Bobacken

Alla inlägg under augusti 2012

Av Yvonne - 22 augusti 2012 23:51

Av Yvonne - 22 augusti 2012 17:55

Å det har jag gjort i den gamla Gimp som jag installerade om. Jag trivdes bättre i den gamla Gimp, å det gjorde min gamla dator också :) Det nya programmet var så segt att ha att göra med, och jag tyckte inte om en del inställningar som jag tyckte var lite bökigare.

Nu när det börjat regna igen, så har jag suttit och fixat lite nya transparenta bilder, av gamla skepp som jag sedan klistrat in i mina nya bilder som jag tagit ute ifrån Bobacken. Fantasin har skenat iväg lite, men det är väl tur man har det så man inte deppar ihop totalt ibland, när vädret är dåligt. Hoppas ni gillar bilderna :)

Det är rätt skoj at sitta och manipulera bilder :) så det kommer säkert fler längre fram. Ska försöka göra någon fin animation också med någon av båtarna längre fram. Ha det gott

Av Yvonne - 19 augusti 2012 23:11

Igår föll inspirationen över mig och jag målade en akvarell med temat sjömotiv, igen :) Jag fick en vision av en denna bild innan jag satte igån att måla den.

Och för ca en vecka sedan så kluddade jag ihop den här, samtidigt somm jag satt och tittade på filmen om drottning Elisabeth, kung Henriks dotter.

Jag blev inspirerad av kläderna dom bar, och började skissa lite. Resultatet blev den här bilden.

Jag har även tagit lite nya bilder från solnedgången från Bobacken, när jag var där sist.

Man kan få fantastiska bilder med dom olika inställningarna på kameran. Till vintern sedan, så har man något att titta på och längta till, till nästa sommar. Ta det lugnt ;) så länge, så dyker jag upp snart igen i bloggen.

Av Yvonne - 17 augusti 2012 11:16

Hjulafton i Lidköping är ett jippo som innehåller allt som har med hjul å göra, och lite till. Det brukar flyga ett Herkules plan över på låg höjd varje år, men i hade visst piloterna semester, så det kördes en snabb räser båt på älva i stälelt. Speakern sa att den kunde komma upp i 300 knyck, men jag tror inte det gick så fort den här gången. Det är ju lite grejor ivägen som broar och fontäner.

Innan allt satte igång så var det kortege in till torget från Mc consult, om jag inte har fel nu, och någon hade filmat kortegen och lagt upp den på youtube. Jag har kopierat av filmen och bäddat in den i bloggen. Jag stod på torget och såg alla motocycklar och några gamla bilar rulla in och fylla hela torget och lite till. Och ni som ser på filmen kan se hur många dom var.

Jag tog en himla massa bilder, men jag lägger inte ut alla i bloggen och har bara tagit dom bästa så ni får ett hum om hur knökat det var i Lidköpings centrum. Jag har inte varit framme på flera år och tittat på det här evenemanget, så  man mindes hur det var när man var ung och var med själv lite grann.

Hoppas ni tycker om bilderna och själva blir sugna att åka och titta på Hjulafton i Lidköping nästa år.

Någon hade klätt en bil i stickad klädsel. Kanske något för den som inte tycker om att tvätta eller vaxa sin bil ;)

En sådan här bil hade en gammal klasskamrat till min fostermamma när jag var liten. Jag minns att man satt rätt trångt i bak, när man var tre barn där.

En sådan här folka hade mormor när jag var liten. Den var inte riktigt så gul mer beige. Lotta hade jag döpt den till :)

Nere vid älva, så var det gräsklippmaskins race. Och det höll på att gå helt över styr. Några höll på att hamna i plurret och en ute i publiken. Och så kom den välbekanta simmande bilen som jag sett tidigare på en cruisng. jag tror det var förra året, om jag inte minns fel.

Jag stod på torgbron och fösökte få lite bilder bra bilder på långt håll. Borta vid östra delen av Lidan, så höll cross och trail cycklarna till och gjorde konster.

Torget fylldes med motorcycklar från kortegen.

På älva så höll det race alla de slag. Den här båten skulle kunna komma upp till 300 knyck, om det inte var så mycket grejer i vägen då förståss ;)

Det visades upp en hel del bilar av alla de slag. Lillbrorsans cheva fanns också med och stod borta vid Nostalgeek, där massor med andra jänkare stod. Tog dock ingen bild därifrån.

På västra sidan av hmane så kördes det dragracing med olika fordon så det rök bränt gummi. Folket invaderade kustbevakningens stora båt, så den fick riktigt slagsida. Båten var inte bemannad så jag undrar vad dom skulle säga om dom veta vad som hände med deras båt.

Jag cycklade hem precis innan dom i sluttampen fyrade av fyrverkerierna, men jag hörde dom precis innan jag jag svängde in på min gata. Hoppas ni tyckte om bilderna. Jag kunde ha fyllt kameran med mer bilder på alla fina bilar och motorcycklar som fanns där. Men himmel nä, då får ni själva åka och se på dom själva, nästa år då det nog är hjulafton igen. Obs! Under jippot så kunde man skänka pengar till barn canser fonden, och det var nog huvudsyftet till att hjulafton finns till, verkar det som. Men det var skoj att se lite skoj också och fina fordon.

Ha det gött ;)

Av Yvonne - 16 augusti 2012 13:01

Och den här gången blidde jag inte sjösjuk ;) Sjön kunde inte ha legat blankare, endast lite vågkrus uppstod längst ut vid Hindens rev. Vi hittade ett abborrstim som höll till ute vid udden av revet, och vi fick upp 14 präktiga abborrar innan det blev för mörkt och det slutade hugga. Jag hade med mig lite äpplekaka som fika och då som alltid så började det att nappa ordentligt. Jag fick med mig 5 av dom hem, som jag på förmiddagen stått och flått, och stoppat i frysen förutom en stor en. Den ska jag ha till middag hade jag tänkt. I eftermiddag är det Hjulafton i Lidköping som jag tänkt kika lite på. Ska ta med kameran ifall något spännande händer. I så fall kommer det snart mer bilder här i bloggen. Ha en fin dag på er nu.

Klicka på bilderna så blir dom större ;)

Av Yvonne - 13 augusti 2012 10:22

För jag skriver så mycket i facebook och lägger ut bilder där, så det känns lite jobbigt att göra det en gång till. Jag funderar på att lösenordskydda bloggen så endast dom jag vill ska kunna läsa vad jag skriver i bloggen, precis som på facebook. Jag vill inte lämna ut mitt privat liv till vem som helst, därför har jag endast lagt ut material som jag tycker om och som jag vill visa upp, som animationer och fina bilder.

På facebook kan man inte ladda upp animationer man gjort, så då är det bra att ha en blogg där man kan göra det lätt :) Nu har har jag inte gjort så mycket animationer och i sommar, däremot så har jag målat lite i Artrage som jag fick med när jag köpte skrivplatan. Jag har också varit ute och fiskat med Miakel igen,  och denna gången fick vi 15 abboorrar, men det tog sin tid innan vi hittade abborrstimmet. Jag blev lite  sjösjuk också, och jag är snurrig fortfarande. Det skulle ju inte blåsa mer än 2-3 meter i sekund, men det blåste nog det dubbla så vågorna fick båten att hoppa och guppa rejält ett tag. Jag mådde bra i början när jag satt och fokusera blicken borta vid horisonten, men sen när jag skulle börja byta drag och jag försökte fokusera blicken på grejerna i båten, då började snurra i huvudet och bli oroligt i magen. Butterkakan jag hade med mig kunde jag inte få ner en bit av, och det snurrar fortfarande i huvudet bara jag tänker och ser bilder på alla dessa vågor :) Jag har problem med yrsel tidigare utan att jag behöver vara ute på sjön, och jag vet inte om det beror på mina bihålor eller att jag är osynligt skelögd, så är tvungen att sitta och träna upp ögonmusklerna med en penna, som jag för fram och tillbaka och stirrar på :). Mikael satt och berättade historier om jättevågor som fått båten att nästa att kantra och vi såg att andra båtar som var ute på sjön guppade och hoppade omkring. En liten båt längst bort vid Hindens rev, skuttade väldigt. Mikael sa att man inte skulle vara där det var grunt när det blåste och gick höga vågor. Vågorna blev så mycket högre där det var grunt.

Klicka på bilderna så blir dom större, å jag hoppas ni kan känna riktigt hur vågorna gungar båten  :)

Av Yvonne - 6 augusti 2012 11:02

Och hittills har vi fått 3 silver och ett guld, och vi får se om det blir mer idag. Jag sitter som klistrad framför datorn eller tv:n när det är hästsport på tv, och idag är det finalhoppning i lag i eftermiddag. Jag är mäkta imponerad av Lisen Bratt som gjorde en vurpa i lördags och slogs sig ordentligt, men som ändå trotts smärta red igår och fick endas 4 fel. Hoppas hon är mindre öm idag då hon rider med dom övrga i finalen. Vädret är ruggigt och mer regn väntas men igår eftermiddag efter lite oroväckande skurar så tog jag mig till Bobacken igen, och vilken tur det blev med vädret. Kvällen blev underbar. Man får banne mig passa på att njuta när solen kommer fram och sprider sina värmande strålar och vinden mojnar. Vid ett hus intill så firade dom födelsdag och flaggan den hängde rakt ner. Vattnet låg blank och stilla och molnen som skymde solen emellan åt var vackrare än någonsin. En vän därute som jag pratar med när vi är där samtidigt, erbjöd sig att fota mig bakifrån mot solnedgången, så här kommer lite nya bilder igen från mitt favoritställe.

Klicka på bilderna så blir dom större, och titta noga på den här bilden ovanför. En massa svalor flög omkring ovanför vattnet och fångade insekter.

Ursäkta för att horisonten blir lite sne ibland, men jag har märkt att jag på många bilder när jag tar kort på långt håll, får lite svårt med att få horisonten rak. Jag får sätta ett vattenpass på kameran tror jag. Hoppas ni gillar bilderna. Jag är så himla glad över att jag har en digital kamera så jag kan ta så fina bilder. Jag önskar bara att jag haft råd att skaffa en tidigare då jag hade Mallen hos mig fortfarande. Nu får ni ha det så bra ett tag igan. Idag blir det till att städa lite innan det blir till att titta på OS igen.

Välkommen till min blogg, Bobacken.