Bobacken

Direktlänk till inlägg 12 mars 2015

Idag har jag varit på Biltema

Av Yvonne - 12 mars 2015 17:26

Jag är så himla glad att jag har Sten-Inge som vill hjälpa mig med bilen ocgh kollar igenom den inför besiktningen, men jag gör lite jag med. Idag har jag varit på Biltema, den första långa turen sedan i höstas. Sedan jag bytte till vinterdäck så har bilen rullat ca 75 mil. Jag kör inte på våta salta landsvägar vintertid. Bara till affärerna och på vägar som inte hastigheten är så hög på. Tack vare den tidiga våren så blir jag så sugen på att göra bilen fräsh igen, men... jag får itne ha för bråttom. Pollen säsongen är pg. och så får dom allt sopa bort allt grus på gatorna först.

 

Så här såg Forden ut efter nyvaxningen i september förra året.

 

 

 


Jag använde Sonax Xtreme deep gloss polish med vax, och så strök jag över med ett medel jag glömt namnet på, men det är också ett medel från Sonax som får vaxet att sitta kvar lite längre, men i år så ska jag inhandla ett vaxfritt medel från Sonax som man stryker på efter polering, som är som vax men ändå inte, och man stryket på medlet med en svamp, och torkar sedan av efter 2 minuter. Det ska hålla upp till 12 månader.

 Ni kan läsa om det här:

 

http://www.sonax.se/Produkter/Xtreme-Serien/%28search%29/1/%28so%29/7/%28node%29/21028/222100-XTREME-Protect-Shine

 

På Biltema idag så köpte jag två 4 liters dunkar med motorolja (Lowsmoke), 2 sprayflaskor rostskyddsmassa, hjulsidor och 1 L bromsolja. Tyvärr så var det tomt i facket för bromsslangarna jag skulle ha. I datorn stod det att dom hade 2 slangar, just till min bil, men där dom skulle ligga  var det tomt, så jag får inhandla slangar på Bilallt. Jag ska ändå köpa 2 nya sommardäck där snart. Det är torrsprickor i dom gamla och Torstensson ska byta dom inför besiktningen. Vi brukar gå igenom bilen innan och piffa upp den. Sedan under sommaren om det behövs så burkar jag få låna en väns bil lyft och spraya underredet med rostskyddsmassa. Är väldigt tacksam för det. innerdörrarna och under list har jag målat med Isoguard pansar och grundmålat med Isotrol. Ni kan läsa mer om produkterna här: 

http://www.gardsservice.se/product.html/isoguard-pansar

 

Jag vill inte kladda ner dörrsidorna med tektyl ifall att jag någon gång ska klä om dörrsidorna med nytt tyg. Det här rost skydds färgen är det bästa på marknaden.

 

Min bil är värd det bästa, för jag är beroende av den, i allra högsta grad. Jag kan inte klara mig utan den, och jag kommer inte kunna köpa någon mer bil. Jag vill vara oberoende och vara fri, och leva utan för mycket smärta. När min bil är borta, då kommer jag få ett helvete, det vill jag lova. Jag är också en människa som vill ha kontroll över mitt liv, speciellt över vad som händer med min bil.

 

 

 

Jag får vara väldigt försiktigt med vad den utsätts för, för det finns mindre och mindre delar till den. Bil modellen är en Ford Sierra 88 sedan. Den registrerades 11 Januari 88 och fick sin första ägare den 22 Janurari 88. Nu är det 3 år kvar sedan är den en veteran bil. Den har original lacken kvar, utom på förardörren som har suttit på min förra Sierra som var vinröd. Vänstra framskärmen har suttit på en annan modell och är omlackad den också, men det måste ha skett för minst 10 femton år sedan. lacken på den skärmen tål inget regn om solen steker på den. Då blir det ljusa prickar efter regndropparna. Dom mörknar dom under vintern, men om man ser skärmen i en viss vinkel och solen ligger på , så ser man att skärmen är prickig.

 

Jag har gått 2 årig fordons teknisk linje för mer än ett halvt liv sedan, har dock inte jobbat som mekaniker, men har umgåtts mycket med människor som mekar med bilar. Önskar att jag kunde göra lite mer själv på bilen, men pg. av kroniska inflammationer som kommer och går i musklerna, så kan jag inte och orkar inte göra ansträngande och tunga jobb, för då gör jag mig illa. Jag har annars många gånger tänkt, att tänk om jag hade råd med ett eget garage, så man slapp stå ute i det fria och pyssla med bilen. Hemma hos min vän Sten-Inge, så står vi ute i hans trädgård, och när jag vaxar bilen eller målar, så står jag någonstans ute på landet, på en skuggig plats, och gör det. 

 

Det var lite om min kära gamla bil. Just nu är den inte så skinande blank som på bilderna. Den försöker skina mellan allt grus damm som hamnat på den, men... snart när våren och sommaren är här, då ska jag göra den blank och fin och fri från synlig rost som uppkommit under vinterns påfrestelser.

 

 

 

 

 




 


 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:24


Här kommer något för er som gillar jänkare.   Jag besökte Power Big Meet ute på Hovby i Lidköping på torsdagen den 6:e Juli. Bil utställningen var mellan 6 - 8 Juli och brukar annars vara i Västerås. Hovby flygfält är mycket större så i år när Po...

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:14


Hej!   Posthorns snäckorna i nano akvariet frodas vilt och jag har fått åka lämna en hel drös till olika Zoo affärer. Jag har fläckiga, bruna, rosa och rödaktiga. Om någon är intreserad så får ni gärna komma och hämta. Jag kan även skicka mot por...

Av Yvonne - 26 juni 2017 21:00


Hejsan!   Kommer inte ihåg när jag senast skrev inlägg här i bloggen. Jag skaffade mig en fiol i slutet av februari. En Stentor student 2 som jag skickade efter från Thomann i Tyskland. Sedan dess har jag övat och övat och knappt rört datorn, och...

Av Yvonne - 12 mars 2017 18:11


Hejsan! Jag har börjat lära mig spela fiol, eller försöker i alla fall. Jag får ont i högra armen och handleden när jag vrider den runt stränghållaren, men vad kan man vänta sig när man är 50 år och har fibro. Har aldrig hållit i en fiol förut men ha...

Av Yvonne - 5 december 2016 12:51

Hejsan!   Snön den lyser med sin frånvaro, häromkring där jag bor i alla fall. Tur man har Gimp att tillgå så man kan göra fina Juliga animationer att dela ut.   Höger klicka bara på animationerna eller bilderna och spara ner bild som. Eller ...

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards