Bobacken

Direktlänk till inlägg 29 mars 2013

Mars håller på att slå rekord i antal soltimmar

Av Yvonne - 29 mars 2013 01:49

I år firas påsken under en onormalt kall och försenad vår.

Låt vårjackan hänga kvar i garderoben både före och efter helgen för nu väntar både snö och fortsatt kallt vårväder.

Under natten till långfredagen letar sig ett mindre snöfallsområde upp över södra Götaland med dagstemperaturer omkring noll grader.

Störst solchanser för påskfirarna finns i södra Sverige på påskafton och påskdagen. Även Norrland kan få en hel del sol. Men efter påskhelgen kommer mer kyla, enligt SMHI:s tio-dygnsprognos.

Det som styr den ihärdiga kylan är den nordatlantiska oscillationen (NAO). Den skiftar beroende på hur stor skillnaden är mellan lågtrycket över Island och högtrycket över Azorerna. Om skillnaden är liten blir det kallt i Norden.

"Prognoserna för NAO-index visar att det blir något mindre negativt framöver, men ändå ingen indikation på någon egentlig återgång till normalt vårväder", förklarar Åke Johansson, forskare inom meteorologi, på SMHI:s sajt.

Trots en ovanligt kall månad kommer nya rekord i antal solskenstimmar nu att slås, enligt SMHI. Bland annat hotas Stockholms marsrekordet från 1969 på 231 soltimmar. Hittills i mars har solen lyst i 211 timmar och allt hänger nu på hur soliga de sista dygnen blir.


 


Och jag hörde av några grannar att April skulle bli nästan lika kylslagen. Här kan ni


gå in och kolla hur vädret kommer bli


www.klart.se


 


När jag sitter och skriver det här så  klockan näsan 2 och det har blivit långfredag.


När jag var liten så fick jag inte göra någonting den här dagen. Min fostermamma


var mycket sträng, jag fick inte ens klippa med en sax en vanlig söndag.  


Jag undrar      hur många det är nu för tiden som håller lika strängt på


dessa regler. Jag för min     del måste baka lite bröd, men det gör jag inte


förrän lite senare på eftermiddagen.      Jag får ta och äta havregryns gröt på morgonen    för mitt glutenfria


bröd är slut. Jag hoppas nu att om ni åker någonstans tar det lugnt ute på vägarna,


det har redan hänt en massa olyckor, så ta det lungt. Glad påsk på er nu.


 



 
 
Fenixmona

Fenixmona

30 mars 2013 07:32

Min rapport för sommaren kommer snart...Önskar nu en riktigt Glad Påsk! Kramiz

http://fenixmonasliv.blogspot.com

 
Inger Rozén

Inger Rozén

30 mars 2013 19:06

Glad påsk!
Men i morgon börjar sommaren och då får vi gå utan strumpor och skor.
Blä...jag vill plantera och inte ens det går,ännu.
Kram,Inger

http://chintohs.blogspot.se

Yvonne

30 mars 2013 22:55

Ha ha, min fostermamma lärde mig att man ska svettas in våren och frysa in vintern :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:24


Här kommer något för er som gillar jänkare.   Jag besökte Power Big Meet ute på Hovby i Lidköping på torsdagen den 6:e Juli. Bil utställningen var mellan 6 - 8 Juli och brukar annars vara i Västerås. Hovby flygfält är mycket större så i år när Po...

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:14


Hej!   Posthorns snäckorna i nano akvariet frodas vilt och jag har fått åka lämna en hel drös till olika Zoo affärer. Jag har fläckiga, bruna, rosa och rödaktiga. Om någon är intreserad så får ni gärna komma och hämta. Jag kan även skicka mot por...

Av Yvonne - 26 juni 2017 21:00


Hejsan!   Kommer inte ihåg när jag senast skrev inlägg här i bloggen. Jag skaffade mig en fiol i slutet av februari. En Stentor student 2 som jag skickade efter från Thomann i Tyskland. Sedan dess har jag övat och övat och knappt rört datorn, och...

Av Yvonne - 12 mars 2017 18:11


Hejsan! Jag har börjat lära mig spela fiol, eller försöker i alla fall. Jag får ont i högra armen och handleden när jag vrider den runt stränghållaren, men vad kan man vänta sig när man är 50 år och har fibro. Har aldrig hållit i en fiol förut men ha...

Av Yvonne - 5 december 2016 12:51

Hejsan!   Snön den lyser med sin frånvaro, häromkring där jag bor i alla fall. Tur man har Gimp att tillgå så man kan göra fina Juliga animationer att dela ut.   Höger klicka bara på animationerna eller bilderna och spara ner bild som. Eller ...

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards