Bobacken

Direktlänk till inlägg 17 januari 2012

Hästsporten är större än vad man tror

Av Yvonne - 17 januari 2012 11:40


Rolf Göran Bengtsson vann Järingpriset överlägset med över 44 %. Jag tror varenda hästtjej eller annan häst tokig människa som håller på med någon sorts hästsport ringde och röstade på Rolf. Jag vet många som säger, hur kan hästsporten vara en idrott. Dom personerna har alldrig suttit på en häst eller kört en. Det krävs både balans, styrka, känsla och i vissa fall mycket kondition, beroende på i vilken gren man använder hästen i. Och man är inte ensam. Redskapet hästen har en egen vilja och personlighet och man man måste komma överens med den för att det ska gå bra. Sedan är sporten välldigt dyr att utöva. En av dom dyraste. Men det bästa med hästsporten är att få vara i kontakt med ett annat levande väsen som man kan ha mycket roligt med. Förr inom det militära så var det poppulärt att tävla i fältritt som var den tuffaste grenen av dom alla. Det är den även fortfarande och man förundras över hästens vilja att hoppa över fasta hinder och riskera att gå omkull vid minsta lilla misstag. En annan tuff gren är långdistans ritt, där ryttaren hoppar av hästen och springer bredvid den emellan åt, för att spara på hästens krafter. Där finns stränga regler om att pulsen inte får vara för hög vid målgång, eller att hästen inte får vara uttorkad eller skadad på något sätt. Det är samma regler i Fältritten. För att männixkan ska kunna komunicera med hästen så krävs det muskelkrafter och balans. Därför är det så bra för personer som har någons sorts handikapp att träna upp sin kropp genom att rida. Och många har blivit mycket bättre i både kropp och själ, av att få vara i kontakt med en häst på något sätt. Den som inte är så insatt i det här med dom olika hästsporterna, ska kolla upp hur många grenar det finns som man använder hästen i. Sedan urminnes tider har människan använt hästen i krig och lek, och hjälpt oss övervinna kontinenter. Om något djur har hjälpt oss, så är det hästen som vi ska hylla som den trognaste "färdtjänsten".


 
 
annemon

annemon

17 januari 2012 17:23

Kan inget om hästsport men tycker att det är vackra djur.
Ha en fin kväll

http://annemon.bloggagratis.se

Yvonne

17 januari 2012 21:39

Dom är så härligt livfulla :)

 
Fenixmona

Fenixmona

18 januari 2012 05:36

Vet inte så mycket om hästsport, men förstår på min dotter att det är fin motion. Jag tycker att hästar är fina, kloka och mycket vackra! kramiz

http://fenixmonasliv.blogspot.com

 
annemon

annemon

18 januari 2012 15:10

Hej , det blev ingen vinst på trisslotten som jag fick, men visst är det kul att skrapa lotten.Jag hoppas att hon sover hela natten lilla Emelie, har inte hört något annat.
Visst kan det vara vädret som påverkar kroppen.
Ha en fin kväll.

http://annemon.bloggagratis.se

Yvonne

18 januari 2012 15:31

En fin kväll till dig också :)

 
Vicke

Vicke

18 januari 2012 17:35

Ja, hästsporten är stor, jag tycker att det var kul att han fick vinna priset, ha en fin kväll nu

http://vickes.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:24


Här kommer något för er som gillar jänkare.   Jag besökte Power Big Meet ute på Hovby i Lidköping på torsdagen den 6:e Juli. Bil utställningen var mellan 6 - 8 Juli och brukar annars vara i Västerås. Hovby flygfält är mycket större så i år när Po...

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:14


Hej!   Posthorns snäckorna i nano akvariet frodas vilt och jag har fått åka lämna en hel drös till olika Zoo affärer. Jag har fläckiga, bruna, rosa och rödaktiga. Om någon är intreserad så får ni gärna komma och hämta. Jag kan även skicka mot por...

Av Yvonne - 26 juni 2017 21:00


Hejsan!   Kommer inte ihåg när jag senast skrev inlägg här i bloggen. Jag skaffade mig en fiol i slutet av februari. En Stentor student 2 som jag skickade efter från Thomann i Tyskland. Sedan dess har jag övat och övat och knappt rört datorn, och...

Av Yvonne - 12 mars 2017 18:11


Hejsan! Jag har börjat lära mig spela fiol, eller försöker i alla fall. Jag får ont i högra armen och handleden när jag vrider den runt stränghållaren, men vad kan man vänta sig när man är 50 år och har fibro. Har aldrig hållit i en fiol förut men ha...

Av Yvonne - 5 december 2016 12:51

Hejsan!   Snön den lyser med sin frånvaro, häromkring där jag bor i alla fall. Tur man har Gimp att tillgå så man kan göra fina Juliga animationer att dela ut.   Höger klicka bara på animationerna eller bilderna och spara ner bild som. Eller ...

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13 14 15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards