Bobacken

Direktlänk till inlägg 18 augusti 2013

"Fleksnes" är död

Av Yvonne - 18 augusti 2013 11:20

På tv 4 nyheterna i morse så berättade dom att Rolv Wesenlund som spelar Fleksnes har dött. Han dog natten till söndagen efter en längre tids sjukdom, 76 år gammal. 

Rolv Wesenlund var en norsk komiker och skådespelare.

I Sverige är han mest känd som lagerförmannen Marve Fleksnes i tv-serien "Fleksnes fataliteter".

Rolv Wesenlund medverkade även i flera filmer, bland annat "Göta kanal", från 1981, där han spelade norrmannen Ole.

I samband med hans 60-årsdag sändes hyllningsprogrammet "Rolv" på NRK1. Programmet blev sett av över en miljon tittare, en fjärdedel av Norges dåvarande befolkning.

Rolv Wesenlund föddes den 17 september 1936 i staden Horten och levde fram till sin död i Oslo. Han lämnar efter sig frun Ruth, tre barn, samt tre barnbarn, skriver Dagbladet.

Vad man har skrattat åt honom i sina dar. Han var en underbar komiker som förgyllde livet när vardagen var jobbig och tråkig.

 

 


I torsdags var det fullt pådrag i Lidköping. National Geografic

 

var i stan och filmade raggarkulturen. Här kommer lite info

 

jag kopierat av ur NLT.


Tone serverar raggarkultur i tv

Ett internationellt och världskänt tv-bolag kommer i veckan till Nostalgeek.
I två dagar ska bolaget skildra den svenska raggarkulturen.

Relaterat

ARTIKELBILDER

På torsdag kväll serverar Tone Nilsen ett tv-team från ett världskänt internationellt tv-bolag med en bilträff utanför Nostalgeek och därefter cruising i centrala Lidköping.

På torsdag kväll serverar Tone Nilsen ett tv-team från ett världskänt internationellt tv-bolag med en bilträff utanför Nostalgeek och därefter cruising i centrala Lidköping.Foto: Sandra Hultman

Tone Nilsen har hjälpt till med såväl kontakter som att på torsdag arrangera en cruising.

För en dryg vecka sedan öppnade Tone Nilsen mejlboxen och såg ett meddelande från ett internationellt och världskänt tv-bolag. De berättade att de i en serie ska skildra den svenska raggar- och rockabillykulturen och undrade om hon kunde hjälpa dem med kontaktuppgifter till människor kring Stockholmsområdet.

Det kunde Tone Nilsen men hon frågade dem varför de ville filma kring Stockholm.
– Epicentret för raggar- och rockabillykulturen är ju här i Västergötland.
Snart hade hon fått inspelningsteamet på andra tankar.
– Utgångspunkten blir här på Nostalgeek. De kommer på tisdag kväll och åker på fredag morgon, berättar Tone Nilsen.

Onsdag och torsdag ägnas åt inspelningar med hennes hjälp får tv-teamet träffa personer och familjer som lever och raggare eller rockabillylivet i dag.
– Varje torsdag har jag träff här med många fasta fikagäster som varit raggare i ”hundra” år men också ungdomar. På torsdag kör vi också en cruising för att verkligen visa vad det handlar om, säger Tone Nilsen.

Hon hoppas på riktigt stor uppslutning till träffen och crusingen och uppmanar alla med bilar men också nyfikna att komma. På det sättet kan den stora variation av såväl människor som fordon inom raggar- och rockabillykulturen visas.

Crusingen kommer att gå på Rörstrandsgatan, Hamngatan, Mellbygatan och ett par gator runt torget men ingen av dem spärras av särskilt för ändamålet.

Med tanke på att Hjul­afton var så nyss och att det inom det närmaste sker ytter­ligare bilarrangemang förstår Tone Nilsen att en del kanske tycker det blir lite mycket på kort tid men hoppas på förståelse.
– För jag vill så gärna att detta ska bli superbra, säger hon.


Ha nu en skön söndag på er, och en bra start på den nya veckan.

 

 

 
 
Fenixmona

Fenixmona

19 augusti 2013 06:07

En underbar komiker och artist...han har gett mig också många goda skratt.
Kanoners att se på alla dessa fina bilar, de flesta så välskötta och vackra! Kramiz

http://fenixmonasliv.blogspot.com

 
syren

syren

19 augusti 2013 16:11

Han var bra! kram

http://syren-syren.blogspot.com

 
Fenixmona

Fenixmona

21 augusti 2013 05:21

Ja, man kan studsa bra i mindre båtar, vi studsade gott i kördags då vi var ute. Jag har aldrig haft anlag för sjösjuka, men jag har en syster som inte ens kan gå ut på bryggan utan att bli sjuk. Kramiz

http://fenixmonasliv.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:24


Här kommer något för er som gillar jänkare.   Jag besökte Power Big Meet ute på Hovby i Lidköping på torsdagen den 6:e Juli. Bil utställningen var mellan 6 - 8 Juli och brukar annars vara i Västerås. Hovby flygfält är mycket större så i år när Po...

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:14


Hej!   Posthorns snäckorna i nano akvariet frodas vilt och jag har fått åka lämna en hel drös till olika Zoo affärer. Jag har fläckiga, bruna, rosa och rödaktiga. Om någon är intreserad så får ni gärna komma och hämta. Jag kan även skicka mot por...

Av Yvonne - 26 juni 2017 21:00


Hejsan!   Kommer inte ihåg när jag senast skrev inlägg här i bloggen. Jag skaffade mig en fiol i slutet av februari. En Stentor student 2 som jag skickade efter från Thomann i Tyskland. Sedan dess har jag övat och övat och knappt rört datorn, och...

Av Yvonne - 12 mars 2017 18:11


Hejsan! Jag har börjat lära mig spela fiol, eller försöker i alla fall. Jag får ont i högra armen och handleden när jag vrider den runt stränghållaren, men vad kan man vänta sig när man är 50 år och har fibro. Har aldrig hållit i en fiol förut men ha...

Av Yvonne - 5 december 2016 12:51

Hejsan!   Snön den lyser med sin frånvaro, häromkring där jag bor i alla fall. Tur man har Gimp att tillgå så man kan göra fina Juliga animationer att dela ut.   Höger klicka bara på animationerna eller bilderna och spara ner bild som. Eller ...

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards