Bobacken

Alla inlägg den 19 oktober 2013

Av Yvonne - 19 oktober 2013 15:49

Nu är det lördag igen och det är den 19 Oktober. Det är bara några grader varmt coh det är torrt än så länge, men det är gråblått väder. Imorgon kommer det in en varmfront från väst och det kan bli snöblandat regn. Jag hoppas att måndagens väder inte för med sig någon snö, för då ska jag ju åka till Skövde och jag har itne fått på några vinterdäck på bilen än. Sommardäcken har bra mönster men jag brukar ha 2 av sommardäcken i kofferten på vintern så aktern på bilen ska bli lite tyngre. Den är ju en gammal bakhjulsdriven bil och man vet ju hur lätt det är att få sladd då.

Jag har inte varit ute än när jag skriver det här, å jag vet inte om jag kommer gå ut heller. Jag vaknade otroligt sent, klockan var nästan 11. Jag har damsugit lite och städat på balkongen. Det är ju snart Halloween och jag brukar ha en pumpa med ett grinande ansikte på som lyser på balkongen, så när jag var och handlade på Coop igår så köpte jag en liten pumpa. Får se om den håller sig så den inte hinner att att börja ruttna. Jag har inte skurit i den än, det väntar jag med tills dagen före halloween som är dagen före Allahelgona afton. Den som inte vet varför man firar Halloween och tror att det är något som kommer från Usa så tror dom fel. Halloween började dom fira runt om på dom engelska öarna någon gång på 1500 talet. Man firar att sommaren är över och höstens har kommit. I början så använde dom en rovor som dom skar ut ansikten på, men det var så jobbigt så därför gick dom över till pumpor. Varför man förknippar med Halloween med spöken och skräck, det kan bero på att det är en väldigt mörk årstid och att man firar Halloween vid samma tidpunkt som Allahelgona afton då man firar alla sina nära och kära som gått bort.

 

   

Smillan var med mig också när jag städade på balkongen, och där är hon fortfarande när jag skriver det här. Många tror att svarta katter för otur med sig, men då tror dom fel, för Smillan har verkligen inte fört med sig någon otur, men... hon har ju några vita små hårstrån på halsen och magen, så... vem vet.

 

Jag har roat mig med att leka lite i Gimp också, efter att jag installerat om den gamla Gimpen, 2,6:an. Den fungerar utan krångel, och är mindre avancerad än 2,8:an. Jag har gjort lite animationer som passar bra till Halloween. Här kommer en av dom. Ha nu en fortsatt sjön helg på er.

 

 

Den ovanstående animation gjorde jag själv i Gimp, men på Photofunia som jag gjorde själva bilden, så kunde man göra bilden som aniomation också och den kommer här.

 

 

Länkarna till Photofunia och andra sidor som man kan göra roliga bilder, finns längre ner i bloggen.

 

Obs! Just nu är det fullmåne också och igår när jag var ute och handlade och var på väg hem så såg jag månen stiga upp borta vid Kinnekulle. Den var enorm, jag har aldrig sett den sås stor förut. Jag hade inte kameran med mig och när jag sedan kom hem så hade månen blivit mycket mindre när den kommit upp på himlen. Men den jag tycker att den är fortfarande väldigt stor. 

Så här ser månen ut just nu. 

 

Nu säger jag trevlig helg på er igen.

 

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards