Bobacken

Alla inlägg under april 2011

Av Yvonne - 10 april 2011 17:19

Vilket vår väder det är idag. Det var så härligt så jag tog min fiskeväska och begav mig ner till fyren i Lidköpings hamn. Det är första gången i år som jag fiskar och efter bara några kast så högg det. Jag fick upp en sik, tror jag eller så var det en sk. asp. Jag slängde i den igen för jag tänkte att jag skulle få mer tur då med fiskelyckan i sommar, ha ha. Jag har alldrig fått den sortens fisk på kroken förut men jag har sett andra få upp dom. Den var runt 30 - 35 cm lång, silvrig med små små fjäll. Rund i kroppen och fet som en liten tonfisk nästan. Luktade inte farligt fisk och var inte slemmig. Försökte kolla i kokboken om den fanns med, och där liknande den en sik. Fast det är svårt när man inte har fisken med hem, och minnas exakt hur den såg ut. Roligt var det i alla fall.

Av Yvonne - 8 april 2011 22:53

Vill bara tippsa om en fantastisk konstnärlig film som heter Flying Daggers. Jag har sett den flera gånger och jag tycker den är fantastiskt vackert filmad med all akrobatik i. Jag har skrivit i min gamla blogg tidigare att jag är intresserad av asiatiskt och Japansk konst och historia. Jag kan inte så mycket än men så fort dom visar någon film med historisk anknytning från asien så sitter jag som klistrad. Jag tror mitt intresse började när jag såg Marco Polo för länge sedan på tv, och sedan har jag tittat på gamla filmer med med samurajer och ninjor i, ha ha. Jag minns en film som vi såg på när vi satt och väntade på att familjen Macahaen (vet inte om jag stavade rätt nu) skulle börja. Det var en gammal svartvit film som var otroligt gripande. Jag var hemma hos en kompis och jag hade med mig min lillebror dit som då var runt 6 år. Vi satt alla och snyftade, men rätt som det var så började lillbrorsan illvråla. Han kunde ju inte läsa än men filmen var så sorglig och hemsk ändå, utan att man behövde kunna förstå vad dom sa, så lillbrorsan kunde inte hejda sig stackarn utan började illvråla. Jag undrar om han fortfarande kommer ihåg filmen.

Av Yvonne - 8 april 2011 16:22

I flera år har jag använt samma påskris, men till nästa år så får jag nog skaffa nytt. Smillan har satt tänderna i det bokstavligen, och då har jag ännu inte satt i fjädrar.

Det är nog ingen idé heller att sätta några fjädrar i det heller, för då blir väl hon helt skogstokig. Jag har använt samma ris i flera år för jag låter det inte slå ut. Jag tål inte nyutslaget björkris. Jag har tillräckligt med huvudvärk så det räcker vid den här årstiden.

Dom säger att när katter ligger med huvudet upp och ner, så har dom också huvudvärk. Lite svårt att verkligen få reda på om det är sant. Man kan ju bara försöka tolka deras ansiktsutryck och kroppsspråk i ett försök att se om dom mår bra. Jag tog ett kort på Smillan en dag när hon låg och sov med huvudet upp och ner. Om man inte vet att det är en katt jag tog kort på, så kan man nästan tro att det är något annat konstigt djur på bilden.

Jag tog även en bild på Nossan som sov, och så kom stora stygga matte och väckte henne genom att köra upp kameran i ansiktet på henne. Man ser ricktigt hur irriterad hon blev. Men hon är så kramgo så det är inte lätt ibland att hålla tassarna borta från henne.

Idag är det fredag, solen skiner och det blåser starka vårvindar ute. Lite längre fram när det inte blåser så mycket längre, så ska jag ta mina fiskar grejor och bege mig ner piren i Lidköpingshamn. Hörde av en granne att dom redan börjat fiska där igen.

Av Yvonne - 5 april 2011 09:57

Igår gjorde jag en bild med mig & Smillan på en tropisk strand. Lite senare gjorde jag en till, bilden ovan. När jag var barn så älskade jag att gå på maskerader och jag var faktisk pirat en gång, men då hade jag en gummimask med långt grått hår. I programmet Gimp kan man göra allt möjligt roligt med bilderna och göra om sig själv i. Jag har en bild av Jack Sparrov som jag öppnade i Gimp. Där skar jag ut hatten och sparade den som pensel. Sedan tidigare så har jag också laddat hem penslar från nätet. Flaskan och blodfläckarna är sådana penslar. Jag gjorde om mig själv till pensel också och klistrade fast mig på den tropiska bakgrunden. Man förstår ju att det är fejkat, för pirater hade ju inga solglasögon förr. Jag ser rätt solbränd ut också, men tack vare programmet som är med kameran så kan man ändra på bilderna, om man inte skulle vara nöjd med dom. Jag lär alldrig kunna ta mig till en sådan här tropisk härlig plats, pg. av värken jag har, så jag är väldigt glad över att jag kan ha lite roligt med datorn och med kameran, när jag inte har för jäkligt ont.  Obs! Jag håller också på med en ny animerad header som jag ritat och som har lantligt motiv. Den ska ha lite påsktema tänkte jag.

Av Yvonne - 4 april 2011 23:50

Det är inte bara animeringar man kan göra inne i Gimp. Jag tog på mig en skön sommar topp. Satte solgalasögonen i pannan och tog upp Smillan i famnen, för jag tyckte att vi skulle till stranden. Tänk om det gick så lätt. Jag fick ta till kameran och sedan programmet Gimp för att komma dit, bildligt, hi hi. Här är resultatet.

Av Yvonne - 4 april 2011 12:06

Efter att i flera nätter nu drömt otrevliga saker som handlat om otrevliga människor och om Mallen som jag saknar, så drömde jag om att jag fiskade inatt. Jag måste skriva ner det här för det var en så härlig dröm och jag mådde så bra tills jag vaknade och insåg att det bara var en dröm.   Jag bafann mig i en stor djup båt, eller så var jag väldigt liten. En Hobbit kanske, hi hi. Det var andra där också som var helt främmande för mig, men dom gav mig tipps och råd om hur jag skulle fiska. Vi befann oss inte så långt från land för jag såg vass, och jag fiskade med bara en lina som jag kastade ut, med något fluglikande bete på kroken. I början fick jag jättestora räkor på kroken, och sedan stora konstiga fiskar. Jag frågade vad för konstiga fiskar det var, för dom såg inte ut som vanliga sötvattenfiskar. Jag tänkte att det måste vara bräckt vatten. I efterhand så liknande omgivningarna lite som vid Floridas kust. En stor fisk såg ut som en blandning av en jätteaborre och en havskatt, och min hand försvann in i gapet på den när jag skulle ta loss kroken. Som tur var hade jag mina arbetshandskar på mig, som jag brukar ha i bilen, för den hade verkligen stora vassa tänder.  Jag fångade en annan konstig fisk som var svartlila och grön till färgen och slank i kroppen. Jag frågade igen vad det var för fisk men minns inte vad jag fick för svar. Mannen jag pratade med såg road ut. Han var mellanblond och rätt ung. Kanske mellan 30 & 40. Han hade en ljus fiskarhatt som man brukar sätta krokar och jiggar i, och var klädd i biega färgade fiskarkläder. Jag visste inte om jag skulle behålla den svartlila och gröna fisken för jag är lite dålig på att rensa dom, men så sa jag plötsligt att mormor kunde hjälpa mig att göra iordning den, och då skrattade mannen. Strax efter så vaknade jag, och jag tänkte då att mormor är ju död. När jag vaknade så kände jag mig så härligt avslappnad, precis som jag brukar göra efter en skön fisketur. Att fiska lugnar nerverna. Någon på andra sidan kanske skickade den här drömmen till mig för att jag skulle må bättre. vem vet. Min mormor kanske tog hand om fisken åt mig, på andra sidan där hon finns nu. Himmel va mycket fisk hon har fileat och stekt i sina dagar  Hon och Isac åt fisk ofta, och jag kommer alldrig att glömma den gången då jag, Isac och en gammal vän till honom åkte ut på vänern och fiskade en hel dag. Vi fick 63 Aborrar tillsammans. Mormor fick en chock när vi kom tillbaka.

Av Yvonne - 3 april 2011 16:22

Vädret är ruggigt idag och jag har huvudvärk. Inte så farligt nu men det var värre i natt. Jag hade bara huva på mig igår och gick lite utan mössa när jag var ute igår. Och har man känsliga bihålor som jag har så får man skit för det sedan. Jag fick dricka vatten stup i kvarten i natt för att få bort slemmet. Trodde ett tag att jag höll på att bli förkyld för jag kände mig rosslig i lungorna också. Jag får nog ta och köpa på mig lite mat och fylla fryset lite tror jag, ifall man skulle bli sjuk. Nu känns det bättre i alla fall. Jag har inte varit ute idag än, och jag drar mig lite för det pg. av vädret. Men jag tror jag ska ta en lite promenad för att få i mig frisk luft efter att jag skrivit i bloggen. Jag har suttit och lekt lite i Gimp idag och plitat ihop en påskkärring som tar sig en provtur på kvastskaftet. Det är ju påsk snart och påskkärrinarna ligger nog i träning nu inför flygningen till Blåkulla, eller vad tror ni? Påskkärringen jag plitade ihop får nog träna en hel del, för det ser lite oroligt ut.

Här kommer också en filmsnutt med en monster truck som gör en otrolig manöver.

Videoklipp: Monstertruckens back flip

Av Yvonne - 2 april 2011 18:41

Men jag har inte kommit iväg till tranorna. Efter att ha kollat kontot så har jag insett att jag kommer nog inte dit i år. Måste köpa nya sommardäck och jag ska beställa dom på måndag på Bil allt där jag har rabatt tack vare FMK. Det är visst redan full rulle på däckbyte. Jag var och pumpade i lite luft i ett framdäck som smygläcker och då såg jag bilar som redan fått sommar däck på. Hoppas nu bara att det inte blir mer snö. Jag själv som är sjukpensionär behöver ju inte bilen varje dag, så jag kan ju låta den stå i såfall om det skulle snöa.

Obs! Jag har skrivit tidigare i bloggen att jag gillar träd. Här kommer mer träd, hi hi.

Våren är på väg.

Välkommen till min blogg, Bobacken.