Bobacken

Alla inlägg under november 2011

Av Yvonne - 8 november 2011 19:53

                         

                                       


Någon mer som är trött på den här dimman och mulna vädret som lagt sig som ett lock över södra Sverige? Idag har jag tagit det väldigt lungt. Vet inte riktigt vad jag ska ta mig för. Man är trött, har värk och är hängig pg av brist av sol. Imorgon hade jag tänkt att i alla fall ta en tur till Milles, Mallens gamla stall och betes kompis. Har en massa äpplen som ligger och blir förstörda och tänkte att hästarna kunde få lite mumsigt att tugga på. Jag åt Gingseng för ett tag sedan, men dom är slut nu. Det var ett provpaket som räckte i en månad. Jag tyckte faktiskt att jag piggnade till lite och blev mer kreativ. Och om jag inte hade haft så mycket räkningar den här månaden, så hade jag köpt Gingseng igen. På sommaren så ger solen en energi och man vill knappt stanna inomhus. Nu när vintern nalkas och mörkret sänker sig tungt över övre jordklotet, så blir många tunga i huvudet och vinter trötta. Testa Gingseng då. Det sänker blodtrycket, förstärker ditt imunförsvar, dämpar stress. Det är även stärkande vid nedsatt prestationsförmåga som trötthet och svaghetskänsla. Jag fick Gingsengen från Primavida och man betalar 100:- per paket, en gång i månaden. Jag tyckte att jag mådde mycket bättre och blev mer kreativ, men jag avbeställde nästa paket pg. av att jag måste hålla i slantarna. Men jag tror faktiskt att jag lite senare ska ringa och beställa mer. Vintern har ju bara börjat, så jag ta mig en Gingseng kur lite längre fram igen när jag riktigt känner för att gå i ide på riktigt.


Av Yvonne - 7 november 2011 12:39

                                                  


Gjorde den här animationen till minne av Hickstead som så tragiskt gick bort inför ögonen på alla så snabbt. Jag såg på youtube alltsammans. Det såg otäckt ut med dom där ryckningarna hästen hade, men då var han redan borta när det började rycka i honom så. När jag fiskar och får någon fisk, tex en gädda så ser jag till att ta bort den snabbt så den slipper känna någon ångest eller smärta. Men ändå när jag kommer hem och har rensat den, så rycker det fortafarande i kroppen på den. Läbbigt är det och man tror att den forfarande lever.

Jag tänker också på min hästar Figgy och Mallen. Speciellt Mallen som jag tog bort för lite över ett år sedan. Han fick somna in på veterinär inrättningen, förhoppningsvis på ett lungt och fridfullt sätt. Det gjorde ont i själen och jag saknar honom välldigt mycket fortfarande. Tänker på dom som nu saknar Hickstead och och hur dom mår just nu. Livet är inte lätt ibland.

Det gör ont att leva många gånger.

      

Så här såg det ut vid minneslunden igår, dit jag tog en promenad för att se om ljuset jag ställde dit i Fredags, fortfarande brann. Provade olika inställningar på kameran, det är därför ena bilden är så mörk.

Obs! Trots att det snart mitt i vintern, så har jag en tomatplanta som envist har börjat och växa och bli tomater på. Klippte ner den tidigare i höstas då den vissnade ner, men en jordgubbs ranka med ett skott hade envist växt sig fast i samma kruka som tomatplantan, så jag lät krukan stå kvar. Helt plötsligt slog det upp skott från den avklippta "tomatstammen" och den började växa så det det knakade om den.

      

Undrar om tomaterna hinner och mogna innan den riktiga vinterkylan slår sina klor om oss.

Av Yvonne - 6 november 2011 18:04

Mitt under pågående världscup hoppning så segnade Hickstead ner efter målgång och dog. Det är sällan det brukar hända just hopphästar, mer vanligare hos fältävlans hästar. Precis som hos oss människor så kan även hästar plötsligt få en hjärtattack eller en propp. Människor som utövar någon sorts idrott och anstränger sig kan plötsligt segna ner och dö. Det har blivit mer och mer vanligare även bland unga idrottare nu för tiden. Hickstead blev 15 år och var en elit häst utöver det vanliga. Det hemska var att det skedde mitt under en tävling inne på arenan, inför ögonen på alla. Tävlingen avbröts och alla medverkande i tävlingen samlades inne på arenan och hade en tyst minut.

http://www.expressen.se/sport/ridsport/1.2614283/stjarnhasten-dog-mitt-under-tavlingen


                                                  

                                                      

Av Yvonne - 5 november 2011 19:57

Nu förstår jag varför min facebook vän kallar gäddorna för slemgrisar. Jag har en granne som brukar hjälpa mig filea gäddorna jag får. Han har större kök och bättre utrustning. Men idag var dom inte hemma när jag kom hem, och jag hade fått en gädda också idag. Det är ju Allahelgona idag så jag tänkte att dom säkert var på kyrkogården. Där var jag igår eftermiddag och tände ett ljus, för jag visste att idag så skulle hela kyrkogården vara full med folk. Och så skulle jag få upp en gädda till idag, den 3:e i år, så jag är väl kanske inte så bortskämd. Har fått 4 i hela mitt liv allt som allt. Den här gäddan hade huggit ordentligt och svalt draget ordentligt. Som tur var kanske så var det en billig jigg, så det inte var mitt favorit drag hon slukat. Den fick vara kvar tills jag kom hem. När jag såg att grannen inte var hemma så försökte jag ta mig an gäddan själv, men himmel var hal slemmig den var. Tog fram min kok bok där jag tidigare följt instruktionerna om hur man filear en fisk. Jag har ju fileat aborrar tidigare, men de4t här var ju en stor slemmig gädda som jag skulle ta mig an. Försökte minnas hur grannen nu gjorde och i början gjorde jag rätt. Men fasiken va hal och slemmig gäddan var och inget riktigt underlägg hade jag inte. När jag rensat den och klippt av fenorna så tänkte jag, att nu ska manväl dra av skinnet. Men då blev jag lite tveksam. Skulle man det om man ska filea den. Började dra och skära lite och upptäckte att en massa kött lossnade. Nä nu gör jag väl fel. Undrar om grannen kommit hem än tänkte jag. Städade snabbt upp och lade gäddan i en påse och sprang iväg. Jodå grannen hade kommit hem, och jag hade haft rätt om att han varit på kyrkogården. Han tog fram sin stora skärbräda och började skära i gäddan. Försökte nu komma ihåg hur han gjorde, och jag hoppas jag kommer ihåg det till senare också. För att få loss jiggen sedan, så fick han bryta sönder hela huvudet på gäddan. Usch läbbigt. Gäddor stinker också väldigt ska jag säga. Stinkiga och slemmiga, men dom smakar väldigt gott tycker jag. Av grannen sedan så fick jag en liten en bräda som han hade i källaren. Han sa till mig att använda tidnings papper också att lägga gäddan på, då skulle det visst vara bättre att hålla gäddan på plats. Nu är jag trött och muskelknutarna värker. Nu ska jag äta lite äpplekaka och ge missarna lite kokt fisk. Inte gädda för den ska jag ha själv. Här kommer en animation som Vicke gjort en gång. Ha det gott.

                                        

Av Yvonne - 4 november 2011 23:51

Har hållit på med den hela kvällen. Hittade inte en bra bakgrund men den här får väl duga. Det var lite trixit å knö in pållen mellan grenarna hi hi. Jag tänkte att hästen skulle synas på långt håll likt en siluett. Jag har fyllt i den för hand med tuschpenna och om jag gjorde den större så blev den grå och dassig. Om jag bara ritat konturerna och sedan fyllt i med svart färg i Gimp så hade den sett bättre ut i större format.Men jag fick träna på att rita olika rörelser i alla fall. Jag hade inga bilder som jag ritade av utan jag fick se bilder framför mig i min fantasi hur en häst stegrade sig, å då tänkte jag på svarta hingsten ha ha. Hoppas det ser något sånär verkligt ut. Ska försöka hitta en bättre bakgrund senare. Hoppas ni får en skön Allahelgona helg och det vora trevligt om solen också kunde komma fram ur dimmolnen så det inte blev så mörkt så snabbt.

Av Yvonne - 3 november 2011 18:12

Idag har det åter varit lungt. Inget speciellt har hänt här hos mig. Försöker göra en ny header med en stegrande häst, som är längre bort. Håller på att rita den i olika ställningar och den är helt i svart. Jag fyller i den med svart markeringspenna och jag är inte så noga. Den ska ändå synas lite längre bort. Det svåra är att få till rörelserna, och jag försöker inom mig se hur en häst rör på sig när den sätter sig på bakbenen och far upp med frambenen. Jag har flera animationer som jag sparat ner för länge sedan från Vickes sida.

                                  

Något liknande den här kanske det kommer se ut, men jag ritar om hästen varje gång så att hela hästen rör på sig. Jag har lite svårt att få samma storlek på hästen bara. Den första hästen var rätt liten, å sedan blev dom bara större hela tiden. Ska försöka rätta till det när jag skannat av bilderna, men det går ju också minska och göra penslarna större inne i Gimp också. Har börjat och rita på en dansande mus också. Men så blev jag mer inspirerad av att göra en ny header. Jag har klickat lite mycket på musen med höger hand, och fått värk inne i handen mellan senorna. Har haft värk där ett bra tag nu, å jag tror det har med vad det är för väderlek. Det blir alltid samma visa varje år. Det började med smärtorna i ryggen som jag försköker hålla i shack med hjälp av olika hjälp medel, men jag får även krampkänningar och muskelknutor så lätt i övriga kroppen vintertid. När jag får sådana känningar så dushar jag riktigt hett och knådar musklerna med en massage borste. Det kan göra fruktansvärt ont, men envist fortsätter jag knåda och jag ylar samtidigt bara för att det gör så himla ont. Jag frågade en granne en gång om hon hört något yl uppifrån mig, men hon sa att det hade hon inte :) Jag brukar dusha på morgonen då oftast dom flesta inte är hemma. Sedan efteråt jag dushat så smörjer jag in mig med body butter med Aloe Vera, men på dom ställen jag har ev. mer värk på, så smörjer jag in mig med Ipren gel. Om värken är mer utspridd så brukar Panodil Zapp hjälpa. Jag tar 2 tabletter på en gång och sedan brukar jag känna mig avslappnad. Jag har provat många olika tabletter som min läkare skrivit ut, men jag har bara blivit "dum" i huvudet å värken har aldrig försvunnit. Började testa själv olika receptfria medel, och dom enda som funkar på mig är Panodil Zapp och Siduro gel (som nu är recept belagt). Jag äter Panodil zapp endast när jag verkligen känner att jag behöver dom, inte annars. För om man äter mycket tabletter så blir kroppen till slut resistent och man måste börja äta mer och mer för att tabletterna ska göra någon verkan. Man måste hålla upp lite mellan gångerna, då fungerar tabletterna bättre när man tar dom.

Så här gör jag för att försöka må bra. Jag har börjat lyssna mer på min kropp och rör på mig efter hur jag känner mig. Klär mig med kläder som håller mig varm och torr. Tex. har jag en tunn lång halsduk runt midjan, 2 varv under byxorna, i ett material som suger upp svetten riktigt bra, och som håller mig torr å varm så jag inte blir nerkyld. Det är svårt att hitta sådana kläder, och om dom finns så är dom svindyra. Så jag får ibland använda min fantasi för att försöka må så bra som jag bara kan. 


Av Yvonne - 2 november 2011 16:37

Och dom dimmiga och tunga molnen ligger som ett lock över landet. Lät bilen stå idag, för äntligen har jag fått en parkerings plats på samma gata, och närmare huset där jag bor. Tog en lungn promenad istället för att lirka upp leder och muskler och hade med mig kameran för att roa mig lite under tiden.

                       

                   

                  

Jag tog en promenad genom kyrkogårdar och minnes lunden där min mormor och Isac finns någonstans begravda. I alla fall deras aska. Jag tror Isac är med mig ibland när jag är å fiskar, i vilket fall om han levde så skulle han tycka det vart jätte roligt å få upp gäddor, eller slemgrisar som en face book vän kallar dom för, hi hi. När jag sedan gick på cyckel banan intill Lidan, så upptäckte jag stora sprickor i asfalten.

   

Jag vet att dom har lagt ut tonvis med grus och stora stenar på Lidans botten, men förr eller senare om inget mer görs, så tror jag att Lidans kanter kommer att glida ner i vattnet.

 

                 

Av Yvonne - 1 november 2011 08:42

Igår skrev jag i bloggen att jag sett att dubbla hyror dragits från mitt konto. Ringde då på en gång till Riksbyggen, men där kunde dom inte se än om dom fått in pengar från mig. Vaknade tidigt i morse av att Smillan bråkade. Gick då upp på en gång och ringde igen. Lite tidigt var det så jag fick ringa om igen.  När jag ringde igen senare så kunde dom fortfarande inte se några pengar som var på väg in, och eftersom hon jag pratade med inte själv hade någon internet bank, så var det svårt för henne att förstå vad jag såg på skärmen framför mig. Hon pratade med andra runt omkring sig och sedan sa hon att hon skulle ringa upp mig igen. När hon ringde upp mig senare så hade dom på något sätt lyckats se någonstans att pengar var på väg in och att jag betalat dubbelt. Så senare under dagen efter 15:00 så skulle jag ha tillbaka pengar på mitt konto. Jag rådfrågade om kommande E-fakturor jag fått från Riksbyggen också, för jag hade fått 2 st med samma datum igen såg jag. Hon hjälpte mig att kolla upp vilken av dom som var riktig och så skulle jag ta bort den andra. Om jag nästa gång skulle få in E- fakturor med samma slutdatum så skulle jag ringa in igen och kolla vilken av dom som var ok, sa hon. Obs! Det känns väldigt konstigt det här med att flytta över pengar så här. Man ser dom ju aldrig längre, och rätt som det är så är dom bara borta.

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9
10
11 12 13
14 15 16
17
18 19 20
21
22
23 24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards