Bobacken

Alla inlägg den 5 september 2012

Av Yvonne - 5 september 2012 21:59

Och jag undrar hur den ska smaka, för det har jag aldrig gjort förut. Istället för äpplen, så skivade jag en liter rabarber och lade ett täcke med smördeg över. Ska testa att smaka på den imorgon tänkte jag. Någon mer kanske vill smaka?   Jag tänkte min ford vän ska få en bit, eftersom det är hans rabarber jag använt. jag har idag varit i Skövde och tagit prover på reumatalogen. Sjuksköterskan som jag pratat tidigare i telefon med, visste att jag var tvungen att tugga tugumi för att inte må illa, så det var inte tänkt att ta några saliv prover. Bara prov på ögonvätska. Men jag blev tvungen att fukta dom morse med Viscotears, för dom var krut torra och illröda, och jag kunde knappt titta. Jag tänkte att jag nog inte skulle kunna köra bil utan att ha smörjt upp dom lite. Och jag visste att ögonen blir fort torra igen. När jag sedan kom dit, så sa jag att vart tvungen att fukta dom, och sjuksköterskan sa att nu var proverna förgjorda, men hon sa att hon skulle prata med läkaren om det. Hon kom tillbaka efter en stund och sa att jag skulle ta både saliv och ögon prov, fast jag tuggar tugummi för att stimulera saliv och använt fuktmedel till ögonen. Jag fick något pappersliknade saker instuckna ii nedre kanten av ögonlocken, som skulle sitta där i fem minuter medan jag blundade. Det visade sig att trotts att jag använt viscotears så hade jag ingen ögonvätska, dom var snustorra. Sedan fick jag sitta med en tratt som var ihoplänkad med ett provrör, och låta saliv rinna från öppen mun i en kvart. Det visade sig att jag låg precis i underkant för normalt saliv produktion. Normalt låg mellan 3,8 till 5,0 och jag låg på 4,0, och då hade jag ju tuggat på tuggumi innan. När man ska göra ett sådant här prov, så får man inte ha använt tuggumi eller annat saliv bildande medel i munnen från en timme innan man tar provet. Jag fick göra ett till saliv prov då jag fick tugga på en "vax" pinne och spotta saliv i 5 minuter.  Det saliv provet var normalt. Nu får jag vänta på svar från min läkare, och jag hoppas jag får remiss till ögonläkaren snart, så jag får bättre hjälp mot mina torra ögon, helst innan vintern då det blir torrare klimat. Jag mådde rent ut sagt skit i vintras. Man tappar lusten helt när ögonen svider och brinner så man inte kan se på tv eller läsa, eller hålla på med datan. På vintern när det mörknar fortare och det är kallt och rått och det värker mer i kroppen, då är det inget kul om ögonen också strejkar.


 

På den nedre bilden så är det Smillan som jag får att busa lite. Jag hade stoppat upp foten under filten och bråkade lite med henne.


 

Den här animationen har jag sparat ner från Vickes hemsida för länge sedan.

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23
24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards