Bobacken

Alla inlägg den 11 september 2012

Av Yvonne - 11 september 2012 11:40

Jag skulle gärna vilja veta mer om min släkt på min mormors sida, som är från Bohus län. Måste man åka ända dit för att leta i kyrkroböckerna där, eller kan man få reda på info. genom att leta på nätet? Jag är uppväxt på fosterhem och jag vet inte så mycket om min släkt, igentligen. Min mormor kommer från Dingle, men som mycket ung följde hon med en familj, när dom flyttade därifrån till Lidköping. Hon jobbade som husjungfru ett tag i den famiiljen. Hon blev med barn, men adopterade bort barnet, som var en dotter och som fick namnet Kerstin. Sedan när hon var 18-19 år så träffade hon min morfar, som jag inte nu kommer ihåg namnet på. Men när min mamma var i 1 års åldern så tog han livet av sig. Han hade en massa barn tidigare, och han hade svårt att hålla sig till just en kvinna i livet. Jag tror han mådde dåligt av det, och därför tog han livet av sig. Det är vad jag tror. Min mamma tror att på morfars sida, såhar vi valoner i släkten. Det är invandrare från holland, Belgien och sydligare europa, som invandrade någon gång under 1500-1600 talet när sverige behövde utbildad arbetskraft. Min mormor gifte sig med morfar i Otterstad kyrka, ute på Kållandsö. När jag var liten så ärvde mormor en stug från 1860-talet. Bara en stuga med jordgolv fanns kvar, och ett ute dass. Det hade funnits andra gårdsbyggnader också, men som rivits. Där i den stugan var jag varje sommar när jag var liten. Mormor hade en kusin minns jag som hette Kerstin som vi besökte i Munkedal ofta, men sedan hade hon en massa andra släktingar som jag alldrig fick träffa. Mormor hade en bror som jag inte hade en aning om, för än han dog. Hennes föräldrars hus låg ovanför tågstationen i Dingle, vid nuvarnade fotbollsplan, som förr var en kohage. Hennes pappa varbygg eller snickarmästare i Dingle, och huset dom bodde i hade han snickrat ihop själv. Jag har sett bilder på mormors föräldrar , men det var länge sedan jag såg dom bilderna.


 

På den här bilden sitter jag längst ut till vänster. Jag är 7 år och lillbrorsa är bara några månader gammal. Mormor sitter bredvid mig och sedan min mamma. Icak min mormors sambo och låtsas morfar sitter längst ut till höger. Min lillebror är uppväxt med min mamma, medan jag är uppväxt på fosterhem, sedan jag var 14 månader gammal. Jag hälsade på mormor varje eller varannan helg.

 

På den här bilden är jag 5-6 år gammal, tillsammans med mormor. Mormor är i samma ålder som jag är nu i. Det är ca 20 år emellan min mormor, min mamma och jag. Och så här ser jag ut nu.


   


Min pappa har alldrig haft någon kontakt med mig under min uppväxt. Och min mormor tålde honom inte. Tydligen är han ingen trevlig person. Det gjordes en faderskaps test när jag var 10 år, och då visade det sig att han var min pappa, och jag minns det så väl. Många år senare så träffade jag honom när jag var 23, och då hade han varit hemma i Sverige i ett halvt år. Han har bott för det mesta utomlands och då när jag träffade honom, så jag fick ett ansikte på honom. Då var det inget prat om att han var min pappa. Men flera år senare, närjag pratade med honom sist, så sa han att min mamma hade umgåtts med en puckelrygg samtidigt som han och hon umgåtts, och att han omöjligt var min pappa. Nästan samtidigt så fick jag av en annan släkting till honom, som jag har kontakt med, att han sagt till min storebror, vars mamma som han hade varit gift med, innan han träffade min mamma, att han inte var hans pappa heller.  Han är kontrollerande och styrande person, och är svår att ha att göra med. Men det kvittar vad han än säger, för en person som alldrig haft någon del av min uppväxt, kan inte skada mig med sina trångsynta ord. Och han är min pappa, oavsett vad han säger.


 


Dom här bilderna på honom är tagna för lite över 20 år sedan. Kvinnan på bilden är inte min mamma.

Jag är inte så intresserad av hans släkt, fast ja hört rykten om att han har en engelsk invandrare, som jobbade på Kungliga teatern/operan på senare delen av 1700-talet. Jag vill leta efter släktingar som ger mig lite mer positiva vibbar, och släktingarna på västkusten, lockar mig mer att leta efter.

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards