Bobacken

Alla inlägg den 16 mars 2012

Av Yvonne - 16 mars 2012 09:59

För några dagar sedan när jag tvättade bilen så upptäckte jag att ena bakdäcket nästan var tomt. Tryckte då i en burk med luft men det läcker ändå. Var hemma hos min Ford vän igår och bytte olja, oljefilter och luftfilter och så kollade han upp det läckande däcket och försökte trycka i lite mer luft/skum från burken jag hade, men då såg vi att det är ventilen som läcker. Han pumpade upp däcket då med vanlig luft med hjälp av en liten kompressor som han kopplade till batteriet på bilen. Wow tänkte jag, en sådan skulle man ha. Då sprang han efter en till som var lite bättre för den var hel. Den som han använt hade en kabel som var lite glapp i. Han sa att jag fick köpa den för 40 kr och jag kunde inte låta bli att börja skratta. Va du skojar, 40 kr. Men va kostar dom annars? Runt 150 kr på Biltema trodde han. En sådan skulle var man ha i bilen tycker jag. För rätt som det är om man är ute och åker så kan man få punka rätt som det är, och det är inte skoj om man är långväga borta. Man kopplar den bara till batteriet, rött på rött och svart på svart och den lilla kompressorn börjar starta. Och det finns en liten klocka med så man ser hur mycket luft som finns i däcket. Om inte däcket är allvarligt skadat på något sätt så kommer man i alla fall hem eller till närmaste tapp där man kan göra en grundligare check. Jag har nu varit på Bil allt och lämnat in 2 av mina slitna gamla sommardäck som ska bytas ut mot nya och kanske senare idag eller till måndag så åker sommardäcken på. Jag får reparera det läckande däcket lite senare för nu blev det lite mycket utgifter på en gång. Det är ett evigt sparande på dessa pengar som man så väl behöver, men man måste ha något att längta efter också för att kunna se framåt. Jag hoppas att till slutet på året så ska jag kunna amortera av lånet jag har helt, och det är något som jag verkligen ser fram imot.


 

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6 7 8 9 10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26
27
28
29 30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards