Bobacken

Alla inlägg den 25 mars 2012

Av Yvonne - 25 mars 2012 12:17

Jag är inte någon som tittar så mycket på bandy, men nu när Villa ska spela om SM titeln så håller jag både tummar och tår att det ska gå bra för dom. Lidköping verkar inte va så folktomt ändå verkar det som, trotts att det sagts att var tredje Lidköpings bo skulle fara upp till Uppsala. Jag för min del tar det lungt, eller? Hi hi hi, jag började dagen med att titta på nyheterna och ändra om klockorna, för idag är sommar tid igen jippie. Sedan diskade jag och sedan började jag torka av spisen, samtidigt tyckte jag medan jag torkade att spisen var lite skiten på kanterna, så jag drog ut den. Heum, det va ett tag sedan som jag dammsög där bakom. Där låg stora dammråtter tillsammans med kattleksaker som hamnat där när katterna lekt. Jag drog fram dammsugaren och började suga. När det var klart så försökte jag göra rent ungnsglaset, så gott det nu gick. Vill ju inte göra repor i glaset. Om någon har ett tipps om hur man får bort fläckar från ungnsglas så är jag välldigt tacksam. Efter det så var jag varm och svett och kände att om jag senare skulle ge mig ut så var det nog bäst jag duschade och fräshade till mig. Så innan jag ställde undan dammsugaren så dammsög jag badrummet från kattsand. Jag har en vana att dammsuga badrummet innan jag badar eller dushar, för mina katter städar inte efter sig när dom varit på toa. Jag vill inte blöta ner golvet om det är fullt med kattsand, det blir inte så frächst då. Hoppas nu att mina grannar inte tycker jag jobbig. Obs! Jag vill bara tala om att om det inte var för korsetten som jag har, så hade jag mått mycket sämre och inte varit riktigt så på hugget idag. Det är en Korsett från Rehband som jag köpte på apoteket för kanske 15 år sedan, och som jag inte förän på senare år börjat använda mer flitigt. Jag använder den när jag sitter ner på stolar som jag får ont. Den hjälper till att avlasta min svanskota och nedre delen av korsryggen. Samtidigt så försöker jag undvika att sitta på stolar som jag får välldigt ont av. Ligga på sängar eller soffor som jag också får ont av och gå på hårda golv med skor som jag mår dåligt av. Jag har fått lära mig att lyssna på min kropp och att säga nej. Ingen kan övertala mig längre till att göra saker som jag mår dåligt av, för den värk som jag har haft och panik ångesten som jag fått tack vare värken, den önskar jag inte någon. Jo kanske, den som försöker övertala mig att göra något och som inte kan sätta sig in i hur jag haft det. Den borde få känna på lite av den smärtan ett tag i alla fall. Det dumma är att så fort smärtan försvinner ett tag, så glömmer man så lätt hur ont det gjort. Men den sommaren jag fick uppleva för några år sedan när jag trodde att jag skulle få gå och hänga mig. Himmel säger jag bara. Man kunde bli folk ilsk för mindre. Min läkare hade inte trott på mig innan och sagt, lite ont får man väll ha. Då hade jag haft ont ända sedan tonåren och det hade bara blivit värre och värre, för att jag inte hade lyssnat på mig själv och gjort saker som jag inte tålde. Men efter flera månaders ihållande värk som gjorde att jag knappt kunde ligga, sitta eller gå riktigt, då fick jag panik ångest. Nu kan jag kan tänka mer på mig själv och undvika saker som jag får ont av, och jag har hittat saker och hjälpmedel som gör livet mindre smärtsamt. Jag förösker leva för stunden mer och njuta av det lilla, och undvika stressande situationer så gott det går. Jag är så glad över att jag har min lilla röda bil som jag kan ta små åkturer med, ut på landet och till mina små favorit platser. Min korsett som stöttar mig och mina katter som förgyller livet med sin lek. Min dator är jag också välldigt glad över, för inne i den finns många vänner. Obs! Jag tar en lite bloggpaus nu ett tag för att vila lite ifrån allt klickande med musen.


  


Så här ser min korsett ut som jag använder. Någon kanske är nyfiken på att prova en sådan här. Sök på Rehband på nätet. Det finns fler modeller att välja på. Kvinnor och män ser lite olika ut. Obs! Tänk på att träna musklerna emellanåt. Korsetten är till för att stötta upp ryggen och då kan en del muskler bli lite slappa. Korsetten är jättebra att ha om man ska lyfta något tungt, men se till att lyfta jämt. När jag handlar tex. så köper jag alltid 2 påsar och ser till att påsarna sedan väger lika mycket. Då sned belastar jag inte ryggen. Många tänker inte på det för än det är försent och man har gjort illa sig eller fått ont. Ta hand  om er och var rädda om er där ute nu.

 Ha det gott.

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards