Bobacken

Alla inlägg under juli 2013

Av Yvonne - 2 juli 2013 11:11

Sommaren kommer av sig hela tiden tack vare alla lågtryck och fronter som väller in från atlanten. Men... vi är i början av Juli och vi har en bit kvar av sommaren kvar. Vem vet vad som kan hända med vädret. Dom dagar då det inte blåser, regnar och solen är framme, så passar jag på att åka ut till Bobacken. I fredags så tog jag en tur till Snäjk i Vänersborg och köpte lite fiskegrejer, och i söndags så testade jag dom ute vid Bobacken.

Jag tog och provade den svarta vibraxen med dom röda prickarna på först, och... vilken chock jag fick. Efter andra kastet så fastnade jag i något, och jag trodde först jag fått bottennapp och tänkte, attans nu blev jag av med det draget. Men det var inget bottennapp. När jag vevat lite så blev det liv i andra änden.

Den bjöd faktiskt inte på så stort motstånd, och jag vet inte om det berodde på såern den hade på sig. När jag fått upp den ur vattnet så såg jag ett stort köttigt sår på ryggen och gamla läkta ärr på bägge sidor om den. Jag tänkte först att den kanske blivit angripen av en större gädda eller fastnat i ett nät och kommit loss. Men så kom jag ihåg att det finns något som heter sommar sår på gädda. En granne till mig sa en gång att man skulle släppa tillbaka dom i sjön, men den hade svalt vibraxen så den satt nere i gälarna. Jag klippte av linan för jag insåg att jag inte kunde få ut den medan gäddan levde, och så tog jag den i stjärten med en gammal handduk om så jag fick bra grepp, och så drämde jag den i backen några gånger. Min granne som var med och min solnedgångs kompis som brukar vara där ute, stirrade på mig och jag undrar vard dom tänkte. Jag blev lite nersölad också av behandlingen av gäddan, men att använda en gammal hand duk var en bra idé. Man skyddade händerna och man fick ett bra grepp.

När jag sett på fiskeprogram på tv, så har jag sett att dom använder en liten tyglapp när dom tar i fisken. Jag får kolla upp till nästa gång jag fiskar om jag har en mer lämpligare liten hand duk att använda.

Såret på ryggen fanns där innan jag daskade den i backen och på andra sidan fanns det redan läkta sår.

Det är en parasit som sprider sig till gädda till gädda, när jag sedan kom hem så hittade jag information om att man skulle klubba gäddor som har dom här sommar såren och gräva ner dom.

Ni kan läsa mer om det här: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/147248-klubba-och-graev-ner-sjuka-gaeddor/

När jag läst om dessa parasiter så började det vända sig i magen. Dom är inte farliga för männsikor att få i sig, men framför mig dök en massa bilder upp.

Det fanns en ännu större gädda ute i vassen som jagade. Det plaskade hej vilt, och den hoppade upp i luften en gång och slängde sig och jag såg en bild framför mig hur krockodiler slänger sig i vattnet när dom jagar. Min vän som jag brukar se solnedgångar med, brukar simma just där, och hon såg inte alltför glad ut så jag undrar om hon vågar fortsätta bada.

När jag såg på gäddans sår så tänkte jag att den kanske blivit angripen av just den gäddan, men den hade en massa andra läkta sår såg jag, så den måste ha fört ett krigiskt liv i så fall. Nu tog jag bara en bild från en sida, för jag ville inte kleta ner kameran för mycket.

När jag kom hem sedan med gäddan så var klockan närmare midnatt, och när jag ställde mig vid disk bänken och funderade hur jag skulle göra med gäddan, så blev jag väldigt fundersam. Jag hade ingen bra filé kniv till hands och hos min granne som brukar hjälpa mig, var det svart. Jag funderade över att göra kotletter av den, men såren såg inte alls aptitliga och jag tänkte att man måste nog riva bort fjällen först, och att fjälla en gädda som hade sommar sår och eventuellt parasiter i sig, det fick min mage att vända sig. Trött var jag också och jag kände att i det tillståndet jag var i just då, så skulle jag inte handskas med en kniv alls. En gädda har väldigt vassa gälar och tänder, tänkte att jag skulle ha haft ett par bra gummihandsakr av något slag. Jag får nog tänka på att skaffa mig ett par om jag får mer gäddor längre fram.

Alltså, det blev inget av att jag gjorde någonting med gäddan. Jag stoppade in den i kylet och nästa dag så tänkte jag att den har nog blivit för gammal för att göra någonting av.

Min granne sa att jag kunde ha gett den till min granne som har en hund. Hon kunde ha kokat den och gett den till sin hund tyckte han. Jag hade ingen aning om att man kunde ge hundar kokt gädda. Jag minns när jag fick en gädda förra gången. Min granne fileade den och så fick jag med mig rom från gäddan hem. Han sa att jag skulle koka den och ge det till mina katter.

Visst! Ha! Smillan när hon gick fram för att kolla vad jag gett henne, så fick hon ståpäls. Hon började kuta rygg, morra och fräsa åt romen, och svansen blev stor som en borste. Jag har alldrig sett en katt bete sig så åt kokt fisk förut.

Däremot så gillar hon stekt abborre. Jag har bara en lite abborre kvar efter fisketuren med Mikael. När jag har suttit och ätit ute på balkongen så kommer hon ibland fram och kollar vad för något jag äter, och då har jag gett henne en liten bit. Imorse fick hon några bitar ost när jag åt frukost, och ibland när jag äter lax, så kan hon få någon bit då också, men det Nossan som gillar lax mest.

Det är lättare att ta hand om abborre tycker jag, även om man kan sticka och skära sig på dom också. Jag brukar flå dom och det har jag gjort så många gånger nu så det kan jag göra i sömnen nu.

Den här bilden tog jag i Maj, ute vid Bobacken. Smillan fick följa med ut och se vart matte tar vägen, när hon åker hemifrån ibland.

Idag är det blåsigt och mulet, och eventuellt så kan det komma någon skur. Men i söndags när jag var ute vid Bobacken så var vädret lugnt, och jag tog lite nya bilder på en ny solnedgång. Det var inte så varmt dock, som man skulle ha velat, men jag hoppas att att det snart ska vända. Ha en skön vecka på er nu.

Välkommen till min blogg, Bobacken.