Bobacken

Direktlänk till inlägg 22 april 2015

Har ni tänkt på vad ert namn betyder?

Av Yvonne - 22 april 2015 11:32

Har ni tänkt på vad namn betyder? För många år sedan så köpte jag ett kort till mig själv, där det stod vad mitt namn betydde. Med kortet följde ett 24 karat gulddoublé bokmärke, där mitt namn stod ingraverat på. På baksidan stod det: Yvonne betyder "bågskytt med idegransbåge" och är en fransk femininform av namnet Yves, som betyder idegran.

 

Mitt andra namn är Marion. Namnet används både av män och kvinnor. Kommer från ett franskt efternamn. Alternativt kan det vara en variant av Marian. Detta var den amerikanska skådespelaren John Wayne (1907-1979) namn, som var född som Marion Robert Morrison. 
Också medeltida fransk diminutiv form av Maria (alltså "lilla Maria"). Detta är känt pga. legenden av jungfru Marion, Robin Hoods förälskelse. Maria betyder bla. "önskat barn", "rebellisk" och "hav av bitterhet" men den mest ursprungliga betydelsen kommer från ett egyptiskt namn som kommer från orden mr "kärlek" och mry "älskad".
Marion ska också på något ursprung betyda Den sorgsna.

 

Undrar om någon  i min familj visste det om namnens betydelse. Jag vet att min mamma ville at jag skulle heta Victoria, för Vicktoria finns med i namnen på mormors sida. Min pappa ville jag skulle ha namnet Marion som första namn, men det blev ett himla bråk om vad jag skulle heta har jag hört. Vad Yvonne kommer ifrån har jag inte fått reda på.

 

Tänk... jag har ett namn som betyder betyder "bågskytt med idegrans båge" och ett andra namn som har med Robin Hood att göra. Komiskt va!

 

John Wayne som var en av mina hjältar när jag var barn, hette också Marion. När jag var liten och blev dagbarn och sedan fosterbarn ute hos Alice, så hade en man från Socialkontoret hand om mitt ärende. Han kollade upp så jag hade det bra hos min fostermamma. Han dök upp då och då och jag minns att jag alltid blev så blyg när han kom på besök. Han var kusligt lik John Wayne. Jag såg mycket på westernfilmer på tv och John Wayne var en stor hjälte för mig, så när mannen från socialkontoret dök upp, så trodde jag att det var John Wayne. Jag minns inte vad han egentligen hette, men som John Wayne, så dog den här mannen i cancer. Vad ironiskt livet kan va.

 

Nu över till annat. Nya race har körts i helgen, med lite motgångar för Nascar racet i sprint cupen drabbades av 4 timmars åskoväder med hällregn. Loppet kördes igen senare på kvällen. Det här racet kommer läggas ut på facebook nästa måndag.

Jag lade upp länken i förra inlägget till loppet som gick förra helgen. Det finns fler andra Nascar cuper som tex NASCAR XFINITY Serien. Det här racet kördes den 10 april: https://www.youtube.com/watch?v=3irbGc8r-1A 

 

En annan cup är Nascar truck serien. Jag hittade den senaste racet som körde för 2 veckor sedan:

 

Den här gången gick det klistra in länken i bloggen, så titta och njut ni som gillar Nascar race. 

 


Ha nu en fin dag på er.

 

 

 
 
Inger Rozén

Inger Rozén

22 april 2015 15:04

http://chintohs.blogspot.se/Hej!
Nu har jag kopierat adressen!
Så intresannt med namns betydelse.Jag vet att mitt kommer från en hednisk gud.Och var poppis när jag föddes.Egentligen skulle mina föräldrar velat döpa mig till Berit,men mostrarna tyckte det var fult och skulle lägga i sig med allt.Kram,Inger

http://chintohs.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:24


Här kommer något för er som gillar jänkare.   Jag besökte Power Big Meet ute på Hovby i Lidköping på torsdagen den 6:e Juli. Bil utställningen var mellan 6 - 8 Juli och brukar annars vara i Västerås. Hovby flygfält är mycket större så i år när Po...

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:14


Hej!   Posthorns snäckorna i nano akvariet frodas vilt och jag har fått åka lämna en hel drös till olika Zoo affärer. Jag har fläckiga, bruna, rosa och rödaktiga. Om någon är intreserad så får ni gärna komma och hämta. Jag kan även skicka mot por...

Av Yvonne - 26 juni 2017 21:00


Hejsan!   Kommer inte ihåg när jag senast skrev inlägg här i bloggen. Jag skaffade mig en fiol i slutet av februari. En Stentor student 2 som jag skickade efter från Thomann i Tyskland. Sedan dess har jag övat och övat och knappt rört datorn, och...

Av Yvonne - 12 mars 2017 18:11


Hejsan! Jag har börjat lära mig spela fiol, eller försöker i alla fall. Jag får ont i högra armen och handleden när jag vrider den runt stränghållaren, men vad kan man vänta sig när man är 50 år och har fibro. Har aldrig hållit i en fiol förut men ha...

Av Yvonne - 5 december 2016 12:51

Hejsan!   Snön den lyser med sin frånvaro, häromkring där jag bor i alla fall. Tur man har Gimp att tillgå så man kan göra fina Juliga animationer att dela ut.   Höger klicka bara på animationerna eller bilderna och spara ner bild som. Eller ...

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards