Bobacken

Alla inlägg den 2 oktober 2011

Av Yvonne - 2 oktober 2011 14:45

Jag håller på att leta efter en artikel som handlar om Truveholms herrgård utanför Lidköping. Jag har för mig jag sparade den tidningen som artikeln finns i, men jag har inte hittat den än. Istället hittade jag en massa annat, som gamla teckningar jag plitat ihop en gång för länge sedan. Jag gjorde lite serietckningar med häst skoj i, och personligheten på pållen är Mallens sätt att se på världen ha ha. Mallen hade glimten i ögat och var en riktigt bus frö ibland, eller för det mesta, och han hade en hel del roliga saker för sig. Så när jag ritade och hittade på ideér till serierna så var det Mallen jag tänkte på. Jag vet inte om historerna är så roliga så man gapskrattar åt dom, men jag hoppas att den som läser dom ler lite åt dom i alla fall.


   

    

  

  

Obs! Vill bara säga att Mallen var inte rädd för kossor, men han tyckte dom luktade illa ibland och var kletiga på mulen.     

Av Yvonne - 2 oktober 2011 10:12

Jag är sjukpensionär sedan några år pg. av ryggproblem, värk i musklerna och panikångest jag fått av värken, men min läkare kunde inte klura ut om jag hade någon bakomliggande sjukdom. Värken i nere delen av ryggen vid svanskot regionen vet jag varför jag fått. Som 13 åring blev jag omkulldragen på en isfläck och slog i sittbenen och svanskotan ricktigt hårt, och jag har ingen svank att skryta med. En kiropraktor konstaterade att min rygg var rak som en stör, och då påfrestas väl andra ligament och leder mer. Jag skulle få leva med det här sa han. Däremot värken jag har i muskler och leder, och torrheten i ögonen, munnen och i underlivet har bara blivit värre. Så fort det blir rått ute, varmt fuktigt väder eller kallt och rått, då kan jag få en sådan fruktansvärd värk i musklerna. Men när det är torrt ute så mår jag bättre. Bäst är det vid torrt och riktigt varmt väder. Men då blir mina ögon mer torra, mina läppar lika så, och sedan några år tillbaka så måste jag tugga tuggumi hela tiden för att få saliv i munnen och inte må illa. Det blev värre efter att jag fått äta tabletter mot panikångesten. Tabletterna torkade ut mina slemhinnor totalt och jag kräktes och kunde inte behålla maten. Jag trodde jag skulle kvävas en gång då maten kom upp genom näsan och täppte till luftvägarna för mig. Som tur var hade jag sinnesnärvaron att rycka tag i en kökshandduk och snyta ut maten. Jag gick ner 7 kg på några månader, så jag fick sluta med att äta dom tabletterna. Jag är också extremt torr i underlivet och fått problem med urinvägs inflammtioner. Det brinner som eld ibland och jag har fullt upp med att hitta olika hjälpmedel som lindrar smärtan. På sommrarna älskar jag att cyckla men får sluta med det efter ett tag pg. av smärta och urinvägsproblem.

Nu har jag varit ute på nätet och kollat igen efter nya fuktighets krämer och dyligt. Då hittade jag på apotekets sida en artikel om Sjögrens Syndrom. När jag läst det så tänkte jag att det stämmer på pricken på mina symtom. Torr hy, torra slemhinnor, värk i muskler och leder och en välldig trötthet. Jag kopierade av texten så ni själva kan läsa det. Vem vet, någon annan kanske hittar in till mig som har liknande symtom, och som får klarhet i vad som är fel.


Så känner du igen Sjögrens syndrom

Vid Sjögrens syndrom blir körtlarna som tillverkar sekret inflammerade, främst tår-, spott- och svettkörtlar.

Huvudsymtomen vid Sjögrens syndrom är torra ögon och mun samt en stor trötthet. Andra symtom kan vara torrhet i hud, slida och penis och det är även vanligt att man får värk i muskler och leder. Man kan även få besvär i inre organ som till exempel lungor, bukspottkörtel och magsäcken.

De flesta med Sjögrens syndrom kan också leva som vanligt, förutom under trötthetsperioderna då man kanske inte orkar arbeta.

Behandling där besvären finns

Det går fortfarande inte att bota Sjögrens syndrom, men besvären kan lindras. Behandlingen varierar beroende på var i kroppen sjukdomen är aktiv.

Vid Sjögrens syndrom gäller det att på olika sätt lindra besvären och förebygga skador. Det finns ögondroppar mot torra ögon och tuggummi, sugtabletter, spray och flera olika medel som kan lindra muntorrheten.

Bra att veta

  • Var noga med tänderna och munhygienen för att undvika karies.
  • En luftfuktare hemma och på jobbet kan underlätta.
  • Fysisk träning kan hjälpa mot tröttheten.

Läkemedel om lokalbehandling inte räcker

Om man inte får tillräcklig effekt av lokalbehandling mot torra ögon och mun finns det andra läkemedel som kan prövas för att förbättra tår- och salivsekretionen.

Vid problem med ledbesvär används ofta läkemedel ur en grupp som kallas cox-hämmare eller NSAID (Non Steroidal Anti-Inflammatory Drugs) Dessa verkar mot smärta och inflammation.

Ett alternativ vid lindrigare ledbesvär är smärtstillande läkemedel som innehåller paracetamol.

Vid svårare besvär och när flera organ i kroppen är drabbade används olika typer av läkemedel som har visat effekt vid reumatiska sjukdomar


Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19
20
21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards