Bobacken

Alla inlägg den 7 juli 2011

Av Yvonne - 7 juli 2011 18:24

Men ja tappa den, precis när den va halvvägs upp ur vattnet. Åkte ut vid 3 tiden idag, för det såg oroligt mulet ut i kanterna. Usch va klibbigt väder det va upptäckte jag. Gjorde en avstickare till Ford killen först och sedan slängde jag några skor på tippen. Det blåste inte mycket och det kändes kvavt och tungt i luften så jag tänkte att nu kanske abborren vill nappa. Men icke sa nicke. Det va nog bara mört som plaska. När jag stått ett tag precis ute vid själva fyren började jag dra mig mot land igen, samtidigt som jag fortsatte kasta. Men när jag kastat ut jiggen mitt ut i rännan och låtit den sjunka en bit och börjat veva, så högg det ordentligt. Kände på en gång att det var en större fisk och pulsen började öka till 120 minst. Vattnet var rätt klart så jag kikade nyfiket ner mot vattnet när jiggen närmade sig, och där såg jag något svart kika upp mot mig. Först tänkte jag att det var en ål, för den hade en svart rygg. Sedan såg jag buken som var silvrig och den hade en rätt trubbig nos med ilskna ögon, inte alls likt en abborre tänkte jag, och inte en mört eller brax heller. Precis när jag skulle veva upp den helt så såg jag att det var en fisk och inte en ål som jag trott först, och så lossnande den. Va irriterad jag blev när man fångar något som man är osäker på vad det var. Väl hemma så letade jag i en bok för att hitta fisken, för jag hade en aning vad det kunde ha vart. Uppe vid Hellekis så föder man upp regnbågslax, (Jag hoppas nu att det var just den sorten. Jag får väl rätta det senare när jag kollat upp det närmare). I vilket fall som helst hade en stor bur gått sönder i våras och en massa Regnbågslax att kommit ut i Vänern och spridit sig. Jag har hört av folk senare att regnbågslaxen gått upp i Lidan och att man lyckats fånga Regnbågslax där jag brukar fiska. Men man brukar fånga dom med fluga, men en av mina fiskar vänner har sagt att dom även hugger på jigg om man har tur. Dom trivs bäst i kallt vatten och när det är varmt så håller dom sig på botten där det är kyligare. Jag hade ju låtit jiggen sjunka ordentligt, med risk att få botten napp. Och jiggen hamnade väl precis där regnbågslaxen fanns. Å så går ja och tappar den. Jag har letat bilder på fisken för att verkligen få bekräftat över vad jag såg att det var, och bilderna jag sett stämmer precis på vad jag höll på att få upp. Det var en regnbågslax. Samtidigt så hitta ja en himla massa recept på nätet, så nu är det väl bara fisken som fattas.

Jaaa! nu vet ja. Jag ska skaffa mig en håv med minst 2 meter långt skaft. Har en håv med kort skaft, men det är en bit ner till vattnet så det funkar inte med kort skaft.  

 

Av Yvonne - 7 juli 2011 11:09

 

Innan jag uttalar mig om SJ, så vill bara jag bara säga att kvällen igår var underbar. Bilden tog jag utifrån fyren och där ute var jag från halv 6 till halv 10, och såg solen sakta gå ner. Fisken ville inte nappa, var bara mört som högg på metkroken hos dom andra. Det var gädda i farten och som plaskade vilt men inte ville den hugga på jiggen. Till sist så fick jag en liten, liten abborre och därefter så trasslade linan ihop sig. Jag fixade till den men sedan hände inget igen. Jag fick i alla fall en fin kväll. Jag står hellre där ute än sitter hemma framför tv burken. Bilden på solnedgången tog jag med mobilen.

Appropå SJ. Jag pratade med en Kvinna på försäkringskassan i måndags. Hon berättade att hon skulle hem från Göteborg i söndags, och hon hade ordnat biljetter och kollat upp vilka tider tågen gick mm. När hon sedan skulle hem och stod på perongen i Göteborg, så visade sig att dom ställt in det tåget hon skulle ta. Det stod inget info. någonstans om vilket tåg eller buss  dom istället kunde ta. Dom fick gå och leta efter info. själva hur dom skulle ta sig hem, men dom hade hunnit och stänga informations disken. Då dök det upp folk i gula kläder som stod inne i själva byggnaden, och dom sa att dom jobbade inne i byggnaden och fick inte gå utanför och ge information. Till slut fick fick passagerarna ett nytt tåg, men i sista sekund så ställdes det också in. Efter flera timmars väntan och stress så lyckades hon ta sig hem med buss. SJ gör reklam för sig om att man ska ta tåget i stället för bilen, och så fixar dom inte nya lokförare som ska ta över dom som gått på semester. Och tänk va många det är som inte har någon bil och som måste ta tåget för att komma till sina jobb, och alla semester firare som tågluffar och många många mer. På vintern är det snön och kylan som ställer till det, och på sommrarna verkar det va brist på lokförare. Dom borde väl ordna så inte alla lokforare gick på semester samtidigt och ge bättre information om hur tågen går så folk inte blir strandsatta så här. SJ har strulat för länge och i för många år tycker jag. Hur orkar folk åka tåg längre.

 




Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards