Bobacken

Alla inlägg den 29 augusti 2011

Av Yvonne - 29 augusti 2011 14:32

Jag har haft en hel del bilder på fartyget Mina som ligger i Lidköpings hamn. I Lidköpings tidningen i dag så stod det att åskan slog ner i masten under en båttävling ute i Kinneviken. Det åskvädret var verkligen inget att leka med så jag bara undrar, hur sjutton vågade dom segla under ett sådant oväder? Antagligen blev dom väl överraskade. En granne till mig var ute och fiskade tidigt på förmiddagen, men han och många andra fick dra järnet hem när ovädret kom. Hans båt hade kapell, så dom blev inte blöta, men en annan båt som inget kapell hade och dom försökte åka ifrån regnet, dom blev dyngensura. Jag kopierade inlägget från Lidköpingstidningen, om ni vill läsa mera.

     Klicka på den lilla bilden så kan ni läsa texten bättre.

En annan bekant dök också upp i tidningen. Holger Ässgärde som jag en gång ridit för. Bilden är från 83, ungefär vid den tiden som han hjälpte mig leta efter häst. Min första egna häst var en travhäst, men jag ville ha en häst att lära mig mer på. Det var på så sätt jag kom i kontakt med honom. Han tog mig till en hästhandlare, Evert Carlsson, där jag hittade Chasmir, ett svenskt halvblod som hoppat upp till LA. Hon var efter Nepal, en hingst som Holger varit hingsthållare på. Jag köpte henne men sedan blev det strul med försäkrings och ägarpapperen, och under tiden hann Chasmir drabbas av hjärnblödning och fick avlivas. Hästhandlaren försökte ge mig andra hästar i ersättning, men ingen av dom gick igenom någon veterinär besittning. Jag hade hemma flera olika hästar på prov, och en av dom var Alouette, ett duktigt hoppsto efter Prince fair. Jag tog lektioner med henne för Holger, som kom hem till mig. Det visade sig sedan att hon hade utslitna kotor fram. Jag stämde hästhandlaren till slut och fick faktiskt tillbaka en tredjedel av pengarna jag köpt chasmir för. Jag var rätt blåögd på den tiden. Ung och oerfaren när det gäller hästköp, men det var ju meningen att Holger skulle ha hjälpt mig och visat hur man gör. Han och Evert visade sig vara bästa vänner, och Holger trodde nog inte att det skulle bli strul. Han var väldigt gammal då, och jag minns hur roligt han hade det när vi åkte runt och letade häst. Holger var även hingsthållare på en hingst som hette Lambert, en duktig dressyr häst. Mallens gamla betes kompis Milles är efter Lambert. Rätt kul faktiskt, för Chasmir var ju efter Nepal som Holger också haft hos sig.

 

Här kommer filmsnutten på Smillan uteifrån balkongen när åskan gick i Lördags. Just då hade jag precis kommit hem och strax innan hade det smällt till ordentligt, intill mig på balkongen. Jag fick i alla fall med en liten blixt när jag filmade.


Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards