte visa det här, men det skulle funka på alla sorters windows, både gamla som upp till det allra nyaste. Jag ska nog kolla upp det företaget först, och kolla vad dom som köpt varan tyckt om programmet. Tyvärr kommer jag inte håg vad mjukvaran hette så jag kunde skriva ner namnet här, men adressen till Tradera är www.tradera.com om ni själva blev nyfikna.

Ha! Nu fixade jag bilden. Har varit inne på tradera och kollat upp mjukvaran lite mer.

Ni kan läsa mer om varan inne på Tradera om hur den funkar. Jag kan inte köpa den för än den 18:e, så om någon har den redan, så tala om då för mig om mjukvaran är ok.

Av Yvonne - 7 augusti 2011 11:54

Nu är jag med i en tävling där man kan vinna en Elvis film.

Vet inte om jag kunde ha gjort det lite enklare med att lägga in adressen till tävlingen. Jag får kolla upp hur man gör till nästa gång. Jag gick in genom Veikens blogg där jag såg att "Farfar hebbe" har en tävling igen, där han lottar ut en film med Elvis. Jag har kikat in där någon gång tidigare och tittat runt men inte varit med i någon utlottning. Dom visar Elvis filmer på TCM ibland och tänkt att jag inte behöver tävla. Men jag har andra i min bekantskap som gillar Elvis filmer. Om jag skulle vinna så kan jag ge bort filmen i present, om jag inte blir helt betuttat i den själv ha ha.

Jag måste säga att jag tycker "farfar Hebbe" liknar någon i min bekantskap som också kommer norrifrån.

Vill någon veta hur man gör Dajm? Jag blev sötsugen igår kväll och hade inget hemma. Då kom jag på att jag förr gjorde mycket dajm och rotade fram mitt gamla Dajm recept. Det går fort att det och det är enkelt. Man behöver bara:

1 tsk cacao.

1 tsk mjöl.

1 tsk sirap.

1 1/2 kopp socker. (Normal stor kaffekopp).

1 1/2 msk smör.

Och sedan om man vill vara riktigt noga, smält block chocklad som man doppar dajmen i sedan.

Häll i cacao, mjöl, sirapen, sockret och rör om. Värm upp kastrullen och lägg i smöret och rör sedan hela tiden medans ingredienserna smälter ihop till en brun len, blank smet. Häll ut smeten på en plåt med bakpapper på och stryk ut det snabbt till en platt platta. Precis innan smeten blivit för hård så skär den i bitar, eller vänta tills den hårdnat helt och bryt den i delar då.

Smällt blockchockladen sedan och doppa bitarna i den och låt dom torka på bakpapper. Dajmen går bra att äta utan chockladen också, för det är ju inte alltid man har blockchocklad hemma. Jag skulle inte klara av att veta att jag hade det hemma. Den skulle bli uppäten bums.

Av Yvonne - 5 augusti 2011 23:04

Efter ett eget påhittat recept. Det har regnat idag och jag frostade av fryset igår, och tänkte då jag skulle försöka fylla det med lite förnödenheter.

Så här blev brödkakorna och receptet är liknande det som jag bakade sist. Här kommer receptet om någon vill prova.

5 dl vatten.

50 g jäst.

1/2 tsk kanel.

1/2 tsk kardemumma.

50 g smält smör.

Ca 1/2 - 1 tsk Äppel cider vinäger.

2 msk sirap.

ca 12 - 13 dl rågmjöl , sikt.

Blanda ingredienserna som i förra receptet och jäs det likadant. Dela upp degen i 8 delar och gör dom tekak stora. Gör lite hål i dom med hjälp av en gaffel och jäs dom i 30 min. till. Grädda dom i ca 20 min i 175 graders värme.

Man kan baka vad som helst och testa sig fram men jag har märkt att om man har äppel cider vinäger i, så verkar brödet bli mer mustigt och mjukt länge. Ta inte i för mycket bara, för då tar det över smaken.

Jag delade sedan en kaka, i en övre och undre del och bredde på med smör, när kakan svalnat något så den gick att skära i. Det var jätte gott.

Av Yvonne - 2 augusti 2011 23:27

Jag blev inspirerad igår när jag såg ett program i Tv om en engelsman som visade hur enkelt det var att baka bröd.

Jag har inte bakat bröd i den här ungnen som jag har förut och tänkte att jag nu skulle prova. Jag ville också prova något nytt, och jag gillar också att experimentera. Tog reda först i min Bonniers kok bok, vad bröd har som bas innehåll och utgick sedan från det.

Det blev ett bröd som jag döpte till äppel kanel bröd.

Här är ingredienserna jag hade i.

5 dl vatten.

25 g jäst.

1/2 tsk kanel.

1/2 tsk äppel cider vinäger.

6 dl rågmjöl, sikt.

6 dl vetemjöl.

ca 4-5 syrliga mjuka äpplen. Typ glas äpplen. skurna i mindre bitar.

Jag knådade och sträckte ut degen och lät den jäsa sedan under duk i en halvtimme. Det räckte. Jag trodde degen hade blivit levande så mycket som den jäste.

Sedan skar jag degen i 4 bitar. Plattade ut degen och lade i äppelbitarna och knådade in dom i degen och gjorde en bulle av den. Lade bullarna på en plåt och skar ett kors över bullarna och lät dom jäsa igen i ca 30 minuter.

Satte på ugnen på 224 grader och tänkte att det blev nog lagom. Men nästa gång sänker jag nog värmen till 200 och låter brödet stå inne lite längre istället, nu gräddade jag dom i ca 12- 13 minuter ung. Jag vet inte om det berodde på äpplena inuti men brödet blev lite ogenombakt runt äpplebitarna och på botten.

Brödet blev jättegott men magen blev lite gasig, så jag håller mig nog till brödet jag brukar äta för att må bra, som heter Skogaholms Varsegod om jag ska gå bort eller va bland folk, ha ha. Men brödet va härligt gott med smör på som smälte. Jag ska testa en annan sorts mjöl nästa gång, så det blir lite grovare.

Jag hittade också en trä tavla med en inbränd bild på som jag gjort för länge sedan när jag började med western ridning. Jag ritade av en western ryttare som gör en stop and slide som det heter på amerikanska. Han får hästen att sätta sig på haserna och kana någon meter. Jag brände sedan in bilden med hjälp av en ritningsapparat som man bränner in bilden med, in i träet.

Välkommen till min blogg, Bobacken.