Bobacken

Alla inlägg den 30 januari 2012

Av Yvonne - 30 januari 2012 21:06

Håller på att baka bröd, igen, som jag gör med jämna mellanrum ända sedan i somras. Och nu har jag den första plåten inne som snart... snart är färdig :). Jag gör en dubbel sats så jag har bröd en hel vecka och lite mer, och jag tycker verkligen om mitt eget "påhittade" recept. Jag har tidigare, förra året skrivit ner receptet här i bloggen, men jag skriver gärna ner det igen om ni vill prova det.


  


1. 1 liter ljummet vatten.

2. 2 tsk salt.

3. 5 tsk vörtmix.

4. 2 tsk kanel.

5. Några skvättar äppelcider vinäger, (ca 1 tsk)

6. Ca 1 dl bröd sirap.

7. 100g jäst.

8. Ca 24 dl rågsikt, eller 12 dl rågsikt och 12 dl rent rågmjöl.


Ungns temp ca 175 grader, och brödet ska gräddas i ca 25 -30 min.


Jag brukar dela upp degen i två delar för att det ska bli mer lättarbetat. Sedan efter att ha knådat degarna så får dom jäsa i en timma. Delar sedan upp var deg i 8 delar och formar delarna till tekaks stora bullar som jag plattar till med kaveln lite och gör lite hål i dom med en gaffel. Kakorna får jäsa ytterligare i en halvtimme medan ugnen sätts på och blir varm.


Jag fryser brödet sedan och varje gång jag ska äta det, så tinar jag upp en brödkaka i ugnen och delar på det i 2 delar och breder smör och pålägg på.

Hoppas ni kommr tycka om det som jag gör.   


Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards