Bobacken

Direktlänk till inlägg 28 september 2011

Fåglarna flyttar, ruggigt väder och inget napp blev det idag

Av Yvonne - 28 september 2011 19:15

Dom senaste dagarna har jag sett mängder med fåglar flyga i plogkordinationer. Många fåglar har samlats sig i stora flockar och i förmiddags så anföll trastarna rönnbärsträden utanför där jag bor. Tog fram kameran för jag tänkte jag skulle lyckas med att hinna ta några bilder på dom, men dom var kvicka dom rackarna, och bilderna blev lite mörka pg. av vädret. Som tur är så kan man rätta till ljuset i datorn så man ser vad för fåglar det är i alla fall.

     

På eftermiddagen så tog jag en tur ut till Milles och hans kompis igen. Borstade upp dom bägge, men idag var det mer liv i dom. Det var lite farligt ute i skogen tyckte dom. Det blåste ju, och träden flaxade och rörde på sig. Milles var på riktig kli humör och visade mig vart det mest kliade och när jag hitttade det rätta stället så ville han klia mig också ha ha. På hemvägen sedan stannade jag åter till vid Ullersunds bron. Men idag högg det inget. Inte ens ett bottennapp, men jag blev av med ett drag i ett träd, då jag råkade kasta lite för långt. Det blåste rätt rejält idag, men där jag stod var det inte så farligt, men vattnet pressades igenom och in under bron och vatten nivån verkade ha höjts igen lite grann. Vet inte om det var därför gäddorna inte riktigt var på hugget. Tog några nya bilder, på själva bron och  uppe ifrån parkeringen vid kiosken så man kan se ner där jag brukar stå och kasta.

      

Obs! Kiosken är stängd för säsongen, annars när den är öppen så kan man sitta där nere och njuta av lite fika eller en glass. Ps! Jag frågade kiosk ägaren för säkerhets skull om jag fick ställa mig och kasta lite från bryggan. Jodå, om jag inte satte draget i hans uppblåsbara båt, sa han ha ha. Har som tur är inte lyckats med det än. Man kan även ställe sig på berget längst till vänster.


 
 
annemon

annemon

29 september 2011 21:54

Ser fint ut där du fiskar.Hösten i antågande och fåglarna drar och vi blir kvar.
Ha de fint.

http://annemon.bloggagratis.se

 
Fenixmona

Fenixmona

30 september 2011 06:04

Tycker att du fick till fågelbilderna riktigt bra...Jo, nog syns det att det är höst nu, syns både på kiosk o brygga! Fina bilder från din fiskeplats! Kramiz

http://fenixmonasliv.blogspot.com

 
Ingen bild

Okänd

30 september 2011 13:39

Såg på din gamla blogg att du undrade var Maja(Örnehed) blivit av. Hon finns i Järfälla...

Yvonne

30 september 2011 18:42

Ok! Det var roligt att få veta :) Skulle va roligt att få kontakt med henne någon gång längre fram, men jag vet inte vad för efter namn hon har nu.

 
Ingen bild

Okänd

30 september 2011 19:03

Ang. Maja, hon heter Dee Roos i efternamn numera och använder namnet Marie som tilltalsnamn. Trappebergsvägen 23, 176 75 Järfälla. (Hon heter Maja Marie Ellinor Katarina. Hon är född 1964-03-04.) Dagmar Örnehed var min faster....Och Maja har jag inte träffat/sett sen hon var liten. Men vi är släkt alltså.

Yvonne

30 september 2011 23:58

Tack så jättemycket för upplysningen. Jag anade att hon gifte sig med "Holländaren" hon var tillsammans med redan i skolan. :) Maja måste ha ändrat på tilltalsnamnet senare, för vi eller alla som kände henne sa alltid Maja till henne vad jag minns, och Dagmar var alltid så jättesnäll. Vilka fina minnen man har.

 
Ingen bild

Okänd

1 oktober 2011 09:23

"Holländaren" och Maja är skilda om jag förstod saken rätt när jag kollade på www.ratsit.se. En bra sajt när man vill lokalisera gamla kompisar eller släktingar. Det var där jag kollade Maja. Och där stod det tilltalsnamn Marie. För mig så är hon Maja. Min faster var en härlig människa på många sätt, originell. Lite utanför den vanliga mallen för hur man "ska vara". Vet du vem som äger Truve nu? Var i Lidköpingstrakten häromdagen och passerade då Truveholm, det ser verkligen förfallet ut. För att få det i "form" kommer att krävas miljoner.

Yvonne

1 oktober 2011 10:39

Obs! Se senaste svar från mig. Visste inte hur jag skulle göra när jag råkat klicka fel. Men nu vet jag :) Jag har sökt nu på nätet och hittade lite info på den här sidan www.ostrapaviljongen.se/sida2.html Kan det vara Maja som fortfarande är ägare till Truveholm? Någon som heter Marie Gyllenswaan står som kontaktman till Truveholms herrgård Lidköping.

 
yvonne Johansson

yvonne Johansson

1 oktober 2011 10:00

Ups! Ursäkta! Var inte riktigt vaken när jag när jag skulle svara på föregående medd. och klickade fel. Nej, jag är osäker på vem som äger Truveholm. Truveholm vet jag var med i Lidköpings tidningen i samband med att det skulle säljas. Det har ett historiskt värde, för en gång var Truveholm en riktigt stor gård. Vet inte om det är K-märkt för inne i huset finns otroligt fina gamla tapeter från Napoleons tid. Jag har för mig att jag klippte ur artikeln ur Lidköpings tidningen. Ska kolla upp det senare och se vad som stod. Man kanske kan söka på nätet också och få information.

http://www.ymj.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Okänd

1 oktober 2011 11:02

Nej, Maja och Sten sålde Truveholm. Jag var så nyfiken efter att ha varit där och tittat så jag sökte på nätet (det var då jag hittade din gamla blogg) och såg oxå den här Marie Gyllensvaan men hon finns inte eller? Mycket märkligt. Efter vad jag hört så såldes Truveholm till nån på Såtenäs flygflottilj men han kanske har sålt i sin tur? Hittade nån notis om att Lidköping avslagit en begäran om byggnadsminnesförklaring 2006. Lite konstigt med tanke på tapeten. Försökte hitta något om tapeten men tji den. Hittade bilder på Truveholm när det var en fin herrgård, typ 1926 och något gammalt flygfoto, finns på något västgötskt museum, men tapeten där kammade jag noll.

Yvonne

1 oktober 2011 20:06

Jag ska rota lite bland mina tidningsurklipp. Jag vet att jag klippte ut en artikel med en bild med tapeten på i bakgrunden. Det var ju några år sedan. Imorgon ska jag kolla om jag hittar den.

 
Ingen bild

StefanZ

22 februari 2016 14:14

Hej! Sittter och laddar in böcker mot Bokbörsen på Agape i Lidköping (en stor Second Hand). En av dem ägdes troligen av Dagmar Örnehed, eftersom inne i den fanns ett vykort till Dagmar. Jag tog tillvara vykortet.
Hälsningar! StefanZ, Agape-Lidköp.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:24


Här kommer något för er som gillar jänkare.   Jag besökte Power Big Meet ute på Hovby i Lidköping på torsdagen den 6:e Juli. Bil utställningen var mellan 6 - 8 Juli och brukar annars vara i Västerås. Hovby flygfält är mycket större så i år när Po...

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:14


Hej!   Posthorns snäckorna i nano akvariet frodas vilt och jag har fått åka lämna en hel drös till olika Zoo affärer. Jag har fläckiga, bruna, rosa och rödaktiga. Om någon är intreserad så får ni gärna komma och hämta. Jag kan även skicka mot por...

Av Yvonne - 26 juni 2017 21:00


Hejsan!   Kommer inte ihåg när jag senast skrev inlägg här i bloggen. Jag skaffade mig en fiol i slutet av februari. En Stentor student 2 som jag skickade efter från Thomann i Tyskland. Sedan dess har jag övat och övat och knappt rört datorn, och...

Av Yvonne - 12 mars 2017 18:11


Hejsan! Jag har börjat lära mig spela fiol, eller försöker i alla fall. Jag får ont i högra armen och handleden när jag vrider den runt stränghållaren, men vad kan man vänta sig när man är 50 år och har fibro. Har aldrig hållit i en fiol förut men ha...

Av Yvonne - 5 december 2016 12:51

Hejsan!   Snön den lyser med sin frånvaro, häromkring där jag bor i alla fall. Tur man har Gimp att tillgå så man kan göra fina Juliga animationer att dela ut.   Höger klicka bara på animationerna eller bilderna och spara ner bild som. Eller ...

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8
9
10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards