Bobacken

Alla inlägg under juli 2011

Av Yvonne - 22 juli 2011 11:42

Jag ville ta reda på hur långt det var mellan Vänersborg och Lidköping och även se om jag kunde hitta ev. intressanta fiske ställen. Man kan se via sattelit, nästan i detalj, vyer ovanifrån och jag hittade lite små ställen som jag nog ska ta och undersöka lite närmare. Jag fick lätt reda på hur långt det är mellan Vänersborg och lidköping. 59, 6 km och beräknad tid ca 1 tim och 6 min, om man kör enligt hastighetsskyltarna och vägbeskrivningen. Jag minns att jag tankade bilen i tisdags kväll för en hundring. I onsdags tog jag bara en liten tur till fyren och sedan drog jag iväg till Vänersborg i igår torsdags. Tanknålen var inte rikitgt nere vid rött när jag tankade i tisdags, och jag tankar 95 oktaning bensin. Priset minns jag inte rikigt vad det var på Jet, men jag ska kolla nästa gång. Runt tolv mil körde jag fram och tillbaka och sedan något mer dagen innan. Vet inte hur många liter det var i tanken innan, men nu är nålen nere vid rödstrecket. Den gamla bilen verkar gå rätt billigt på långa sträcker. Annars när man kör stads körning verkar den dricka en del.   

Av Yvonne - 22 juli 2011 10:44

Igår var jag i Vänersborg och köpte ett nytt haspelspö. I morse tänkte jag göra iordning det ordentligt och upptäkte att det var lite sprickor i ratten bak, som man reglerar hur hårt linan ska spännas , så den inte ska slira. Jag vred lite och kände att något inte var bra. Sedan såg jag att sprickorna blev större och ratten höll på att gå itu nästan. Nää tänkte jag. Nu får det sluta strula. Det är en liten bit till Vänersborg, kanske en 5-6 mil. Men så kom jag på att min granne skulle dit om några dagar. Jag ringde först till Snäjk för att kolla om det gick bra om jag skickade med spöt med en annan person. Jodå, bara kvittona var med och garantin sa dom. Sprang sedan över med spöt till grannen och frågade om det gick bra om jag skickade med det till Snäjk när han skulle åka dit. Jodå det gick bra för honom också. Någon gång i början på nästa vecka så skulle han ta en tur dit. Det är ändå inget väder för att fiska, men om, så får det gamla "pepparkvarns" rullen jag har, duga lite till.   Jag försöker muntra upp mig lite och hittade den filmsnutten. Gå in på länken och titta och kanske få ett gott skratt.

 http://video.se.msn.com/watch/video/en-minst-sagt-flygande-anka/1jjyuj1za?cpkey=be5883ec-47be-4eee-97fc-47ba79f2f49b%7C%7C%7C%7C

Hm! Jag ska nog kanske ta och skruva isär den gamla rullen och se om jag kan fixa den knaggliga gången.

 



Av Yvonne - 21 juli 2011 23:47

  

Jaha! Efter middagen så tänkte jag att jag skulle ut och röra på mig, och beslöt att jag skulle ta och plocka lite kantareller. Tog bilen och åkte upp till Mellby, och väl där när jag parkerat bilen så hörde jag prat inne ifrån skogen. Det ante mig tänkte jag, någon hann före mig till svamp stället. Jodå, inne på skogstigen så stod det en mamma med en barnvagn med svamp korg dinglande i handen. Hon stod precis vid stället där kantarellerna brukar finnas, men när hon såg mig började hon gå bortåt stigen. Jag kollade efter inne i skogen men där fanns inga kantareller kvar. Då gick jag in på ett annat ställe och efter lite letande så hitta jag några. Efter en stund så beslöt jag att åka därifrån, men jag ville inte hem. Jag ville se lite andra vyer och tänkte att jag har nog råd att ta en liten tur. Jag hamnade i Vänersborg och i Snäjks affär.

Jag har alldrig varit där förut och jag gick omkring lite förblindad av all fiskeutrustning dom hade. Dom reade ut en himla massa fiskespön och rullar, och man blev sjuk av längtan. Min grannes röst hördes i mitt huvud, rösten från igår, när han kollade min gamla haspelrulle. Han har tjatat på mig många gånger om att jag skulle åka till Snäjk för där hade dom bra kvalité till billigt pris.

Jag hittade några korgar där det låg haspelrullar med telskopspön. 199:- kostade dom och rullarna rullade smidigt och fint. Dom såg dyra ut i kvalite´n, mycket bättre är Fladens fiskespön och jag tänkte, nä något måste jag väl kunna få unna mig.

Varje gång som jag använder mitt gamla spö och ska veva upp linan så blir jag irriterad. Det kuggar över inne i rullen och man får svårt att känna om det nappar eller inte. Dom här rullarna som fanns på teleskopspöna, rullade utan motstånd.

Det blev att jag köpte ett teleskop spö plus lina 50 kr. Och så några jiggar och kasttaffsar så det gick på ca 292:- till slut.

Kinetic Devil Fish hette spöt och märket på rullen var Viva Mimas XR4000R om någon vet vad det är för märke. Jag är inte insatt i sådant, men det ser ut att vara rejäla saker som verkar hålla lite bättre än Fladens. Vet inte vad dom kostat från början men pris lappen var röd.

Miljön är så fin på vägen till och från Vänersborg. Man åker mellan Halle och Hunneberg, och bergens väggar stupar 50 till 100 meter rakt ner. När jag var liten så var det den enda vägen till västkusten från Lidköping man kunde åka, så den vägen har jag åkt många gånger på, tills dom byggde den större och raka vägen som går direkt till Trollhättan och vidare sedan till kusten. Där vägen går mellan bergen från Vargön, så uppe på kanten på Hunneberg (Jag tror det är det berget som heter så) Så finns det, eller fanns, en stor svart plåtälg precis på kanten. Jag försökte alltid se den älgen när vi åkte förbi, men nu vågade jag inte eftersom jag körde. För länge sedan under en älg jakt, så störtade det ner en älg tjur där. Sedan har någon gjort ett minnesmärke av den älgen, så alla kan se vart den älgen föll ner. Det är förresten på Hunneberg som kungen brukar ha sin älgjakt varje år.

På hemvägen blev jag lite orolig över att jag inte hade tillräckligt med bensin i tanken. Men jag har en liten dunk i kofferten med några liter bensin i, ifall att, men det räckte precis ner till rött.

Det var en fin liten nostalgi tripp, och den var precis lagom för min rygg som domnar bort eller börjar värka mer, beroende på hur länge jag sitter eller hur jag mår. Nu får jag låta bilen stå i morgon, men det kommer nog mer regn imorgon så det kommer bli en lugn dag. Nu ser jag fram mot att testa spöt och rullen. Det ska bli skoj att få känna hur den här rullen känns att veva upp en fisk med.   

Av Yvonne - 21 juli 2011 13:48

Jo det magiska nummret är 88:a, eller snarare året 1988. Det började med att jag ringde till Riksbyggen idag för jag ville ha en ny kopia på köpekontraktet på lägenheten jag bor i.

Dom skulle skicka en och jag frågade samtidigt vilket år och datum det var jag köpte lägenheten.

1 Maj 1988 fick jag till svar. Precis innan hade jag rotat omkring i lite lådor och hittat en gammal svartvit teckning på Michael J som jag ritat, och en banderoll från hans världs turné från 88:a. Jag och en gammal klasskamrat hade då varit i Göteborg och sett honom uppträda.

Efer samtalet, så kom jag även ihåg att jag köpte Figgy i April 1988, och min favorit bil är en ford Sierra 88 och min favorit förare i Nascar Dale Jarrett har kört en ford med nummret 88 på. Jag brukar även ofta köpa GB glassen 88 också, men jag hittade inte någon bild på glassen som jag kunde ta med i headern.

Det är något visst med nummret 88:a som jag drar mig till. Om nr. 88 skulle dyka upp i ett spel någon gång, då ska jag nog spela på det nummret. Vem vet vad som kan hända.

Av Yvonne - 20 juli 2011 20:14

Återigen så har jag varit jag nere vid Lidköpings fyr och fiskat. För en gång skull så högg det i jiggen då och då, så det var inte helt dött. Plöstligt så fastnade det en liten sik på jiggen som jag fick upp.

  Den åkte i plurret igen, så den fick växa till sig mer. Jag gick lite längre ut och stannade till på ett ställe där jag tyckte det högg lite mer, men dom ville inte fastna. Stod där ett bra tag och sedan fastnade jiggen i något. Botten napp tänkte jag och börja dra lite och veva. Jiggen följde med men den satt i något tungt. Nu har jag fått en stock eller trägren på jiggen tänkte jag. När det har regnat så flyter det ut en massa skräp ut i Värnen från Lidan och på vägen ut så fastnar en del av det på bottnen, så det har hänt då och då att man fått en rot eller en litet träd på kroken som följt med upp, såvida man inte fått ett rent bottennapp.

Jag drog och vevade och tittade ner mot vattnet för se vad som följde med jiggen. Plötsligt så flöt en stort åbäke till gädda upp vid kanten. En gädda! tänkte jag förvånat. Jag hann se jiggen sitta vid nosen och plötsligt öppnade den gapet så man stirrade ner i ett rosa svalj, och så lossnade jiggen. Å vilken gädda tänkte jag igen, och så insåg jag att den lossnat och var borta. Nä inte nu igen. Jag tittade bort mot håven och upptäckte att håven inte hade klarat av den fisken, om man skulle få en så stor fisk. Hur skulle jag ha fått upp den tänkte jag, men den håven. Endast halva gäddan hade fått plats i den. Och skulle linan ha hållit? Gäddan måste ha varit minst en meter lång, och inte hade den åbäkat sig någon gång. Det var som att dra in något dött och tungt. Gäddan jag fått förra året hade varit ca 70 cm lång, och den hade simmat fram och tillbaka och försökt ta sig loss. Gapet på den här gäddan var nästan som på gapet på en liten alligator. Jag är faktiskt glad över att jag inte fick upp den samtidigt som jag gärna skulle velat ha haft upp den.

När jag kom hem så pratade med en granne om gäddan, och han sa att jag haft för liten jigg för den storleken av gädda, och linan skulle ha varit kraftigare, en kast taffs skulle också varit bra och en hake av något slag. Men bara tanken på vad jag skulle gjort sedan när jag väl fått upp den. På vilket sätt skulle jag ta livet av den, tex. Grannen berättade att dom en gång fick upp en enorm gädda när dom var ute med båten och ena barnbarnet hade varit med. Hon höll på att hoppa ur båten när gäddan landat i den. Där ser man, man ska alldrig säga alldrig för man kan alldrig veta vad som fastnar i andra änden. Bäst att använda riktiga doningar framöver.

Av Yvonne - 20 juli 2011 13:24

För nu är jag less på att stå på stranden och titta på alla som far omkring där ute på vattnet. Det går båtturer ute i Läckö skärgård på sommrarna, så jag gick ut på nätet för att kolla priser och tider. Där på sidan stod det, alla turer inställda pg. av tekniska problem. Jag försökte då få kontakt med dom per telefon, men icke sa nicke, ingen svarade. Jag får kolla upp med dom senare, för ut på sjön ska jag.

   http://www.magnusgabriel.com/

är adressen till båten, om ni är nufikna på båten. 1 1/2 timme lång är turen ung. och det kostar ca 150:- för en vuxen. Sedan har dom turer som man får boka om man vill äta eller ta en annan rutt. Obs! Båten i animationen är Mina, som ligger i Lidköpingshamn, å det är jag i amiralhatt.

Det kommer dra in ett nytt oväder med regn söderifrån, med ryss värme i bak kölarna säger dom. Så vem vet vad för väder det kommer bjudas på, nästa vecka. Hoppas att dom fått igått M/S Magnus Gabriel så man kan ta sig en båt tur då. Annars har jag en annan idé pg. Jag tar med mig cyckeln på dragkroken ut till Läckö och cycklar omkring lite därute. Jag kankse hittar en fin kobbe där jag kan sitta och fiska lite och fika. Jag hoppas i alla fall att dom lite längre fram får igång båten.

  Dom här 2 animationerna gjorde jag tidigt förra våren. Dom finns även i min gamla blogg.   

Av Yvonne - 19 juli 2011 20:06

Nu har dom recept belagt Orudis. Det är ett inflammationshämmande gel som jag brukar använda när jag mår som värst i mina muskler. Jag får en brännande och svidande känsla i nedre delen av ryggmusklerna på sidorna runtomkring, och det är så skönt att massera in den där gelen. Jag har använt den gelen i flera år nu, och det är den enda som funkat på mig. Även om dom säger att det innehåller samma ingredienser som alla andra. Men varför gör dom då så många olika då? Jag köpte Ipren gel som jag får testa först. Sedan får jag väl prova Voltaren. Om inte det funkar, då går jag till en läkare. Jag har ingen läkare längre, för den jag haft har slutat på Guldvingen och börjat jobba på Såtenäs flygflottilj av alla ställen. Efter att jag varit på apoteket så handlade jag på Willys. Jag hittade en kolaglass som var laktos fri, så jag tänkte att den måste jag ju prova.

Väl hemma så gjorde jag iordning en tallrik med kolaglass, hallonkräm och ovanpå det så strödde jag lite Mariekex som jag krossat i bitar. Mumma! Barnmat kanske många säger, men jag känner mig som ett stort barn ibland, hi hi.

Obs! Magen blåste upp sig i alla fall efter intaget av glassen. Men... jag hade ju lite annat till den också, som tex Marie kexen.

  Hoppas ni inte gkömmer Morden i Midsommer ikväll. Det verkar vara en serie som nästan varenda svensk ser på, tror jag.

  


Av Yvonne - 18 juli 2011 15:41

Och jag har 2 rum till att göra. försöker bara komma på vad mer som jag kan ha med i animationerna som rör på sig. I den här animationen har jag fått elden att ryka lite.

 

Idag tycker jag vädret är äckligt klibbigt. Det är lite jobbigt när det är rått väder, för mina muskler knyter sig och jag gör mig lätt illa.

Jag drog iväg med min trasiga dataskärm till soptippen idag, men när jag kom dit var det en otrolig lång kö fram till konteinrarna. Jag hade bara skärmen som skulle slängas, men många hade fulla släpkärror, i olika format med sig. Bilen framför mig hade en, och jag tänkte nää! jag vill inte sitta här och vänta. Jag hoppade ur bilen och gick fram till den och knackade på sidorutan. Hö! Jag har bara en data skärm att slänga, å dä ä en så lång kö. Skulle jag kunna få lägga skärmen på er kärra, å skulle ni vilja slänga den åt mig, hasplade jag ur mig. Det fick bära eller brista tänkte jag. Men han var snäll, som tur var. Man vet ju alldrig på vilket humör folk är på ibland. Skärmen var tung, och när jag måste bära tyngre grejor så har jag en stöd korsett som jag tar på mig. Nu slapp jag kånka på skärmen igen, och det är jag tacksamt glad över. Jag ska nog undvika åka till soptippen på en måndag, speciellt sommartid då folk har semester. Det är väl då folk har tid att städa upp hemma och slänga en massa grejor.  

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards