Bobacken

Alla inlägg den 3 juli 2013

Av Yvonne - 3 juli 2013 11:06

Å nu orkar jag inte upprepa mig mer. Risken är väldigt stor att jag kreverar av ilska och jag mår inte bra.

Det handlar om att jag är sjukpensionär. Jag är inte ensam om att ha det så här har jag förstått, och jag funderar nu på att ta och skriva ner på en lapp, allt det som jag får ideligen berätta för alla oförstående människor som frågar och tjatar. En del verkar också glömma att dom en eller två gånger tidigare pratat och tjatat om mina besvär. Det går runt runt runt hela tiden och jag blir stressad och mår dåligt. Man kan bli folkskygg för mindre.


Nu ska jag ta och skriva ner allt det jag får upprepa i ett dokument, och se till att ha med mig något eller några i väskan ifall att jag råkar stöta på någon som irriterar sig på att jag är sjukpensionär, och att det inte syns att det är några fel på mig.


Folk har ingen aning om hur inskränkt mitt liv är. Jag måste lyssna på min kropp och inte utsätta mig för saker som jag vet med mig att jag får ont av. Jag använder korsett när jag sitter på stolar som jag inte mår bra av att sitta p. Jag använder stötdämpande skor för att jag inte ska få mer ont i ländryggen. Jag sover i min soffa där jag kan palla upp mig bättre så jag inte ska få för mycket ont. Jag har en gammal ford, vars säten är som balsam för min svanskota och ländrygg. Om jag inte höll mig till dessa saker så skulle jag nog inte orka med och leva, för jag har varit där nere på botten och som tur var så blev det bättre. Jag vore dum i huvudet om jag inte lärde mig något utav mina misstag. Dock så kan jag inte rå på vädret. Jag måste hela tiden klä mig varmt i kläder som håller mig torr och varm. Bada ute i sjön kan jag inte för jag har kroniska inflammationer i kroppen som blossar upp och kan sprida sig till hela kroppens muskler så jag blir invalidiserad totalt. Jag har fått panikångest så det räcker.

Jag måste lära mig att leva med det här, för det är inget som går att få bort, för det har blivit kroniskt pg. av att jag inte tidigare lyssnat på min kropp, och gått in i väggen totalt.

När det är rått och fuktigt väder ute så blir det värre. Men jag har kommit på lite knep för att lindra min smärta. Jag brukar dusha hett och ta en grov massage/pigg borste och gnugga hårt på muskelknutarna så jag skriker av smärta. Det gör ont, det vill jag lova. Meningen med det är att få upp blodcirkulationen till dessa ställen. Sedan gnider jag in antiinflammatoriskt gel och sedan smörjer jag in hela kroppen med bodybutter. Sedan klär jag mig varmt. Om ni har problem med smärta i musklerna så håll dig varm och torr.

I nödfall så äter jag panodil zapp som är dom enda tabletter dom funkar på mig. Jag känner nästan direkt hur musklerna slappnar av.


Jag har varit pensionär sedan början av 2000-talet och innan dess så har jag lidit och haft fruktansvärt ont med måpnga krampattacker som resultat för att jag nonchalerat mina besvär. När muskler krampar och är inflammerade så kan dom knäcka ben om det vill sig illa. Tydligen har alla krampattacker gjort att jag fått instabilt bäcken region.

När jag var 13 så blev jag omkulldragen på en isfläck och satte mig så illa att det gick en hård stöt upp till nacken. Nu har jag en väldigt rak rygg. En kiropraktor sa att den var som en stör och jag hade ingen svank.

Från den dagen jag blev omkulldragen så har jag känt mig svag i nedre delen av ryggen och runt svanskotan.

Jag har hållit på med ridning ända sedan barnsben och när hästen busat eller krånglat så har jag tagit i mer och blivit arg på mig själv för att jag haft ont. Jag har nonchalerat mitt onda och tagit i med rent vres, och det resulterade i att jag fick kramp till slut. Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag fått kramp, men jag minns ett flertal då jag fått sådan kramp att jag blivit helt utslagen en längre tid.

Som vuxen sedan så har jag sökt hjälp för mina besvär, och jag har gått på sjukgymnastik och hos olika kiropraktorer. Men det har bara blivit värre, för jag har ansträngt mig när jag inte mått så bra, och då har inflammationerna spridit sig.


Det är ingen mer än jag, som vet hur jag mår, och jag mår bäst om jag tar hänsyn till min egen kropp, och inte lyssnar så mycket på vad andra säger, för dom vet inte hur jag mår och hur jag känner.


Dom som inte haft en brännande ihållande smärta i musklerna och haft svåra inflammationer i kroppen som gör att man krampar för minsta lilla, ska inte ifråga sätta min sjukdom. Jag har extremt torra ögon också och fått pluggar i tårkanalerna, som föga hjälper, men jag använder ögon gel stup i kvarten så det ser ut som jag gråter nästan hela tiden.


När jag säger att jag har extremt torra ögon så säger folk att jag ser ut ha fina ögon och att dom inte ser så torra ut. Då svarar jag att det är för att jag använder ögon gel hela tiden, annars skulle jag inte stå ut. På vintern brukar jag också sitta med en spray flaska och spruta vatten i ansiktet för att få mer fukt i dom, och det är jätteskönt.


Jag har gått igenom alla instanser för att bli sjukpensionär, och jag har rätt att försöka må så bra som möjligt. Ingen ska behöva plåga livet ur sig och gå in i väggen som jag har gjort. En kiropraktor skämtade med mig att om jag var häst, så skulle jag ha blivit avlivad för länge sedan. Jag tänker då på min Malle som hade en skada som blev värre med åldern, och tack vare en medryttare som totalt körde över mig. Jag tog då ut veterinären och triangelmärkte honom. En triangel märkt häst får man inte tävla eller träna på, och ska tala om för oss männsikor att hästen har en skada som blir värre vid hård ridning. Men det hjälper ibland inte. Jag har hört historier om människor som fått sälja sin älskade häst som varit triangel märkt. Dom nya ägarna till hästen har sedan ridit skiten hur hästen trotts förmaningen om att den inte fick ridas hur som helst.


För att slippa skriva ett nytt dokument när jag skrivit allt det här, så ska jag kopiera den här texten som jag skrivit i bloggen, och skriva ut det på papper och ha med mig.

Så om jag stöter på någon männsika som börjar ifrågasätta mig och tjata, även om dom egentligen inte vill något illa, så räcker jag bara fram dokumentet jag skrivit till dom.

Jag har gått igenom samma tjat så många gånger förut så det räcker.


Ha nu en skön dag på er.







Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards