Bobacken

Alla inlägg den 25 september 2012

Av Yvonne - 25 september 2012 10:06

Konstnärs material är dyra saker, men sedan är dom rätt dryga, när man väl inhandlat dom. Affären Clas Olsson flyttade in på Änghagens köpcenrum tidigare i år i Lidköping, och där kan man hitta bra och billig konstnärsmaterial. Om man är nybörjare och håller på att öva så är det ett perfekt ställe att köpa målar kludd där. Tänk på bara att man ska ha tjockt papper när man använder mycket vatten, och att man sträcker ut papperet ordentligt innan när det torkar. Jag fick ett block därifrån av en gammal klasskompis, när jag fyllde år. Det var något tunnt, 180g akvarell papper. Jag hade redan ett block som innehöll 200g tjockt papper, som tålde vatten rätt bra. Men på senare tid har jag velat måla på ett större papper, så jag tog en sväng till Clas Olsson igår och hittade ett block i A3 format med 250g tjockt akvarell papper för 99:- Har inte testmålat på det än, för jag vet inte vad jag ska måla. Obs! Jag kanske ska tala om att tunt papper vågar sig lättare och det blir lätt vatten och färgsamlingar om man inte spänt ut det ordentligt. Jag har lärt mig från akvarellböckerna jag lånat att man ska dränka in papperet med vatten med hjälp av en svamp, och sedan spänna ut det på en skiva med hjälp av maskeringstejp eller häftklämmor och låta det torka, innan manbörjar måla. Men man kan också torrmåla direkt på papperet om man inte blandar i vatten i färgen, men då går det åt mycket mer färg och man kan inte blanda färgen så bra. Det var lite tipps från en amatörmålare till en annan.


 


Jag undrar vad jag ska måla för något.

Obs! Om ni inte märkt det än så har jag lagt in en klocka längst ner till höger, bland kategorier. Klicka på den så får ni se vad som händer. Ha en skön tisdag nu. 

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards