Bobacken

Alla inlägg den 12 augusti 2011

Av Yvonne - 12 augusti 2011 13:03

  

Igår bakade jag igen och den här gången blev det grovt rågbröd med öl i. Jag hade i ett litet glas lätt öl för se vad för smak det gav brödet och idag ska jag prova att baka bröd utan öl. Lika bra att köra på så man har lite bröd i fryset. Råg brödet blev jätte gott och jag tyckte degen var lättare att jobba med och inte så kletig som vetemjöls deg. Magen verkade också tycka om det bättre. Och det bästa är med hemmabakt bröd är att man vet vad det är för något i.

Här är receptet för den som vill prova på.

3 dl vatten.

1 litet glas lätt öl.

1 tsk salt.

50 gr jäst

1 tsk vörtmix.

2 msk socker.

2 msk sirap.

50 g smält smör.

Ca 5 dl grovt rågmjöl.

Ca 3 dl havre mjöl. Jag tog 3 dl havre gryn och hällde i matberedaren och "vispade" runt det tills det blev som mjöl.

Ca 4 dl rågsikt.

Jag gjorde precis som med den förra degen och bakade kakorna i 175 grader i ca 20 -25 min.


Obs! Jag fick dra iväg till tandläkaren idag igen. Igår när jag använde tandtråd så lossnade det en liten bit från den lagade tanden. Kanske för att det var så trångt mellan tänderna. Sedan kände jag att det blivit en vass kant. Tänkte att det var bäst att kolla upp lagningen snabbt innan det kanske blev något värre, men det var lungt. Tandläkaren trodde det var lite överbliven lagningsmaterial som gjort det trångt mellan tänderna och att jag när jag använde tandtråden fick det att lossna. Hon slipade bara till tanden lite så att den vassas kanten kom bort, och nu går det mycket bättre att använda tandtråd. Hoppas nu att det ska sluta strula nu. Ska köpa ett nytt batteri nästa vecka och nästa månad så får jag skaffa en ny ljuddämpare bak till bilen. Det är inte ljuddämparen det har gått hål på utan på det lilla röret som går ut där bak.

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards