Bobacken

Alla inlägg den 8 april 2013

Av Yvonne - 8 april 2013 21:00

Jag läste på facebook att dom hittat hundkött i köttbullarna nere i Holland. Jag kopierade texten så ni kan läsa inlägget själva.

 

 

Hundkött har upptäckts i köttbullar i Holland.

Matfusket vet inga gränser. Vi är först i Sverige med att kunna rapportera om den här skandalen.

Kött som köpts in från Spanien har nu upptäckts innehålla vad som misstänks vara hundkött, rapporterar bland annat nyhetsbyrån UPI. Allt började nystas upp för 18 månader sedan då ägaren av ett hundpensionat i Galicien i nordvästra Spanien upptäckte att flertalet hundar verkade stjälas om nätterna. Pensionatägaren fick även nys om att hundägare i trakten blivit erbjudna att sälja sina döda hundar till en kötthandlare som sedan skeppade köttet utomlands.

Nu har hundköttet alltså hamnat i holländska köttbullar. Med tanke på att vi i Sverige oftast inte vet vart köttet i köttbullarna kommer ifrån så är det inte omöjligt att hundköttbullar även konsumerats här i Sverige.

Ska det få vara så här? Kräv märkning av ursprungsland och gård på allt kött ni köper, annars låt det stå kvar på hyllan. Så enkelt röstar ni nej för sådant här matfusk.



Detta rapporterar bland annat nyhetsbyrån UPI:
http://www.upi.com/Top_News/World-News/2013/04/06/Netherlands-Meatballs-may-have-dog-meat/UPI-76081365283540/

Think Spain om hundköttbullarna:
http://www.thinkspain.com/news-spain/22588/dog-meat-from-spain-may-have-been-used-to-make-dutch-meatballs

 

Jag undrar vad för kött dom hittar nästa gång? Jag äter inte kött från landdjur, bara fisk, och jag försöker köpa fisk som är fångade i det vilda och inte så mycket odlad fisk. Man känner direkt på smaken om den är odlad för den smakar unket tycker jag. Bäst är fisken som man lyckats fånga själv, då känns det extra gott i både kropp och själ.

 

 

Dom här animationerna har jag sparat ner från Vickes hemsida för länge sedan. 

 

   


 Ha en fin kväll på er nu.


Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards