Bobacken

Direktlänk till inlägg 14 augusti 2011

Hi hi, råkade få i kryddpeppar i degen av misstag

Av Yvonne - 14 augusti 2011 12:20

När jag bakar så brukar jag ställa fram allt jag ska ha, och sedan när jag använt det så ställer jag tillbaks det, så det blir mer jobbytor. Jag har ett litet för litet kök igentligen för att baka i, tycker jag.

Jag hade inte tänkt att ha i kanel, men jag tänkte att det skulle nog va gott ändå att ha i, så jag öppnade skåpet där kryddorna fanns och fattade tag i en kryddburk som jag tyckte såg ut som den med kanel i. Ha! Efter en skakning så kände jag att det luktade kryddpeppar och jag tittade förskräkt på burkens etikett. Jomen. Kryddpeppar, va ska jag göra och tittade ner i spat där allt annat förutom mjölet fanns. Jag sniffade och tänkte att det där kan jag ju inte slänga. Fick tag i den den riktiga kanelburken och hällde över lite kanel över pepparen i spat och sniffade. Nä, det va nog inte så farligt ändå tänkte jag.

Degen håller på att jäsa nu på bakbordet så det ska bli spännande sedan att se om brödet kommer smaka något kryddpeppar.

Den här gången har jag inget öl i, men 1 dl mindre grovt rågmjöl och ca 1 - 2 dl mer sikt rågmjöl och lite mer vörtmix.

Jag läste på innehållsförteckningen till vörtmixen. Där fanns ett recept på bröd där man skulle ha med hela påsen med vörtmixen. Ca 90 g vörtmix är det. Även 33cl öl skulle va med och russin. Det är nog ett recept som jag ska prova längre fram, kanske till Jul. Receptet finns på påsen om man köper Santa Marias vörtmix.


Jag tog en bil tur ut till Kållandsö igår. Åkte förbi "Djurholms båthamn". (Är lite osäker om Ude ska va djurholm i namnet). Stannade till där för att köpa en glass, men det var stängt pg. av att ägarna var på bröllopp. Gick istället lite omkring där och den här gången hade jag kameran med mig. Jag tog lite bilder på båtarna och på några som var ute och fiskade, såg det ut som i alla fall.

  

Va avundsjuk jag blev. Jag undrar om dom fick något napp.

    

Den här båten startades upp när jag gick omkring där, och jag förstod på vrålet på motorn att det var en riktig fart maskin. När jag tog bilden gick den bara på låga varv, men det var som att höra en dragracing maskin puttra. Jag filmade båten men det tog lite tid innan den äntligen drog på ordentligt, och då hördes den säkert ända bort till Lidköping. Man kunde riktigt i fantasin se hur den slurpade bensin.

  

Jag satt ner en stund längst ute på en brygga och såg på, näe någon höll på att rengöra sin båt längre bort. Tänk den som hade en båt tänkte jag.

  

Då skulle jag kanske ha den förtöjd vid den här tomma pålen. Jag gick omkring ett tag och drömde om båtar jag skulle vilja ha. Jag såg flera mindre båtar som jag skulle kunna tänka mig, men då måsta jag ha lite mer pengar. Jag har skaffat mig ett spelkort hos Svenska spel och jag har spelat i 3 veckors tid för 52 kr. Man fick rabatt hos svenska spel första gången man spelade med spelkortet, om man spelade för minst 50 kr eller högst 100 kr, så första gången jag spelade betalade jag ca 26 kr av 52 spelade kronor. Och jag har vunnit lite alla tre gångerna. 1:a gången 19:-. 2:a gången 21:-, och nu igår 40:-. Och så länge jag vinner något så fortsätter jag spela. Om jag inte vinner, då tänker jag hålla upp ett tag.

Man måste få lite spänning i livet och få drömma lite. Jag skulle gärna vilja vinna så jag kunde betala av resten av mitt lån, så jag blev av med det.

Jag hoppas trots dåligt väder att söndagen ändå blir en angenäm dag. Jag får suga på karamellen av en fin dag jag hade igår.   


 
 
Hebbe

Hebbe

14 augusti 2011 19:06

Hoppsan,undrar hur kanelbullarna smakar utan kanel,,vim vet du kanske har skapat en sensationsbulle..Fina båtbilder fick du till..Än har det inte kommit något regn här,,Haé Kram.

http://farfar0hebbe.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:24


Här kommer något för er som gillar jänkare.   Jag besökte Power Big Meet ute på Hovby i Lidköping på torsdagen den 6:e Juli. Bil utställningen var mellan 6 - 8 Juli och brukar annars vara i Västerås. Hovby flygfält är mycket större så i år när Po...

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:14


Hej!   Posthorns snäckorna i nano akvariet frodas vilt och jag har fått åka lämna en hel drös till olika Zoo affärer. Jag har fläckiga, bruna, rosa och rödaktiga. Om någon är intreserad så får ni gärna komma och hämta. Jag kan även skicka mot por...

Av Yvonne - 26 juni 2017 21:00


Hejsan!   Kommer inte ihåg när jag senast skrev inlägg här i bloggen. Jag skaffade mig en fiol i slutet av februari. En Stentor student 2 som jag skickade efter från Thomann i Tyskland. Sedan dess har jag övat och övat och knappt rört datorn, och...

Av Yvonne - 12 mars 2017 18:11


Hejsan! Jag har börjat lära mig spela fiol, eller försöker i alla fall. Jag får ont i högra armen och handleden när jag vrider den runt stränghållaren, men vad kan man vänta sig när man är 50 år och har fibro. Har aldrig hållit i en fiol förut men ha...

Av Yvonne - 5 december 2016 12:51

Hejsan!   Snön den lyser med sin frånvaro, häromkring där jag bor i alla fall. Tur man har Gimp att tillgå så man kan göra fina Juliga animationer att dela ut.   Höger klicka bara på animationerna eller bilderna och spara ner bild som. Eller ...

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards