Bobacken

Alla inlägg den 10 januari 2012

Av Yvonne - 10 januari 2012 09:49

Så är beskrivningen på vädret. Vädret var likadant i somras då det var varannandags väder. Jag minns då jag ena dagen åkte ut till Skalunda eller Kållandsö och njöt av sol, värme och lite fiske. Och nästa dag så hällregnade det som skam. Och nästa så sken solen igen och så höll det på. I alla fall där jag bor. Igår kväll så föll det snö här, och det var ett tag sedan det kom såpass så att marken blev täckt, och vackert blev det. Men... det ska bli varmare igen och sedan kallare igen, och mer blås väder är pg. Imorse så sa dom på nyheterna att en hel familj kanske har omkommit utanför Vara, då dom frontal krockat med en långtradare, och det har skett flera avåkningar häromkring, tidigt i morse. Underlaget är förädiskt just nu, så om ni måste så ta det välldigt försiktigt om ni måste ut. Jag har märkt att när man sitter i en ny bil, så kan man lätt vagas in i trygg värld. Nya bilar går tystare, dom har bättre prestanda och bättre väghållning och det inbjuder till att öka på farten lite mer, och tro att bilen klarar av lite halt underlag. Det är förädiskt att tänka så. Man kan åka av med en gammal bil också om man kör oförsiktigt, men... man hör mer ljud utifrån, man känner minsta vind drag som tar tag i bilen och man har inte riktigt samma väghållning som en ny bil. Jag har en bakjhuls driven bil som är välldigt lätt i aktern. Så om det släpper det minsta där bak så känner jag det direkt. För säkerhets skull så har jag lagt 2 gamla sommar däck i kofferten, som jag sedan ska byta ut mot nya. Jag känner nu att bilen har blivit lite stabilare baktill, och det är skönt så man slipper ha hjärtat i halsgropen varenda gång jag hamnar på en riktig isgata. Jag minns en gång när jag hade en Opel Manta. Jag var på väg hemåt och hade kört in på grusvägen som ledde ner till min fostermammas hus ute på landet. Man fick köra igenom en gård där vägen gick som ett S igenom och det var blank is med vatten på. Mantan den var extrem lätt i aktern och trots att jag kröp fram i knappa 20 km i timmen, så i sista svängen in på gårdens gata så började baken röra sig i slowmotion åt sidan. Det var bara att åka med och hoppas på det bästa. Bilen snurrade runt och ställde sig åt motsatta håll intill häcken till gårdens trädgård, och när jag lugnat ner mig lite så fick jag backa in på gårdens plan, svänga runt och köra vidare. Om det varit en ny bil, av dagens modell som kört på samma väg. så hade det säkert gått mycket bättre. Jag har en vän som åkt på autobahn nere i Tyskland. Han berättade att där kör dom som racerförare, och man blir lätt fartblind. Man invaggas i en trygg värld när man sitter i en ny bil, för dom är lite för mycket ljud isolerade och har en mycket bättre väghållning. Men om det händer något i den farten, då är det färdigkört i det livet. Om man skulle köra lika fort med en äldre bil. Himmel vad det skulle skramla och hoppa.

Ups! Nu blev det lite mycket skrivet igen. Det går av bara farten. Tog lite bilder på snön som nu kommit, och på Smillan som faschinerat tittar ut.


                


Hon ser ut som hon tror det är något ätbart. Det är kanske grädde? Vem vet.



Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards