Bobacken

Alla inlägg den 21 augusti 2013

Av Yvonne - 21 augusti 2013 11:09

När månen är full så är det många som får svårt att sova, och i sommar har månen verkligen varit stor och lysande. Kommer inte ihåg datumet nu men jag har för mig det var i Juni som månen var i en bana, närmast jorden på riktigt många år. Jag tror jag skrev ett inlägg om det i bloggen tidigare om det. Jorden är annars på väg ut i rymden med några centimeter om året och ju längre ut den kommer, så kommer jorden svänga mer på sin axel och klimatet kommer blir mer instabilt. Tack vare månen så har livet på jorden fått i lugn och ro att växa till sig, fast det har ändå varit nära några gånger att allt slutat med en katastrof. Tack vare månen så har vi flod och ebb på vissa platser på jorden, och många djur drar nytta av det. Tänk er längre fram när månen har kommit längre ut och jorden börjat svänga mer på sin axel, då kommer det skifta dramatiskt i vädret och det kommer bli svårare att leva här. Ena stund så är det hetta och i den andra är det iskallt. Undrar vad för djur och växter som kommer klara av det.

 

Jag har vänner som har svårt att sova när månen är full, medans jag själv verkar sova hårdare och mer än någonsin när det är fullmåne. Igår kväll somnade jag framför tv:n vid halv 12 tiden. Vaknade upp vid 1 igen och gjorde snabbt iordning mig för att lägga mig att sova igen. Vaknade vid halv 9 på morgonen, vände mig om och somnade om och vaknade en timme senare. Jag drömde om något vet jag men kommer inte ihåg om vad. Likadant var det natten före.

 

 

 

På kvällen dagen före när det blev fullmåne, så försökte jag ta nya bilder på månen. Bakgrunden var väldigt ljus då och jag får lättare att fota med min digital kamera. Kameran är har inte så hör upplösning, bara 10 mgpx, och när jag försökt ta bilder på månen tidigare, när det är mörkare, då blir det bara en ljus otydlig prick på bilden. 

Den här gången blev bilderna bättre, tack vare att himlen var så ljus, men jag gick in i photoscape sedan och gjorde himlen mörkare på bilderna. Photoscape har jag laddat hem från www.cdon.com  gratis, och är ett väldigt roligt och lätt program om man vill förbättra och leka med bilderna. 

Jag använder också Gimp emellan åt, men det är mer avancerat. Jag har en annan dator nu med windows 7, och min gamla ritplatta funkar inte på den här datorn. Senare när jag har en ritplatta som passar, så hoppas jag att jag får mer inspiration att göra mer och nya animationer i Gimp. 

 

   

 

Bilderna jag tog på månen sist, klistrade jag in lite flygande tefat på, inne i Gimp. Här kommer bilder på månen i olika varianter och stilar.

 

         

Jag fick till det rätt bra ändå med min lilla digitalkamera. Månen är inte fejkad på bilderna som på dom övre bilderna i inlägget. Där har jag använt redan färdiga penslar inne i Gimp.

 

Ha nu en skön onsdag på er. Här kommer lite bilder från mitt senaste besök på Bobacken.

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards