Bobacken

Alla inlägg under december 2011

Av Yvonne - 21 december 2011 09:54

Tiden går fort. Bara några dagar kvar till Julafton. Men ju äldre man blir så är Julen inte lika spännande längre. Man har väl varit med om så många Jular redan så det man kände som barn har bleknat. Jag försöker ändå finna inspiration och pynta och göra Julgranen fin. Hoppas bara Smillan kan hålla sina tassar borta, från glitter och glim. Nossan är däremot inte så intresserad längre. Men hon har blivit som jag, blivit äldre och lugnat ner sig, från allt Julstim.

                                          

Så här ser min lilla Julgran ut, men det är en gammal bild, som jag gjort om till en animation. Jag har inte riktigt vågat mig på att ställa fram den än, ifall Smillan får fnatt och vill ha allt glim. Förra året så sprayade jag granen med rumsdoft, men jag mådde själv inte så bra utav det. Nu försöker jag komma på något annat, och om någon annan vet något, så låt mig gärna få veta det.


       


Så här såg morgon solen ut i morse. Den försökte tränga igenom molnen, men lyckades inte. Små snöflingor kom istället och halt värre ser gatan ut att va. Får se om jag sticker iväg till Milles senare, annars får jag ta en tur imorgon. Va jag längtar till ljusare och varmare tider, då jag kan vara ute och njuta av naturen mycket mera. Håller på för fullt med den nya hemsidan, där jag lägger ut sommarbilder och mycket mera. Den gamla hemsidan som jag gjort inne i  Microsoft Office, får jag inte att fungera. Så jag har laddat hem Intelly web, där jag kan lägga upp fler bilder. Sedan ska det visst bara klicka sig vidare, och lägga ut hemsidan på comhems server. Hoppas nu bara att det ska fungera, så det inte blir som med den gamla.

Av Yvonne - 20 december 2011 13:05

Jag brukar inte köpa så mycket mat på en gång annars, men för att slippa trängas i affärer vid Jul så brukar jag försöka handla i tid och så mycket så jag har mat över Julen och gärna i några dagar till. En sak är säkert, någon vitaminbrist lär jag inte få   så mycket clementiner som jag köpt i år. Hoppas bara att dom håller sig. Jag äter inte Julskinka, eller annan Julmat som har med landdjur att göra. Jag brukar göra broccoligratäng med soja korv och gourmébullar till, och senaps sill som jag nu kom på att jag glömt att köpa. Får ta och handla det på Netto när jag åker ut till Milles och Shinja. En annan tradition jag har är att äta risgrynsgröt på Julaftonsmorgon. Senare på kvällen efter Kalle anka så blir det efter rätt. I år har jag sparat en stor äpplekaka som jag gjorde i höstas, och sedan har jag glögg, pepparkakor, nötter, skumtomtar och chocklad att äta på kvälls kvisten, så jag lär inte svälta. Nu kan jag också bli sjuk om det vore så illa. För jag slipper gå ut och handla, förutom senaps sillen då förståss   Något som är gott att äta sedan, om det blivit lite broccoligratäng över är vört bröd med broccoli gratäng på. Obs! Min broccoli gratäng som jag gör, smakar jättegott och inte som den köpta som man får ont i magen av. Jag får det i alla fall, men hemmagjord mat brukar ju annars godare än köpt färdiglagad mat. Jag minns när jag var liten vad god mat min mormor eller fostermamma gjorde. Inte all mat förståss, men vissa rätter var speciellt goda. Min mormor hade en gång som ung jobbat som kallskänka, och hon had lärt sig att stycka och ta tillvara allt på en gris eller fisk.

                                         

Av Yvonne - 18 december 2011 11:57

Jag köpte mig ett par jeans i fredags, för jag kunde ju inte hålla mig till måndagen då det skulle ramla ner mer pengar på kontot. Igår så tänkte jag handla och tanka upp bilen något, men jag hade inte så mycket pengar kvar. Jag skulle då inte tanka för så mycket, men då får man inte stå och tänka på annat om man tankar direkt från konto kortot, och det gjorde jag. Som tur var hann jag reagera så jag i alla fall kunde handla det nödvändigaste tills på måndag. Men det var länge sedan jag bara hade 10:- kvar på lönekontot.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig 4:e advent.


                                  

Av Yvonne - 17 december 2011 10:40

Det får bli min Jul klapp till mig själv i år. Crocker slim i tum storlek är mina favorit Jeans, och jag köper dom på JC, och sedan sist jag köpte mina förra Crocker där så hade dom inte ens gått upp i pris. 499:- kostade dom även för ca 2 1/2 år sedan. Dom är så sköna och jag kan inte hitta ett par andra Jeans som sitter bättre på just mig. Fenixmona tippsade mig om att det även finns ett JC-kort som man får rabatt på också, och det ska jag nog ta och skaffa mig nästa gång jag slinker in på JC. Förr i tiden så skickade jag efter jeans på postorder, men det blev alldrig lyckat. Man kastade pengarna i skön helt enkelt, för jeansen var alldrig som man tänkt sig, och dom passade dåligt. Jag fick sy in dom i byxbenen och sätta extra knappar i dom, eller så var dom för trånga och var för låga i midjan, för min smak. Nä... hädanefter så provar jag kläderna först i en affär innan jag köper dom. Jag har bara ett problem när jag handlar i affärer. Det är en genetisk grej som vi alla har i min släkt. Vi blir så lätt svettiga så fort vi rör på oss. Jag brukar se ut som en dränkt katt till slut i huvudknoppen, och jag får alltid ha med en vattenflaska i väskan. Det spelar ingen roll om det är vinter eller sommar, men det är jobbigast på vintern när man kommer utifrån och är påbyltad med varma kläder. Jag brukar ta av mig ytterjackan och lämna kvar den i bilen om den står nära affären. Om Jag blir svettig och sedan kall så får jag ont och blir stel i musklerna. Därför är vintermånaderna för mig, jätte jobbiga. Som tur är så har jag nu hittat mina favorit Jeans som jag håller mig till, så när jag handlar jeans så går det jättefort. Jag brukar få förklara för expediten varför jag har så bråttom.

    

Av Yvonne - 15 december 2011 18:29

                                                

                                      Och så har jag gjort en ny animation.

Som sagt jag har gjort en hemsida som jag försöker lägga ut på comhems server. Igår hade jag kontakt med dom flera ggr för jag kunde inte logga in mig heller på mina sidor plötsligt på com hem. Då tog jag åter upp mitt hemsido problem och då försökte dom verkligen hjälpa mig, men det krånglar visst även lite hos dom också. Nytt användarnamn, hemside adress och lösen ord skickades till mig, men när jag skulle ändra om i datorn i förmiddags så klångrade det. Ringde åter upp comhem och bad om hjälp. Hos dom visade det sig att jag fortfarande hade kvar mina gamla inloggnings uppgifter trots att jag fått nya hemskickade. Då fick jag åter nya inloggnings uppgifter m. och nu har jag äntligen ändrat om. Jag har nu kopierat över hemside materialet och försökt öppna hemsidan med den nya adressen: http://web.comhem.se/yvonne.bilder men samma gamla meddelande dyker upp. Grrr, det är nog något som jag inte fått till, men skam den som ger sig. Nu har jag laddat hem programmet Intellyweb som Vicke tippsat mig om. Ska se om jag kan få ihop en hemsida där som jag sedan ska lägga ut på comhems server. Hoppas det ska funka då.

Imorgon blir det nog inköp av nya jeans för mig. Det beror på vad dom kostar förståss. Annars får jag vänta till måndag då jag får pengar insatta på kontot. Jag kan snart inte visa mig på stan i mina slitna jeans, för dom sitter inte riktigt som jag vill längre. Dom har blivit slappa och det går snart hål på dom och inga andra fin jeans har jag. Dom nya jeansen får bli en Julklapp till mig själv i år.  

Av Yvonne - 14 december 2011 09:28

Om ni har eurosport förståss. Dom sänder därifrån klockan 22:00 ikväll, men innan dess så sänder eurosport även hopptävlingar från andra ställen med start från 18:40.

Jag minns när jag var liten så sände dom från Olympia i London på kanal 1. Det var årets höjd punkt för mig som var hästtokig. Jag hade flera favorit ryttare som jag följde. Hugo Simon, Eddie "Mcan" (som jag är osäker på hur efternamnet stavas). Han red en liten snabb fux som jag tyckte mycket om. Det fanns en australiensare också som hoppade rätt tokigt. När han hoppade så delade sig alltid han och hästen på sig. Det såg ut som om han var en meter över hästen och man förundrades över att han alldrig åkte av. Och bra var dom också. Jag kommer inte ihåg vad han och hästen hette, men både ryttaren och hästen kom från australien. Hästen hade också en hoppteknik som gjorde att man trodde att hästen måste haft känguru blod i sig. David "Broom" var också en annan ryttare och Harvey Smith. Men någon som man alldrig glömmer var sagohästen Milton med sin välridande ryttare John Whitaker. Milton föddes 1977 och pensionerades 1995. Sammanlagt hoppade han in hela 17 miljoner svenska kronor under sin tävlingskarriär. Han levde dom sista åren på Hayside farm i England och somnade in 6 augusti 1998, 21 år gammal. Obs! Om ni kika de in i bloggen innan det här avsnittet var färdigt, så ber jag om ursäkt. Kom på att jag ville ha lite mer uppgifter om Milton, och gärna en bild till.

                                    

Milton var en häst som många inte glömmer. Han hade en sådan härlig studs i benen när han hoppade över hindren.


Av Yvonne - 13 december 2011 18:00

Och jag hoppas snart att det går mot ljusare tider. Jag längtar så himla mycket efter att få sitta och njuta av solen borta vid Bobacken vid Skalunda igen, men det är många månader kvar tills man får göra det. Jag är en efter middags människa. Jag brukar ta det väldigt lugnt på förmiddagen och ger mig inte ut förän efter middagen när jag ätit. Och nu vinter tid, så blir det mörkt så jättetidigt så man hinner knappt ut förän det är mörkt. Naturen får mig att må bra och slippa tänka på bekymmer och längta efter mina avlidna djur. Solen och hjuset ger en också mer energi och ork och man mår bättre i sinnet. Tur man har lite bilder att titta på.

                    

Så här ser mina fötter ut sommartid. Jag har sandaler på mig mest hela tiden, därför ser fötterna lite roliga ut. Jag kunde inte låta bli att ta kort på dom när jag satt och plaskade i vattnet och spretade med tårna. Jag kan riktigt känna lukten av sjön när tittar på bilden. Bilden är tagen den 4/9 2011.

      

      

      Och bilderna ovanför är tagna 16/9 2011. Ca 3 månader sedan. Tänk att det svenska klimatet kan variera så.  Mitt på sommaren så går solen knappt ner någon gång, och när vintern är som mörkast så orkar solen knappt gå upp över horisonten. I alla fall om man bor allra högst upp i vårt avlånga land. Jag minns när jag och en gammal klass kompis reste till London över en helg. Det var i mitten på augusti. När vi landade på Heathrow vid 18:30 tiden så var det redan mörkt ute. Det var inte mulet eller så vad jag minns. England ligger ju annars inte så långt i från Sverige. Men det kanske var tidskillnaden som gjorde det. Jag har för mig att vi ändrade våra klockor under flygturen, till Engelsk tid. Hm! Tänk att det kan skilja så.



Av Yvonne - 11 december 2011 17:07

Idag har solen varit framme och inte en vindpust har känts. Runt nollan eller någon minus grad kallt och förädiskt ute på vägarna. Man vet inte om det är halt på vägen eller inte. Det beror på vilken väg man kör på. Tog en sväng ut till Milles och kompisen "Shinja" efter middagen och borstade upp dom lite. Jag tog en liten promenad med "Shinja" också. Jag hade tänkt ta kort på dom och hade med mig kameran, men jag glömde kvar den i bilen och sedan blev det för mörkt. Mitt minne är totalt igenkorkat. Jag köpte pussi torrfoder för några dagar och fast jag anade att det var den kattmaten som Smillan blev dålig i magen av, så köpte jag den i alla fall. Nu har hon blivit dålig i magen igen, så nu har jag klistrat fast en lapp på insidan av plånboken som syns när man öppnar den. På den står det: Köp inte Pussi torrfoder. Som tur är så har jag lite av det gamla torrfodret kvar, men katterna är inte så pigga på att äta det längre. Dom vill ha lite ombyte imellan åt. Det är ju inte så roligt att äta samma mat hela tiden. På hemvägen sedan från hästarna så mötte jag salt bilen på den mer trafikerade vägen. Den mindre vägen var halare märkte jag men jag tog det lugnt även på den större vägen också. Jag märkte att en del bilar kröp fram och andra körde som om det var sommarväglag fortfarande. Men har man varit med om blixthalka tidigare så vill man inte vara med om det nu när man är extra rädd om sin bil. Jag vet inte vad jag skulle göra om den blev förstörd. Jag skulle inte klara mig utan den. Om man hade bättre ekonomi så man kunde välja bland mera bilar, då skulle det inte vara så oroligt. Jag får nog ta och köpa mig ett par trisslottor till Jul. Man kan ju ha tur.

Obs! Jag har mixtrat ihop en hemsida nu som jag kopierat över  till comhems Ftp-server. Men jag har skrivit tidigare i bloggen att något är fel. För en vecka sedan så ringde jag comhem och kollade upp om det var jag som gjort något fel. Men efter att operatören kollat upp det hela så felanmälde hon det. Jag har inte fått något svar än, så om jag inte får något svar från dom snart så får jag ringa upp comhem igen. Annars har jag fått tipps om var jag kan göra hemsidor på webben, där jag kan ladda upp mycket bilder på.

                                           

Det är inte bara jag som är trött vid den här årstiden. Mina katter Nossan och Smillan likaså, men mest Nossan som är äldst. Det har väl med åldern att göra kan jag tro. Tog några foton på en väldigt trött Nossa, som knappt brydde sig när jag fotade henne. Smillan i sin tur vaktar badkars brunnen. Vem vet vad som kan dyka upp där. En råtta kanske.

                       

                                                  

          

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards