Bobacken

Alla inlägg under juli 2011

Av Yvonne - 6 juli 2011 12:56

Jag skulle nog kanske ha tagit en storlek större på skorna. När jag går så skavar ytsidorna av stortårna i sidorna av skorna där fram, när jag rullar över. Nu har jag sparat lite ilägg från andra skor jag har, och har jag stoppat i ett par hårdare ilägg som är tunnare, så nu känns det lite större där fram. Har också plåstrat om tårna så dom får lite extra skydd. Men när man väl har fått lite skav och en början till blåsa, så känns det ändå lite grann. Får nog vila upp fötterna först så den brännande känslan gått bort. Har knöat in tjocka sockar in i tårna på skorna så länge, så dom förhoppningsvis ska töjas upp lite mer där fram. Typiskt! Det där kände jag inte av inne i affären.

Vet inte om min fötter har växt sig större eller om sko storlekarna har krympt. Sulorna jag stoppat in kommer från mina vinterskor som har storlek 40. Joggingskorna har storlek 40 1/2, men det kanske beror på hur dom är uppbyggda. Jag kan inte gå i trånga spetsiga skor, för jag får nageltrång, och har breda fötter där fram. Är även rätt plattfotad, likt KalleAnkas fötter. Jag har blivit så van att gå i mina sandaler där mina tår får vara fria och känna öppna vidder. Härligt!

Av Yvonne - 5 juli 2011 17:31

Och jag ska snart dra ner till hamnen. Men först vill jag bara tala om att dom har rea på Stadium, i alla fall här i Lidköping. Tog en cyckeltur fram på sta´n och slank in där. Jag äger inte så många skor och mina gamla promenadskor, som är mina enda vardagsskor, är helt utgångna och jag har råkat dra sönder skosnöre hålen, så sedan jag köpte sandalerna på vårmarknaden, så har jag bara använt dom. Jag testade olika skor själv först, sedan kom en expedit och frågade om jag ville ha hjälp. Jag tänkte igentligen att jag inte hade råd med tanke på batteriet som gått sönder, men jag tror jag får låna det till slutet på september. Då har jag sparat lite mer. Det tog faktiskt inte lång tid för än jag funnit några jätesköna skor joggingskor med märket Nike, pegasus. Jag hade sagt till expediten innan att jag är välldigt kräsen när det gäller skor, pg av ryggvärk, men han lyckades plocka fram dessa skor på nolltid. Jag vågade knappt fråga vad dom kostade, men jag anade att dom inte skulle vara för dyra för jag hade även sagt att dom helst skulle kosta runt 500-lappen.

600 kronor kostade dom och det vara 50% rabatt, alltså hade dom kostat 1200:-.

Jag tar dom, sa jag på en gång. Och när jag gick därifrån med skokartongen under armen, så kunde jag inte låte bli att känna mig riktigt belåten.

Av Yvonne - 5 juli 2011 13:11

Hela dagen var det molnigt igår, och solen lös inte en enda gång. Det ser inte bättre ut idag, men jag hoppas innerligt att solen ändå lyckas komma fram så småningom. Blir så himla trött av mulet väder. Blåsten har i alla fall lungnat ner sig. Tog en lungn dag igår och städade och gjorde lite annat än att fiska. Ingen idé att försöka ens. I förrgår fick jag nästan upp en abborre, men som jag tappade. Där efter blev det inget mer napp.

Har under förmiddagen idag gett mig på att göra en rörlig ridå i Gimp, med hjälp av Vickes instruktioner. Nu är det bara bakgrunden kvar. Vet inte bara än vad för scen jag ska ha. Hmm!

Hoppas solen har lyst något hos er. Så länge får ni ha det så gott.

Av Yvonne - 3 juli 2011 10:14

Igår skrev jag i bloggen att bilen dog. Det var batteriet som kortslutit. Mystiskt. Det är ytterst sällan batterier kortsluts så där. En cell i batteriet slutade fungera, det var nog därifrån som jag hört fräsandet ifrån. Jag får låna ett batteri så länge, tills jag har pengar att köpa ett nytt. Är det inte det ena så är det det andra.

Av Yvonne - 3 juli 2011 00:39

Här kommer lite bilder från min favorit plats. Det var lite blåsigt idag och det var hög sjö. Klicka på bilderna så blir dom större. Då känns det nästan hur det stänker vatten på en, hi hi.

Jag var en liten stund därute men ingen fisk ville nappa idag. När jag sedan skulle hem så hände det något med bilen. Han är alltid lite trög på sommaren när den blivit lite varm. Då brukar jag få starta den 2 gånger om. Men något hände på andra försöket och sedan var den död. Då var klockan var runt halv 10 på kvällen, å jag va dö hungrig och ville hem. Testade flera gånger att starta den å lampan lös lite då och då. Men nånting fräste till och det klickade konstigt under panelen, sedan började det låta wromwrom från relä boxen. Nä! tänkte jag, Nu lägger jag bena på ryggen och springer. Jag hade inte nyckel i låset och bilen va avstängd och det lät som om någon satt och lekte med en leksaks bil inuti bilen, och sa wromwrom hela tiden. Jag anade att ett relä fått fnatt och började ringa runt till folk jag kände på mobilen. Fick till sist tag på Ford killen och han trodde det va en kabel som brunnit och att det blivit kortslutning i ett relä. Han rådde mig att ta bort en batteri kabel och ringa till någon som kunde bogsera mig till garaget, där en annan kille imorgon ska svetsa ihop avgasröret. Han själv kunde inte hjälpa mig för han hade tagit en starköl.

Fick tag på lillbrorsan som bogserade mig och sedan lämnade jag bilnycklarna till Fordkillen på vägen hem. Han skulle kolla upp bilen imorgon bitti sa han.

Tur man har lite grejor sparade från den gamla bilen, om startmotorn eller något annat har rykit. Jag kom hem i alla fall, och nu har jag ätit och dushat och är färdig för bingen.

Jag bara säger det. Tur det hända på hemmafront och inte ute på vägarna, långt borta någonstans.

Av Yvonne - 1 juli 2011 23:33

Och jag vill bara tillägga att den var riktigt god, och hade mycket mer kött på benen än dom tidigare abborrarna jag ätit i år. Jag flådde den och stekte den sedan med ströbröd på.

Nu ska jag sätta mig framför dumburken och titta på en gammal svartvit rysare på 1:an. Undrar om jag inte sett den filmen förut. Det handlar visst om något gammalt sjömonster.

Ha! Jag glömde förtälja att en av mina fiskarkompisar fick ett ricktigt monster till brax på kroken idag. Jisses säger jag. Vi trodde först det var en gädda, men när den kom mot kanten så såg vi att det var ett monster till Brax.

Goonatt!

Av Yvonne - 1 juli 2011 23:12

Men dom var svårflörtade. Fick upp 2 små firrar i bäbis stadiet. Sedan attackerade en abborre jiggen när jag precis skulle veva upp den från vattnet, och den var betydligt större. Sedan tog det välldigt långt tid innan jag fick upp den här. Jag har tidigare lyckats tappa abborrar i den här storleken förut, men nu fick jag upp en i klassen större. Jag har varit hela kvällen nere vid fyren, från 18:00 tiden till nästan 22:00 tiden. Det var så lungt vid sjön idag så jag ville inte åka hem, förrän magen började kurra.

Nu har jag precis stekt abborren och ska ta och äta upp den, om inte katterna fått tag på den. Obs! Jag måste skaffa en riktig kniv, en filé kniv, för ju större abborren är, ju segare är skinnet på dom, har jag märkt. Jag vill gärna lära mig filea också.

Välkommen till min blogg, Bobacken.