Bobacken

Alla inlägg den 9 maj 2012

Av Yvonne - 9 maj 2012 19:51

Strax efter att jag lagt mig så började regnet vräka ner efter midnatt, och det började även blåsa rejält. Jag vaknade då och då och Smillan min ena katt började även å jama. Katterna får inte varas inne hos mig i rummet när jag ska sova, för dom lever rullan om nätterna, och ibland så vill dom in till mig och börjar jama, så jag tänkte inte mer på det. Men strax efter tog vinden i igen och regnet smattrade på fönstret. På långt håll hördes plötsligt ett konstigt ljud som sakta men säkert blev högre, och jag tänkte, är klockan redan så mycket så dom börjar arbeta utanför. Dom håller på att gräva och göra om området där jag bor. Men... ljudet var besynnerligt. Det började påminna om ljudet jag hört för länge sedan då det sist var en jordbävning här. Ett rullande ljud, men det här hade också ett svitshande läte som lät som en mangel, som kom rullande. Ljudet blev plötsligt svagare och det försvann bort till sist. Men då vaknade jag upp ordentligt, för jag märkte att det hade blivit besynnerligt tyst ute. Obehagligt tyst. Jag klev upp och gick ut p balkongen där Smillan lagt sig vid fönstret. Det var helt vindstilla ute. Inte en vindpust rörde sig i träden vars grenar hängde rakt ner. Men himlen var täckt av stora fluffiga mörksvarta regnmoln, speciellt svarta över vänern. Dom såg precis ut som sådana där moln som tromber och åskan gillar att vara i. Helt tyst var det och kusligt stilla. Jag tänkte, var det en tromb som for förbi? men vart? Ingen förstörelse såg det ut att vara någonstans. Kan det ha varit en tromb som bildats ute på vänern tro, som jag hört? Jag har försökt kolla runt med folk under dagen om dom sett eller hört något skumt. Bara en person blev väckt av att hans hund börjat skälla och gny oroligt en gång. Med tanke på att vädret blir allt extremare, så kommer vi nog här i europa också råka ut för mer tromber och tornados, som dom i Usa. Djur är väldigt känsliga för sådana ting, och känner när det är något hemskt på gång. Så håll koll på hur era djur beter sig. Om dom börjar vanka orligt omkring, gny eller skälla och inte vilja göra som du vill. Så kan det bero på att dom känner att något hemskt håller på att ske. Båten Mina som ligge i Lidköping hamn, råkade ut för en tromb för några år sedan när dom var ute på Vänern. Tromben slog sönder stor masten, men som tur var inget mer.


  


Jag har suttit och ritat lite i Gimp också idag, och jag plitade ihop en liten enkel animation. Jag tänker mycket på Mallen just nu, så jag har gjort en animation av en flygande Malle. Hoppas det finns lika fina gröna änger där han finns nu, och att han hälsar på Milles ute på Kållandsö. Där ute hade Mallen det underbart.


 


Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards