Bobacken

Direktlänk till inlägg 23 juli 2013

Har ni smakat på donuts persikor?

Av Yvonne - 23 juli 2013 18:59

Om ni inte smakat på dessa persikor så tycker jag ni ska göra det. Min solnedgångs vän, uteifrån Bobacken gav mig några stycken igår kväll. Jag provade inte att smaka på dom just då, för jag hade precis smällt i mig 3 abborrar som jag grillat i ungnsfolie på en engångs grill. Det var nog tur det, för aborrarna var skinnlösa och hade säkert bränts fast på en gång på gallret om jag lagt dom direkt på. Det gjorde min väns stek, men efter lite bortskrapande av kolsvart kött så gick den ner    

Jag lade persikorna i kylväskan och när jag kom hem så var dom kalla, men himmel va goda dom var. Mycket saft och kött var det på dom, och underbart läskiga. Jag rekomenderar att kyla ner dom lite innan man äter dom. Donuts persikor kallas dom, och det är ett passande namn för dom ser verkligen ut som Donuts.


   

Dom har en väldigt liten kärna och innehåller mycket kött och saft så det riktigt rinner från dom när man tar en tugga från dom. Ca 19 - 20 kr kostar en låda med Donuts persikor och jag hittade dom på på Willys och Coop, men har hört att dom även finns på Netto och Hjärtberg.


Idag så orkade jag itne fara ut till Bobacken. Jag har fart runt och handlat lite istället, och när man har en gammal bil utan moderniteter så blir det varmt. Det är jobbigt också att behöva åka runt när affärerna inte har det man vill ha.

Igår så grillade vi ute på Bobacken och njöt av en fin solnedgång, åter igen. Jag har inte grillat på många år, och alldrig har jag grillat abborre, eller den blev snarare ångkokt. Det var gott, men lite pilligt med att ta bort benen blev det, så man fick äta lite försiktigt.


I lördags så var jag ute och fiskade med Mikael, och det gungade. Inte så farligt i början men efter en stund så tog det i. Jag sa till Mikael att det var som att åka karusell på Liseberg. Jag höll blicken långt bort och då gick det bra, men sedan när jag skulle rota bland grejerna, då började det snurra. Dagen efter sedan hade jag huvudvärk. Mina bihålor mår inte bra i blåsigt väder. Men den här gången så nappade även för mig, tack vare att jag riggat om. Jag tog bort kasttaffsen och satte dit en enkel "beteshållare". Jag gjorde om en kasttaffs så den blev en "beteshållare".


runt 25 abborrar i olika storlekar fick vi upp, men vi behöll 15. Jag tog med mig 5 av dom 9 jag dragit upp. Dom övriga 4 åkte tillbaka i sjön igen för dom var för små. Dom får växa till sig lite mer innan dom hamnar i någons stekpanna.


Eftersom det gungade en aning och jag inte mådde så bra i huvudet, så iddes jag inte plocka fram kameran när jag satt i båten. Men väl i hamn igen så tog jag det här fotot.


 

Det är för sådana här kvällar man lever för.


Förresten! Har ni sett en mås uppe i en tall förut? Igår såg jag det, ute vid Bobacken. Bilden blev inte så tydlig, för jag fick zoomordentligt och då om man inte håller kameran tillräckligt stilla så blir bilden suddig. Jag hoppas i alla fall att ni ser att det är en mås som sitter där uppe i trädet.


 

Det finns fullt av dom där ute vid Bobacken, och jag har sett mås ungar växa upp och bli flygfärdiga. Dom 3 måsungarna som vuxit upp på en sten ö bredvid. Dom såg jag flyga omkring igår, för fullt.


Här kommer en gammal bild på dom.


 


Med den här bilden från igår så säger jag: Ha det så bra så länge så hörs vi snart igen.


 



 
 
inger Rozén

inger Rozén

30 juli 2013 15:41

Hej!
Fina bilder!
Så sugen jag blev på persikor.ska köpa.Om du tittar in hos mif,får du tipps på en god fruktdrink.Alkoholfri
Kram,Inger

http://Chintohs.blogspot.se

Yvonne

31 juli 2013 11:09

Ok! Det ska jag göra :)

 
Ingen bild

Vicke

2 augusti 2013 22:55

Som du ser så lever gubben ännu, jag hoppas att du får en trevlig helg nu

Yvonne

4 augusti 2013 12:29

Va skönt, hoppas du mår bättre. Jag har shaabblat bort ditt nya e-mail men jag ska ha den någonstans i bloggen. Ska leta fram den en dag. Jag har en annan dator och när jag installerade Windows liva mail, så kom inte alla e-mail med upptäckte jag.

 
inger Rozén

inger Rozén

8 augusti 2013 11:22

Hej!
Så vackra kort du har Yvonne!
Åskan kom men det var bara några smällar och inget regn.
Kram,Inger

http://Chintohs.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:24


Här kommer något för er som gillar jänkare.   Jag besökte Power Big Meet ute på Hovby i Lidköping på torsdagen den 6:e Juli. Bil utställningen var mellan 6 - 8 Juli och brukar annars vara i Västerås. Hovby flygfält är mycket större så i år när Po...

Av Yvonne - 16 juli 2017 14:14


Hej!   Posthorns snäckorna i nano akvariet frodas vilt och jag har fått åka lämna en hel drös till olika Zoo affärer. Jag har fläckiga, bruna, rosa och rödaktiga. Om någon är intreserad så får ni gärna komma och hämta. Jag kan även skicka mot por...

Av Yvonne - 26 juni 2017 21:00


Hejsan!   Kommer inte ihåg när jag senast skrev inlägg här i bloggen. Jag skaffade mig en fiol i slutet av februari. En Stentor student 2 som jag skickade efter från Thomann i Tyskland. Sedan dess har jag övat och övat och knappt rört datorn, och...

Av Yvonne - 12 mars 2017 18:11


Hejsan! Jag har börjat lära mig spela fiol, eller försöker i alla fall. Jag får ont i högra armen och handleden när jag vrider den runt stränghållaren, men vad kan man vänta sig när man är 50 år och har fibro. Har aldrig hållit i en fiol förut men ha...

Av Yvonne - 5 december 2016 12:51

Hejsan!   Snön den lyser med sin frånvaro, häromkring där jag bor i alla fall. Tur man har Gimp att tillgå så man kan göra fina Juliga animationer att dela ut.   Höger klicka bara på animationerna eller bilderna och spara ner bild som. Eller ...

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards