Bobacken

Alla inlägg den 8 juli 2014

Av Yvonne - 8 juli 2014 11:38

Ursäkta att jag inte skrivit på ett tag, men nu tittar jag in en sväng. 

 

Igår strax efter middagen så började det dundra på ordentligt. Trodde att det inte skulle bli så farligt och att åskan snabbt skulle dra förbi. Men... så kände jag när jag tittade på molnen som började torna upp sig över vatentornet, att dom där molnen lurar nog på ett häftigt väder.

 

 

 

Jag tog fram kameran och tog några bilder, men så tänkte jag att det kunde vara kul att filma några blixtrar. Det blev en 17 minuters film till slut, när jag klippt ihop lite film. Obs! När lite mer än halva filmen gått så börjar det dra på ordentligt i vinden och på ösregnet. Jag blev faktiskt lite rädd. Senare hörde jag att en tromb dragit över Källby strax utnaför Lidköping. Tromben fick studsmattor i trädgårdarna att flyga till värders. Någon hade också filmat i Lidköpings när blixten slog ner strax vid brandstation.

 

Jag och en granne fick gå ner till källaren och ösa lite vatten som runnit, och slamsug fickk komma och göra rent i brunnen vid källardörren. Ute på parkeringen så var hade det bildas stora dammar. Tyvärr så hade minnet blivit fullt i kameran då.

 

Jag lade ut min film på youtube och jag har kopierat in den här i bloggen.

 

 

 


Innan åskan slog till så var det ca 28 grader varmt. När hon sedan dragit förbi så hade det sjunkit till 15 grader. Ventilation i huset hade börjat dåna ordentligt pg. av det sjönk så snabbt.

 

Även i övriga Lidköping hade det kommit mycket regn. 

 

 


http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.3286740-stromavbrott-efter-askovadret


Klicka på länken ovan så kan ni se mer bilder från ett översvämmat Lidköping.

 

Å om ni går in på länken nedan, så kan ni se ett par killar som badar på Rörstrandsleden som dränkts ordentligt så bilar fick räddas.

 

http://www.lidkopingsextra.se/nyhet-2014-07-07-badade-pa-rorstrandsleden.aspx


Det kan bli risk för någon skur idag med, men jag hoppas att det håller sig borta. Jag ska ut å handla och det är tillräckligt fuktigt just nu. Eller vad tycker ni.

Ha det så gott så hörs vi snart igen.

Presentation


Välkommen till min blogg, Bobacken.

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Yvonne´s gästbok

Vädret i Lidköping

Väder Lidköping

Klocka


Ovido - Quiz & Flashcards