Bobacken

Alla inlägg under april 2011

Av Yvonne - 22 april 2011 12:49

Istället för en flygande påskkärring så har jag lagt in en filmsnutt på Pippi på rymmen, där hon flyger med en gammal bil. Vilken härlig fantasi man hade när man var liten.



Av Yvonne - 22 april 2011 10:17

Förra året köpte jag en jordgubbsplanta för skoj skull. Det var en sen sort som heter Salsa och från den växte det en massa sticklingar ifrån, som tyvärr inte klarade sig. Men huvudplantan frodas. Jag har plantan ute på min inglasade balkong i en stor kruka, och tidigare i år när jag såg att den började växa så fick jag trä en igenomskinlig plastpåse över den. Inte helt bara så den lite skyddad från mina katters framfart som gillar att dra bladen i från den. Nu idag så upptäckte jag att den blommade. Jag antar att den gillar värmen under den påsen, och så blir det välldigt varmt ute på balkongen på förmiddagen. Det är en sen sort som jag tror inte kommer vara så sen i år.

 

Av Yvonne - 20 april 2011 17:55

Bilder på Lidköping kommer här. Lidköping är en vacker stad och är en gammal porslinsstad. Min mormor jobbade på Rörstrand i halva sitt liv, och jag har även städat runt där när jag fick hoppa in som ersättare, när jag jobbade som städare efter skolan.

             

På bilden längst ner till vänster, ovanför. Så är det en bild på några gamla hus intill Lidan. Gyllene Örnen hette stället i Mitten och som var ett gammalt dans ställe på 40-talet. Min mormor jobbade där som kallskänka, och det var där hon mötte morfar. Intill fd. Gyllene örnen till höger så fanns det en gammal biograf. China har jag för mig den hette. Nu finns ett nytt hus där. På China såg Pippi Långstrump på dom sju haven. Då var jag inte gammal. På Garströms, bilden i mitten längst ner, ovanför. Var jag ofta som liten och fikade, innan vi skulle ta bussen hem.

                  Intill syckelvägen nere vid vattnet så dök det upp en strandskata och en sothöna. Äntligen har det hittat hit lite flyttfåglar.



Av Yvonne - 19 april 2011 15:58

Nu har jag varit i farten igen och fotat i Liköping. Jag tänkte visa vilken fin stad jag bor i. Jag har redan lagt ut en massa bilder både i den här bloggen och i min gamla blogg,´vars adress finns bland länkarna i den här bloggen. Men jag skriver den igen här. www.yvonnejohansson.blogg.se

  När jag var liten så var det full trafik över bron. Men nu för tiden får endast utryckningsfordon köra över. Har ingen aning hur gammal den är, men den förbinder den gamla delen av Lidköping med den nya. Obs! Jag står på den gamla sidan. Magnus Delagardie byggde upp den nya på den västra sidan. Häpp! nu måste jag springa ner till tvättstugan och lägga i lite tvätt. Synd för det är otroligt skönt ute och jag skulle så gärna sticka iväg till fyren igen.


Av Yvonne - 18 april 2011 20:19

             

Den här måsen har fångat något som den äter på, och bredvid står två kajor som intresserat ser på. Jag kunde inte se ricktigt vad det var och jag kunde inte zooma tillräckligt nära. Det såg inte ut som någon fisk, mera en ål tycker jag. Tog flera bilder och på en bild såg det avlångt ut, men bilden var suddig.

    

Och så lite bilder från stallet, som nog är dom sista bilderna därifrån. Stallägaren har beslutat att slå igen stallet. Milles, Mallens gamla stallkompis flyttas ut på betet ute på Kållandsö i veckan och han får en ny betes kompis därute som jag hoppas han ska trivas med.

Av Yvonne - 17 april 2011 22:28

Jag tog några bilder på månen men dom blev inte så bra. Man får nog ha en speciell kamera om man ska kunna se månen riktigt tydligt, med alla kratrar och skuggor. Månen syntes mycket bättre med blotta ögat och det blev en helt annan färg också. Jag gjorde en animation av en av bilderna med en fladdermus.

   


Av Yvonne - 16 april 2011 16:36

Jag tog en cyckeltur runt Lidköping under eftermiddagen, och jag tog lite bilder under turen. Några på Rörstrandsbron ut över hamn inloppet. En nyfiken and som trippade fram till mig på torget. Magnus Gabriel Delagardie statyn tillsammmans med en gatlykta. Man kan väl säga att gammalt möter nytt. Det var en massa lådor och bilar i vägen och jag ville inte störa för mycket. Därför blev det den vinkeln. Sedan en bild på Rådhuset (före detta Magnus Gabriells jakt torn) som står på torget. Det har varit marknadsdag i dag och alla höll på att plocka ihop sina stånd. Obs! Magnus Gabriel Delagardie är nya Lidköpings grundare. Den delen ligger på vänstra sidan om Lidan. Den gamla delen är betydligt äldre och jag har inte kollat upp hur långt tillbaka i tiden den delen är.

          

      

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22 23
24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards